2025-10-08, 18:01
Medlem
kyrkstockens avatar
Ser en dolphin lokalt här nu.

Vem fan köper en dolphin för Från 439 900 kr (siffran jag får när jag googlar). Jag får en id 3 med fungerande servicenät för 382k. Och i kina kostar dolphin 13k?
Citera
2025-10-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Vem fan köper en dolphin för Från 439 900 kr (siffran jag får när jag googlar). Jag får en id 3 med fungerande servicenät för 382k. Och i kina kostar dolphin 13k?

För att EU sätter strafftullar på Kinamärken. Hade det varit 0% tull så hade vi sett betydligt billigare priser, men oavsett tull eller inte så hamnar ju även 25% moms på utländska priser, plus importavgifter m.m.
Citera
2025-10-08, 22:10
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Ja, BYD Dolpfin och VW ID 3 är egentligen konkurrenter, men ändå inte..

Antal registrerade BYD Dolpfin i Sverige:
426 st.
Antal registrerade hittills under 2025: 77 stycken.. (minus 69%)

Antal registrerade VW ID 3 i Sverige:
14.432 st.
Antal registrerade hittills under 2025: 2.356 stycken (plus 32%)
Citera
2025-10-08, 22:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För att EU sätter strafftullar på Kinamärken. Hade det varit 0% tull så hade vi sett betydligt billigare priser, men oavsett tull eller inte så hamnar ju även 25% moms på utländska priser, plus importavgifter m.m.
Den kostade lika mycket innan tullarna..
Och den har aldrig sålt bra.

Anledningen är såklart att den är så mycket sämre än konkurrenterna.
Långsam snabbladdning, kort räckvidd, klen motor och högt pris är inget framgångsrecept om man kommer in som okänt Kina-märke på en marknad som europamarknaden..
Citera
2025-10-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Den kostade lika mycket innan tullarna..
Och den har aldrig sålt bra.

Anledningen är såklart att den är så mycket sämre än konkurrenterna.
Långsam snabbladdning, kort räckvidd, klen motor och högt pris är inget framgångsrecept om man kommer in som okänt Kina-märke på en marknad som europamarknaden..

Helt klart är det så, därför ännu viktigare att de måste hålla lågt pris om de vill sälja något.
Nu verkar de dock inte vara intresserade av att sälja så mycket och därför blir det som det blir.

Men som sagt, tullarna gör det mycket svårare. Personligen kan jag tycka att vi inte borde ha tullar alls. Anledningen är ju att Europa inte annars kan konkurrera med de kinesiska märkena på pris. Men ser man det från konsumentens synvinkel istället så kanske man skiter i att EU märken inte kan konkurrera om pris, man vill bra ha en billig elbil och om Kina kan erbjuda det så kanske man skulle välja dom, men nu när priserna på Kinamärken är jämställt med EU märken på bilar så väljer man så klart något mer tryggt än Kina märken.
Citera
2025-10-08, 22:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Helt klart är det så, därför ännu viktigare att de måste hålla lågt pris om de vill sälja något.
Nu verkar de dock inte vara intresserade av att sälja så mycket och därför blir det som det blir.

Men som sagt, tullarna gör det mycket svårare. Personligen kan jag tycka att vi inte borde ha tullar alls. Anledningen är ju att Europa inte annars kan konkurrera med de kinesiska märkena på pris. Men ser man det från konsumentens synvinkel istället så kanske man skiter i att EU märken inte kan konkurrera om pris, man vill bra ha en billig elbil och om Kina kan erbjuda det så kanske man skulle välja dom, men nu när priserna på Kinamärken är jämställt med EU märken på bilar så väljer man så klart något mer tryggt än Kina märken.

Men de var ju inte billigare innan tullarna..
Byd har sålt bilar här sedan 2022.
Tullarna kom till i somras..
Citera
2025-10-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men de var ju inte billigare innan tullarna..
Byd har sålt bilar här sedan 2022.
Tullarna kom till i somras..

