• 1
  • 2
2023-10-06, 17:34
Medlem
Är spekulant på en drygt 1 år gammal bil som är leasad, men vill inte överta leasingavtalet.
Hur kollar man upp vilket företag som står för leasingföretaget?
Jag har regnr på bilen, och vet därmed även vem som är leasingtagaren.
Men vill ha lite "kött på benen" innan jag går i klinch i annonsören/säljaren.
Kan man diskutera med leasingföretaget "bakom ryggen" på leasingtagaren?
Citera
2023-10-06, 18:27
Medlem
Fan menar du?

Du går via bilmärken helt enkelt.

Tex volvo, vw, audi, merca gå till dom o säg att du vill leasa, eller tror du de lurar på dig att ta över nån annans avtal??

edit:
Läste slarvigt..

För att köpa ut den fr ett privatleasingavtaö så måste en slutsumma betalas först, sen får du köpa bilen av företaget som leasat den ej av privatpersonen.
Citera
2023-10-07, 08:36
Moderator
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2023-10-07, 08:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Är spekulant på en drygt 1 år gammal bil som är leasad, men vill inte överta leasingavtalet.
Du pratar med säljaren och säger hur du vill göra, så får leasingtagaren läsa sitt leasingavtal och komma fram till om det går att bryta avtalet eller inte.
Du får nog räkna med att om det går att lösa så blir det lite dyrare, leasingbolaget vill förstås inte förlora pengar för att du vill köpa en bil som finns leasingavtal på så de kommer ju vilja ha betalt för bilen plus vinsten på de kvarvarande månadernas leasing.
Citera
2023-10-07, 12:10
Medlem
Citat:
Vem som är leasinggivare framgår i de uppgifter som lämnas av Transportstyrelsen.
Citera
2023-10-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du pratar med säljaren och säger hur du vill göra, så får leasingtagaren läsa sitt leasingavtal och komma fram till om det går att bryta avtalet eller inte.
Du får nog räkna med att om det går att lösa så blir det lite dyrare, leasingbolaget vill förstås inte förlora pengar för att du vill köpa en bil som finns leasingavtal på så de kommer ju vilja ha betalt för bilen plus vinsten på de kvarvarande månadernas leasing.
Brukar gå bra att lösa efter ett år om det är treårsavtal. Avser företagsleasing.
Citera
2023-10-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vem som är leasinggivare framgår i de uppgifter som lämnas av Transportstyrelsen.
Jo det vet jag.
Citera
2023-10-07, 17:41
Medlem
Citat:
Jo det vet jag.
Du skrev "Hur kollar man upp vilket företag som står för leasingföretaget?"
Menar du vem som är leasingtagare?
Citera
2023-10-07, 17:54
Medlem
Bilen är av 2022 års modell, uttagen i mars förra året, körd 1.200 mil, pris fabriksny 209.800:-, 240.000:- med utrustning(vinterhjul, gummimattor, draganordning, takkorg) enligt annonsören.
Leasingavtalet är hos ett utländskt bolag(DNB Bank ASA).
Kan man på något sätt gissa sig fram till vad leasingföretaget kan kräva att avtalet ska lösas med?
Någon som har erfarenhet, och vill dela med sig?
Citera
2023-10-07, 18:00
Medlem
Citat:
Bilen är av 2022 års modell, uttagen i mars förra året, körd 1.200 mil, pris fabriksny 209.800:-, 240.000:- med utrustning(vinterhjul, gummimattor, draganordning, takkorg) enligt annonsören.
Leasingavtalet är hos ett utländskt bolag(DNB Bank ASA).
Kan man på något sätt gissa sig fram till vad leasingföretaget kan kräva att avtalet ska lösas med?
Någon som har erfarenhet, och vill dela med sig?
I stort sett omöjligt. Är det privatleasing eller via företag förresten?
Ofta förekommer såväl första förhöjd hyra som ett restvärde, dessa påverkar givetvis vad som återstår att betala.
Säljs bilen av privatperson?
Citera
2023-10-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I stort sett omöjligt. Är det privatleasing eller via företag förresten?
Ofta förekommer såväl första förhöjd hyra som ett restvärde, dessa påverkar givetvis vad som återstår att betala.
Säljs bilen av privatperson?
Bilen är registrerad på ett företag - en pizzeria - så det är fråga om företagsleasing.
Annonsören är definitivt en MENA av namnet att döma.
Citera
2023-10-08, 16:09
Medlem
Citat:
Bilen är registrerad på ett företag - en pizzeria - så det är fråga om företagsleasing.
Annonsören är definitivt en MENA av namnet att döma.
Den typen av leasing brukar vara enklare att lösa i förtid, men om du kan göra det utan att leasingtagaren är med på det är inte säkert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in