Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Om du inte vill diskutera det bredare temat, varför tar du då upp det?
Eller egentligen tar du inte upp det, utan du påstår att det inte finns något bredare tema, men i vilket fall som helst så får du ju räkna med att folk kommer diskutera det du tar upp i ett diskussionsforum.
Annars, ett generellt svar på rubriken är ju att eftersom islam baseras på judendomen och kristendomen så innebär det ju att alla/dom flesta saker som är heliga för dom två andra abrahamitiska religionerna också är heliga för islam. Kristendomen och Islam är ju avknoppningar från judendomen.
Så. Visst var det enkelt?
Min önskan när jag startade tråden var att få till en fördjupad diskussion om Islamisk teologi kring hävdandet av Israel och Jerusalem som helig muslimsk mark. Ännu så länge har jag till min besvikelse inte fått något enda svar som citerar eller länkar till en islamisk källa.
Det är väl känt att fokuset för tråden klassas som krimtänk och att man lätt kan förlora sitt jobb om man blir känd för detta krimtänk. Så som Damberg fick Jomshof sparkad från sin lärartjänst för länge sedan. Eftersom ämnet är klassat som krimtänk och jag mycket sällan ser trådar även här numera som dyker ned i den islamiskt teologiska myllan så har jag lagt ut några krokar på angränsande teman, på vilket i alla fall du nappade.
Så till din andra paragraf där du hävdar att kristendomen och islam är avknoppningar av judendomen, klart slut inget mer att säga om saken så håller jag inte med. Jag har läst många böcker på temat som jag faktiskt, tro det eller ej, fann mer intressanta än dina två meningar.
En grundläggande skillnad är att Bibeln innehåller judarnas skrift dvs gamla testamentet. Koranens författare däremot verkar rakt inte haft någon djupgående eller korrekt uppfattning om de vedertagna kristna och judiska skrifterna. Den hävdar istället att dessa skrifter är korrumperade, men nästan utan att nämna något specifikt. Faktum är att Bibeln inte ens säljs i den muslimska världen. Min slutsats är att den inte säljs eftersom det skulle slå undan fötterna på islamisk teologi. Det enda verksamma argumentet som står emot en kritisk granskning är halshuggningsargumentet.