Visst, men tullarna gör det inte bättre.
Men som du säger, problemet har funnits innan också. Och delvis har det med importpriser och momspåslag att göra, men det är inte hela sanningen. Priset är ändå för högt. Så kvar är att BYD Sverige inser att de inte är jordens mittpunkt och sänker sina priser.
Citera
2025-10-08, 23:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Det finns ett ganska stort problem.
På hemmamarknaden i Kina råder överproduktion och priskrig, bla BYD har dragit ner produktionen til följd av detta.
Situationen i Kina är inte hållbar på sikt, de kinesiska biltillverkarna blöder pengar i minut-takt och samtidigt subventioneras det för fullt och mängder av producerade bilar exporteras utomlands utan att ha några köpare.
Hur det verkligen står till i Kina vet vi inte, men det är väl ingen vild gissning att det är betydligt värre än vi vet..
Och om den bubblan spricker..

Ser vi då till europamarknaden, så förstår vi att de inte har råd att sänka priserna på sina bilar här, de gör redan förlust i europa och att bygga upp hela nätet på en ny marknad, kostar oerhörda summor och tar flera år.
Strategin verkar inte vidare genomtänkt, i princip lastade de bara sina bilar på båtarna mot europa och trodde att de skulle säljas lätt här.. Nu blev det inte så eftersom vi hellre köper våra egna elbilar..
Citera
2025-10-08, 23:33
Medlem
BYD verkar inte vara intresserad av att sälja några bilar alls i Sverige nuförtiden.

Dom försöker kränga på några stackare deras begagnade Atto 3 vid releasing. Resten av deras utbud och modeller står i princip helt still med försäljningen nuförtiden här i Sverige.

EU är en tuff marknad och speciellt Sverige, vi är inte överdrivet intresserade av att betala samma pris för kinesiska budget bilar som dom kända märkena tar för sina bilar här i Sverige vid privatleasing osv.

Det är därför BYD:s försäljningen har i princip kraschat totalt i Sverige. Sedan att dom är så korkade att dom inte tar smällen och sänker priserna rejält på deras bilar för att få igång försäljningen här är en annan femma dom kan ta den smällen med tanke på deras försäljning i Kina.
Citera
2025-10-09, 00:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
BYD verkar inte vara intresserad av att sälja några bilar alls i Sverige nuförtiden.

Dom försöker kränga på några stackare deras begagnade Atto 3 vid releasing. Resten av deras utbud och modeller står i princip helt still med försäljningen nuförtiden här i Sverige.

EU är en tuff marknad och speciellt Sverige, vi är inte överdrivet intresserade av att betala samma pris för kinesiska budget bilar som dom kända märkena tar för sina bilar här i Sverige vid privatleasing osv.

Det är därför BYD:s försäljningen har i princip kraschat totalt i Sverige. Sedan att dom är så korkade att dom inte tar smällen och sänker priserna rejält på deras bilar för att få igång försäljningen här är en annan femma dom kan ta den smällen med tanke på deras försäljning i Kina.

Går inte jättebra i Kina heller.
Kinesiska bilindustrin blöder på hemmaplan.
BYD har stoppat produktionen två gånger sedan i somras pga av överproduktion och minskad efterfrågan.
Mängder av bilar exporteras utomlands utan att ha några köpare.
Man har även kapat den förväntade produktionsvolymen för i år med 16%.

Därtill priskriget i Kina som innebär mindre marginaler per såld bil.

Ta också det faktum i beaktande att dessa problem är "offentliga" i Kina.
Detta är som sagt den officiella bilden i Kina.
Frågan vi då måste ställa oss är:
Hur illa är det då i verkligheten?
Citera
2025-10-09, 09:22
Medlem
Bjurras avatar
Hade bokat en Honda CRV som hyrbil i somras. Tyvärr var flyget försenat så när jag kom till hyrbilsföretaget en bra bit utanför flygplatsen så hade den sista CRVn gått till en annan kund.

Istället fick jag en Seal med 30% prispåslag för att den var mer "premium".

Jag försökte argumentera att den verkligen inte var mer premium men killen googlade fram någon lokal nybilsprislista och nog var Seal en 15-20% dyrare i inköp.

Körde bilen i två veckor och den var komfortabel med sköna ventilerade stolar och väldigt bra ljudsystem. Däremot märkte man att kinesiska biltillverkare sneglar mkt mot den amerikanska marknaden, styrningen var lätt och okänslig och körglädjen noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in