2025-08-15, 07:37
Medlem
PeterNosters avatar
De är ju helt otroliga. De tillverkar allt utom glas och däck till sina EV. Nu tillverkar de sina egna bildskärmar också.

https://electrek.co/2025/08/14/byd-b...es-to-tablets/

Ni som har gula skräcken för kinesiska produkter har ni tänkt på detta:

Citat:
The company has also grown to become one of China’s largest contract manufacturers. BYD’s subsidiary manufactures smartphones, laptops, vehicle electronics, and more. It’s also a major supplier for Apple, assembling iPads and iPhones.

Dina Apple produkter skickar kanske info till Kina.
Citera
2025-08-22, 16:58
Medlem
BAB7s avatar
BYD'en skulle lämnas tillbaka nu i oktober när det 2-åriga privatleasingavtalet går ut.
Men nu blir det inte så.
Privatleasingavtalet kommer förlängas med ytterligare 2 år och mina föräldrar kommer ta över det.
Månadskostnaden kommer sjunka med 500 kronor i månaden och därmed blir kostnaden 3.395 kronor i månaden de kommande 2 åren.
I avtalet ingår fortsättningsvis samma miltal, dvs ytterligare 3000 mil under de kommande 2 åren.
Även service ingår fortsatt i avtalet.
Och tur är det, för bilen var på service idag, blev bytt kylarvätska, bromsvätska och lite annat, skulle kosta ca 6.000 kronor om det inte hade ingått I leasingavtalet.
Och nästa service inkluderar även byte av oljan i växellådan, och kommer kosta över 10.000 kronor, men nu ingår ju som sagt gratis service i vårt leasingavtal, så det är ju bra.
Citera
2025-08-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
BYD'en skulle lämnas tillbaka nu i oktober när det 2-åriga privatleasingavtalet går ut.
Men nu blir det inte så.
Privatleasingavtalet kommer förlängas med ytterligare 2 år och mina föräldrar kommer ta över det.
Månadskostnaden kommer sjunka med 500 kronor i månaden och därmed blir kostnaden 3.395 kronor i månaden de kommande 2 åren.
Men de, päronen, är alltså mer eller mindre nöjda med bilen DU tyckte var undermålig? (Att den inte är lika bra som din fantastiska ZOE behöver vi inte ens försöka ta upp! )
Citera
2025-08-22, 17:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Men de, päronen, är alltså mer eller mindre nöjda med bilen DU tyckte var undermålig? (Att den inte är lika bra som din fantastiska ZOE behöver vi inte ens försöka ta upp! )
Ja, dom gillar verkligen bilen.

Jag är väl mindre övertygad av bilens kvaliteter om man säger så.

Men 3.395 kronor i månaden är ett bra avtal, så det passade dom bra.
Citera
2025-08-23, 00:51
Medlem
Citat:
Ja, dom gillar verkligen bilen.

Jag är väl mindre övertygad av bilens kvaliteter om man säger så.

Men 3.395 kronor i månaden är ett bra avtal, så det passade dom bra.
Mmm. Intressant att folk kan tycka så olika om exakt samma sak!
3395 är väl ganska bra för en leasing ja. Särskilt om man där drar ifrån pengarna de förmodligen sparar på lägre drivmedelskostnader jämfört med den fossilbil de (antar jag) ägde innan.
Citera
2025-08-23, 08:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Men nu blir det inte så.
I avtalet ingår fortsättningsvis samma miltal, dvs ytterligare 3000 mil under de kommande 2 åren.
Även service ingår fortsatt i avtalet.
Och tur är det, för bilen var på service idag, blev bytt kylarvätska, bromsvätska och lite annat, skulle kosta ca 6.000 kronor om det inte hade ingått I leasingavtalet.
Och nästa service inkluderar även byte av oljan i växellådan, och kommer kosta över 10.000 kronor, men nu ingår ju som sagt gratis service i vårt leasingavtal, så det är ju bra.

Så det är då de byter ut batteriet och kallar det för oljebyte.
Citera
2025-08-23, 13:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Mmm. Intressant att folk kan tycka så olika om exakt samma sak!
3395 är väl ganska bra för en leasing ja. Särskilt om man där drar ifrån pengarna de förmodligen sparar på lägre drivmedelskostnader jämfört med den fossilbil de (antar jag) ägde innan.
Nej, det är inte konstigt.
Mina föräldrar är 75/80 år, de tycker de sitter bra och högt i bilen, bra sikt och bra insteg.
De kör mest här i stan, snabbladdar aldrig, och kör kanske till Malmö, Lund en gång i månaden.
De använder ingenting av tekniken i bilen, och har en radiokanal inställd.
That's it.

Bilens brister är ju det som dom aldrig använder.
-snabbladdning som är utdaterad, max 90 kW. Och att batteriets temperaturkontroll inte fungerar som den ska med följd att bilen laddar extremt långsamt vid andra och tredje laddstoppet vid långtur.

- Räckvidden vid dåligt väder och hög hastighet på motorväg är 20-24 mil, och sedan ganska lång laddtid.

- Mjukvaran och tekniken är buggig och omodern, körassisstans-systemet är helt odugligt och rent av trafikfarligt, går inte använda.

- hastighetskylt-avläsningsen fungerar inte i 50% av fallen..

- bilen har ingen regnsensor, bara intervalltorkare.

