2024-11-20, 09:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, detta funkar inte.

Mer problem nu igen..

Jag har överlämnat bilen till mina föräldrar eftersom jag inte stod ut med den längre, och idag tog jag bilen för att ladda den full här hemma.
Idag är det skitväder, fuktigt, regn och 2 plusgrader.
- rutorna blev fullt igen immade så fort jag startade bilen, satte på 28 grader värme och försökte få bort imman.
Lyckades inte överhuvudtaget med det under den 15 min långa körtiden hem.
Dessutom ingen värme i bilen, trots 28 grader inställd temperatur blåste biljäveln närmast kall luft..

Det där med defroster visas i början på denna video:

BYD Atto 3 60 kWh 1000 km challenge re-test
https://www.youtube.com/watch?v=TMUwvnv-dJo

"Maybe they do not have winter in China"
Citera
2024-11-22, 14:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det där med defroster visas i början på denna video:

BYD Atto 3 60 kWh 1000 km challenge re-test
https://www.youtube.com/watch?v=TMUwvnv-dJo

"Maybe they do not have winter in China"
Detta skulle vara åtgärdat.
Varför är det inte det?
Det är ju sådana här saker som gör att risken är stor att man aldrig väljer en BYD igen.
Det skadar varumärket.
Borde alltså vara högsta prioritet

Jag menar, lite dålig mjukvara och sånt kan man leva med, det är inget avgörande .
Men VÄRME OCH VENTILATION måste fungera klanderfritt i en modern bil.
Citera
2025-01-11, 15:42
Medlem
Christopher.s avatar
Tråkigt att det är så höga tullar på bilarna, men det borde väl logiskt finnas vägar runt tullarna tänker jag, skicka delarna till typ Bulgarien och bygg ihop bilarna på plats för att undvika tullarna och punkskatterna på närmare 30%.
Citera
2025-01-12, 00:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tråkigt att det är så höga tullar på bilarna, men det borde väl logiskt finnas vägar runt tullarna tänker jag, skicka delarna till typ Bulgarien och bygg ihop bilarna på plats för att undvika tullarna och punkskatterna på närmare 30%.

Det kommer startas fabriker i Ungern och Slovakien.
Kommer inte ihåg vem var.

Citat:
Som en del av kinesiska BYD:s expansion i Europa har det meddelats planer på inte bara en utan två fabriker här. Strax innan jul förra året stod det klart att i alla fall den ena av dem hamnar i Ungern. Sedan tidigare har BYD tillverkning av eldrivna bussar i landet, men nu ska det byggas en ny fabrik för elbilar och laddhybrider vid staden Szeged.

NIO har fabrik för batteribytarstationer där och CATL ska bygga en batterifabrik där.
Citera
2025-01-12, 12:54
Medlem
Klas-Vegass avatar
Dacia spring säljs nu på kontineten för 17,000 euro. Den har i alla fall tidigare tillverkats i kina.

I Europa kostar bilarna 100,000 mer än tex australien. De plockar bara ut vad de kan.

Hedin som är generalagent för både BYD och MG säljer även Mercedes, Renault och Fiat elbilar (kanske fler) och har sålunda ingen intresse av att introducera billiga kinesiska bilar på marknaden.

Men nu börjar det hända saker på kontinenten tex spring för 17k. Jag gissar att det bara handlar om tid.
Citera
2025-02-06, 01:28
Medlem
BAB7s avatar
Nyss hemkommen från Tyskland.
Körde med BYD'en denna gången.

Blev betydligt dyrare med BYD'en än med Audin förra gången.
4.200 kronor för laddningen jämfört med 2.800 kronor diesel.
Körde exakt samma sträcka och miltal.

Fördelar med BYD'en under resan:
- väldigt fin komfort, bra stolar etc.
- bra acceleration.
- smidigare än man tror i storstadstrafik.

Nackdelar under resan:
- räckvidden vid motorvägskörning är ju ingen höjdare, max 24-25 mil, så man får ju stanna och ladda senast efter ca 20 mil om man har starat med fulladdat batteri.
Laddar man sedan till 80% vid första laddstoppet, så har man i praktiken bara en räckvidd på 16-17 mil mellan laddningarna..

- laddningen svajade rejält, ibland tog den emot 85 kW i början, men ibland tog den aldrig emot mer än 45 kW..
En gång, på en Ionity, vägrade bilen ladda snabbare än 23 kW..
Hade då kört ca 60 mil, kanske rapidgate?

- generellt långa laddstopp, även när bilen laddade som den skulle, att ladda upp 10-80% tar alltid minst 45 min.
Att ladda fullt tar lite mer än en timme.
Blir drygt i längden.

