2023-10-07, 08:21
Medlem
cacas avatar
Tja de har väl rätt lägga ut till försäljning, sen om man vill köpa av dem beror ju helt på en rad andra faktorer.

Vill dock dra en liten varning för deras renovering och nybyggnationer.

Vet en från forna Jugoslavien, byggde garage och var på allvar övertygad att man behöver inte ha så tjockt lager cement eller markarbeta så mycket, det räcker med mindre. Ja kanske där han kom ifrån men i Sverige med svenskt klimat kan det straffa sig hitta på egna byggnormer. Hur det gick då, ja vad jag vet har golvet satt sig, krackelerat och brunn i garage slutat fungera.

En annan goding från Iran/Irak. Fick offert på byta fönster vilket var för jävla dyrt för ett jobb han kunde göra själv, även fönster var för dyra i Sverige. Han importerade världens bästa fönster från sitt hemland och vart mindre än halva kostnaden mot köpa fönster i Sverige. Ja undra vilket U värde dessa fönster hade?

Sen är dom jävligt kreativa och fixa med de mesta, vatten, avlopp, el är inga bekymmer och skulle man inte klara jobbet själv finns det alltid någon kusinskompisbror som sysslat med el tidigare som kan göra jobbet för billigare peng än ringa en certifierad elektriker!
Citera
2023-10-07, 09:29
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag har sett så jävla många bostäder med blå mosaik i köket, heltäckningsmattor och andra dumheter att jag kan slå fast att det inte bara är araber som har knäppa preferenser. Man vill väl trivas där man bor, så då får man renovera som man vill. Det är bara sociopater som enbart tänker på att maximera försäljningsvärdet på sitt hem.

Dålig feng-shui. Det ska vara kalt och avskavat så att den nya husbonden kan inreda på ett sätt som passar med dennes energier.
Citera
2023-10-07, 09:31
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Rövdusch är ett annat signum. Även om jag kan ha viss förståelse för det då analet ska skonas bättre

Har sett bide i svenska villor också.
Även vissa sydeuroper gillar detta, medan Sverige har en tradion av att man torkade sig med nån tidning på dass.
Citera
2023-10-07, 10:17
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dartagna
Jag kommer från Mellanöstern. Äger en arkitektritad villa för 18M i en av Stockholms finare områden, inredd i skandinavisk design, byggt 2023. Frågor på det TS?

Låter som ett hem man skulle bli deprimerad i. "Arkitektritad" och minimalistisk design är verkligen inget som faller mig i smaken och jag är så skandinav man kan bli rent genetisk. Gillar heller inte MENA-inredning med guld och neonfärger.
Citera
2023-10-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
När jag sitter och tittar på bostadsannonser så märker jag direkt när det är araber eller kurder som bott i bostaden. Skrikiga färger på väggarna, fula kakel golv som platsar mer på nån bazaar i Irak, fula Stenmurar och ljusslingor utanför radhus/villor, heltäckande orientaliska mattor och 20 meter långa soffor. Dessa bostäder verkar alltid vara betydligt mer svårsålda än andra i samma område.

Förstår inte araber och kurder att dom sänker värdet på sina bostäder när som renoverar och inreder dom på ett vis som gör att svennar måste renovera om skiten för att kunna bo där?

Jag förstår vad du MENAr (höhö). Har gjort samma iakttagelse.

Dock skulle jag säga att svensk heminredning kan vara så otroligt själlös och slätstruken. Ett tag såg nästan alla annonser på Hemnet likadana ut; ljust och fräscht, allt går i vitt, beige och grått. Otroligt tråkigt enligt mig. Det enda som vittnade om förekomsten av något slags själsliv var ett kommersiellt tryck med snirkliga bokstäver, aka inspirational quotes. Duktigt avtänd på denna stil, minns när jag dejtat och gång på gång landat i en sådan tradig grå soffa och dött lite inombords… Då tar jag hellre en mustig arabgrotta tror jag.
Citera
2023-10-07, 10:48
Medlem
bomhulls avatar
Glöm inte svarta möbler,guld och silver tavlor/prydnadsaker.
Stinker matos ,parfym och cigg
Citera
2023-10-07, 11:02
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Ingen svensk vid sina sinnes fulla bruk köper väl en lägenhet som MENA huserat i? Är det en mindre lägenhet så brukar rummet vara övermöblerat med enorma feta 2+3 soffor. Inget nätt, ingen känsla, ingen konst, ingen bokhylla. Intellektuellt fattigt rätt igenom.
Men inte följer väl sofforna med i köpet heller?
Citera
2023-10-07, 11:34
Medlem
Se till att säljaren skriver sig på annan adress fort om ni köper ett djungelhus. Stor risk att det sprängs annars.
Citera
2023-10-07, 11:52
Medlem
Skattmasen08s avatar
Tyvärr finns inte annonsen kvar från Unik Fastighetsförmedling. Insidan var priceless och utsidan sticker ut som en jordgubbe i potatislandet. Kolla Goggle Streetview:

Hagvägen 60a, Segeltorp
Citera
2023-10-07, 12:52
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Förstår inte araber och kurder att dom sänker värdet på sina bostäder när som renoverar och inreder dom på ett vis som gör att svennar måste renovera om skiten för att kunna bo där?

Givet att det varje år är fler och fler araber i landet, och rimligen bör fler och fler även ha möjlighet att köpa hus, så kommer smaklös renovering snarare höja värdet på bostaden. Visst, folk från väst med någorlunda smak kommer inte delta i budgivningen (eller räkna in totalsanering i priset de är villiga att ge). Men sheikerna kommer flockas som flugor.

Såg förresten ett vansinnigt absurt hus i Torslanda för många år sedan. Mexitegel och helt asfalterad tomt. Speglande plåtpanel i innertaket, och Ali Babas inredning i hela huset förutom nån skrubb som hade helt normal väggpanel. Ägdes av medelålders svensk man, troligen sjöman...
Citera
2023-10-07, 13:09
Medlem
Äsch alla renoverar ändå skiten ur en nyköpt lägenhet, så hur den såg ut innan spelar ju ingen roll.
Citera
2023-10-07, 13:18
Medlem
En annan aspekt av att köpa hus av en babbe hände min kollega.

Ett år efter husköpet ringer babben upp kollegan och påtalar att huset minsann gått upp några hundra tusen i värde och hade han vetat det hade han inte sålt så nu vill han ha kompensation i form av halva värdeökningen swishat till sig.

Så tycker vänstern det är konstigt att babbarnas barn blir gängkriminella och att det måååste bero på fattigdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in