- korkade och idiotiska varningsmeddelande stup i kvarten, röstasssistent som blandar engelska med svenska, tex "jarnvagskorsning longer fram"

- helljusassisten värdelös såklart, bländar inte av i tid och slår på hellljuset i nacken på bilar framför..

- Navigeringen förstår inte röstkommando, blir fel i 95% av fallen.

- inställningar jag gjort försvinner helt plötsligt igen.. bilen tappar minnet från och till.

- appar i infotainment funkar inte, är långsamma och buggiga etc.

- bildskärmen reagerar ibland inte på ett tryck, måste trycka på symbolen igen osv,,

- snittförbrukning på långtur går inte att se, för den nollställs aut var 5,e mil..

- omständiga menyer i infotainment, och rent av traifkfarligt att försöka se vettig information under körning.

- kraftig "turbulens" i bilen i hastigheter över 150 km/h.

Det är en bra bil i grunden, den är rymlig, bekväm, snygg och praktisk.
Men tekniken och mjukvaran är är ett skämt, här måste BYD skärpa till sig rejält, för sånt här accepterar inte den europeiska marknaden.
Citera
2025-08-24, 00:41
Medlem
Citat:
Nej, det är inte konstigt.
Nu skrev jag iofs inte att det var "konstigt", utan att det var INTRESSANT att folk tycker olika om exakt samma sak!
Och apropå intressant, så är det just det. Alltså att folk ändå har så olika preferenser och behov på sina bilar. Mitt i debatten där elbilshatarna dissar elbilar för att man INTE kan köra skotersläp i snöstorm, 200 km/h eller 150 mil i sträck så finns alltså alla dessa miljoner människor som faktiskt inte alls har det behovet... Som faktiskt klarar sin körning alldeles utmärkt med en elbil!
Dessutom rör det vid den klassiska diskussionen om att många människor gärna skulle ha en enklare, billigare bil UTAN en massa invecklade finesser och tekniskt lull-lull. Däribland jag själv klarar mig förträffligt väl utan det mesta av det du räknar upp i sammanställningen här ovan! Att snabbladdningen inte funkar bra är väl det enda som är ett riktigt problem om man för ovanlighetens skull tänkte sig ut på långresa.
Citera
2025-08-24, 01:03
Medlem
Citat:
Nu skrev jag iofs inte att det var "konstigt", utan att det var INTRESSANT att folk tycker olika om exakt samma sak!
Och apropå intressant, så är det just det. Alltså att folk ändå har så olika preferenser och behov på sina bilar. Mitt i debatten där elbilshatarna dissar elbilar för att man INTE kan köra skotersläp i snöstorm, 200 km/h eller 150 mil i sträck så finns alltså alla dessa miljoner människor som faktiskt inte alls har det behovet... Som faktiskt klarar sin körning alldeles utmärkt med en elbil!
Dessutom rör det vid den klassiska diskussionen om att många människor gärna skulle ha en enklare, billigare bil UTAN en massa invecklade finesser och tekniskt lull-lull. Däribland jag själv klarar mig förträffligt väl utan det mesta av det du räknar upp i sammanställningen här ovan! Att snabbladdningen inte funkar bra är väl det enda som är ett riktigt problem om man för ovanlighetens skull tänkte sig ut på långresa.

Fast den funkar ju bra. Körde nyss 2x65 mil och hade inte det minsta problem med snabbladdning. Körde för några veckor sedan nästa en lika lång sträcka och hade inga problem.
Citera
2025-08-24, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Fast den funkar ju bra. Körde nyss 2x65 mil och hade inte det minsta problem med snabbladdning. Körde för några veckor sedan nästa en lika lång sträcka och hade inga problem.
Nu har du nog fått hjärnslir så här fram på småtimmarna! Du kan ju knappast ha kört BAB7:s BYD Atto!
Citera
2025-08-24, 19:00
Medlem
BAB7s avatar
Jag kollade igenom servicepunkterna, det var inget byte av kylarvätskan men däremot var det byte av oljan i växellådan.
Citera
2025-08-25, 16:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag kollade igenom servicepunkterna, det var inget byte av kylarvätskan men däremot var det byte av oljan i växellådan.

Batteriet verkar kylas med kylmedel.

Citat:
AI-översikt

+2
BYD ATTO 3 använder inte ett traditionellt vätskekylningssystem i bottnen av batteriet, utan ett luftkonditioneringsbaserat kylsystem som kyler batteriet uppifrån, enligt konceptet BYDs Blade-batteri. Denna design ger optimerad styrka, lång räckvidd och lång livslängd genom att hantera batteriets temperatur effektivt.

Citat:
Batterilocket avslöjar ett komplext nätverk av kanaler där köldmediet flödar och drar värme från paketets ovansida. BYD avviker från de toppkylda systemen i BMW -stil som vi sett tidigare och lägger till ett unikt lager till värmehanteringen. Valet kan styras av förpackningsbegränsningar eller prioriteringar för servicevänlighet, men det är tydligt att BYD är bekväma med att förnya sig inom områden där de flesta OEM-tillverkare spelar på säkra sidan.

https://leandesign.com/byd-shark-battery-analysis/

Man kyler med kylmedlet. Detta är samma system som BMW i3.
Det är ju smart då man slipper få in vatten i batteriet vid läckage.

De värmer batteriet vid behov med eltrådar i batterilådan.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-08-25 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in