- mjukvaran är ju fortfarande full med buggar, märkliga varningar och felmeddelande har man ju vant sig med,

Men riktigt irriterade och tröttsamt på långfärd är tex idiotgrejor som att den var var varannan minut på tex "olycksdrabbad vägsträcka " konstant upprepar "High accidentzone ahead" , "High accidentzone ahead" .. som en jävla papegoja,.. och naturligtvis går det inte stänga av..

Eller helljusassisten som inte bländar av när man möter bilar, och inte slår på helljuset när det inte finns några bilar i närheten.. bra jobbat med den tekniken...

Hastighetspåminnelsen är nästan snäppet värre, den visar fel hastighetsgräns under ca 90% av all körning, vilket innebär att "hastighetsskylten" på instrumentpanelen närmast konstant alltid blinkar och visar att jag kör för fort.. för den dumma biljäveln tror ju det är 60 km/h hastighetsgräns på Autobahn..

Förresten, nämnde jag att jag tar Audin nästa gång..
Citera
2025-02-23, 09:54
Medlem
DVikings avatar
Bjørn Nyland testar en BYD Tang, totalt fiasko vilket skräp:

https://www.youtube.com/watch?v=vnxwRRXVA8E

Drar en massa el, laddar långsamt på grund av överhettade batterier och slutar sen snabbladda helt och hållet när det är kallt. Kinakvalitet när den är som bäst!
Citera
2025-02-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Drar en massa el, laddar långsamt på grund av överhettade batterier och slutar sen snabbladda helt och hållet när det är kallt. Kinakvalitet när den är som bäst!

Ja jag såg nyss den, totalt skräp ja. Tur att Björn och andra som han finns där och gör t.ex. 1000 km challenges så man får se bristerna.
Citera
2025-02-25, 14:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Läs mitt inlägg ovan.

För några veckor sedan skev jag följande:
""laddningen svajade rejält, ibland tog den emot 85 kW i början, men ibland tog den aldrig emot mer än 45 kW..
Hade då kört ca 60 mil, kanske rapidgate?""

Jag tycker de kinesiska elbilarna generellt är både snygga och trevliga rent allmänt.
Men tekniken och mjukvaran är en katastrof.
Dessutom är de för dyra.

Jag fick ju väldigt attraktivt leasingerbjudande, därför valde jag en.
Men nästa bil blir garanterat inte en kinesisk, för mycket buggar och kladd med mjukvaran, och tekniskt underlägsna.
Men bekväm och rymlig är min BYD Atto , det måste man verkligen säga.
Citera
2025-02-25, 14:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Läs mitt inlägg ovan.

För några veckor sedan skev jag följande:
""laddningen svajade rejält, ibland tog den emot 85 kW i början, men ibland tog den aldrig emot mer än 45 kW..
Hade då kört ca 60 mil, kanske rapidgate?""

Jag tycker de kinesiska elbilarna generellt är både snygga och trevliga rent allmänt.
Men tekniken och mjukvaran är en katastrof.
Dessutom är de för dyra.

Jag fick ju väldigt attraktivt leasingerbjudande, därför valde jag en.
Men nästa bil blir garanterat inte en kinesisk, för mycket buggar och kladd med mjukvaran, och tekniskt underlägsna.
Men bekväm och rymlig är min BYD Atto , det måste man verkligen säga.

Ja, mjukvaran och elsystemen verkar vara kassa och med många problem. Sen har vi knappast sett hur de står sig mekaniskt eftersom knappt några bilar är mer än några år gamla. Hur tror du att en Atto 3 står sig efter 10år/20k mil?
Citera
2025-02-25, 15:08
Medlem
Det märkliga är att testare som Björn hittar dessa problem, men att det antingen medvetet eller av otillräcklig kunskap av att testa, missats av BYD.

Det krävs ju uppenbarligen inte så mycket testning för att upptäcka att BYD Tang och BYD Han och kanske fler modeller får överhettning/rapidgate även vid minusgrader utomhus och en laddhastighet som skulle vara på 170 kW blir 70-80 kW istället.

Känns som att BYD visste om det, men sket i det och släppte bilarna ändå.
Citera
2025-02-26, 10:22
Medlem
DVikings avatar
BYD Sealion 7, ABC Always Buggy Chinese

https://www.youtube.com/watch?v=ozIcwjNL_mI

Visar fel yttertemp så den kör ACn på kylning när det är 0 grader ute

Drar givetvis ohemult med kW och laddar runt hälften så fort som kinaspecen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto