Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Här är ett exempel.
Lösa mattor med lite jobbig stil - lär ju inte avskräcka eftersom de inte sitter fast i huset. Snarare bra om golven har varit skyddade.
Citat:
Ursprungligen postat av regnessem
https://www.lansfast.se/till-salu/bostadsratt/stockholm/sigtuna/marsta/hugingatan-16/cmbolgh5cl3l4n9f8e8rf3g/?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
Överdådiga gardiner, ser ju lite jobbigt ut, men inte heller de sitter ju fast i bostaden, så det kan inte vara något problem.
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Dessa bostäder verkar alltid vara betydligt mer svårsålda än andra i samma område.

Förstår inte araber och kurder att dom sänker värdet på sina bostäder när som renoverar och inreder dom på ett vis som gör att svennar måste renovera om skiten för att kunna bo där?
Du får väl följa upp ett stort antal (en handfull räcker inte, snarare typ 50) objekt, av både den stil du har "problem" med och "normal" stil, och se hur försäljningstid och pris eventuellt skiljer mellan grupperna.
Citera
2023-10-07, 00:30
Medlem
otellos avatar
Man renoverar ju inte i första hand för att behaga framtida ägare, utan för att man själv ska trivas.
Citera
2023-10-07, 00:31
Medlem
Det senaste som verkar gälla hos mena är sjukt feta vita taklister samt vitt mönstrat tak. Gärna med någon inbyggd ljusblå belysning. Ser ut som antika Grekland möter jetsons ungefär. Måste vara ett missförstånd på snickarglädje.
Citera
2023-10-07, 00:51
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Man renoverar ju inte i första hand för att behaga framtida ägare, utan för att man själv ska trivas.

Måste man verkligen renovera om sitt hem så det ser ut som något zigenare palats i Rumänien för att trivas om man nu tycker det är fint? Man borde väl ändå kunna ta i kalkylen att man kan förlora nån mille på det i framtiden när man tänkt flytta.
Citera
2023-10-07, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dartagna
Jag kommer från Mellanöstern. Äger en arkitektritad villa för 18M i en av Stockholms finare områden, inredd i skandinavisk design, byggt 2023. Frågor på det TS?
1. Varför kom du hit?
2. Var fick du pengarna ifrån?
3. Varför kom du hit?
Citera
2023-10-07, 01:29
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dartagna
Jag kommer från Mellanöstern. Äger en arkitektritad villa för 18M i en av Stockholms finare områden, inredd i skandinavisk design, byggt 2023. Frågor på det TS?

Kul att det går bra för dig, men du är ju inte representativ på något sätt. Ska man vara petig är ju inte 18M särskilt mycket i Stockholms finare områden, där den större delen av villorna är arkitektritade. Sen är det väl förmodligen banken som äger det mesta av den?

Men trevligt med skandinavisk design, finns ju en anledning till att den är populär i stora delar av västvärlden.
Senast redigerad av SwampDogg 2023-10-07 kl. 01:36.
Citera
2023-10-07, 01:29
Medlem
Citat:
När jag sitter och tittar på bostadsannonser så märker jag direkt när det är araber eller kurder som bott i bostaden. Skrikiga färger på väggarna, fula kakel golv som platsar mer på nån bazaar i Irak, fula Stenmurar och ljusslingor utanför radhus/villor, heltäckande orientaliska mattor och 20 meter långa soffor. Dessa bostäder verkar alltid vara betydligt mer svårsålda än andra i samma område.

Förstår inte araber och kurder att dom sänker värdet på sina bostäder när som renoverar och inreder dom på ett vis som gör att svennar måste renovera om skiten för att kunna bo där?

Citat:
När jag sitter och tittar på bostadsannonser så märker jag direkt när det är araber eller kurder som bott i bostaden. Skrikiga färger på väggarna, fula kakel golv som platsar mer på nån bazaar i Irak, fula Stenmurar och ljusslingor utanför radhus/villor, heltäckande orientaliska mattor och 20 meter långa soffor. Dessa bostäder verkar alltid vara betydligt mer svårsålda än andra i samma område.

Hela världen kanske inte gillar nordisk design eller Ikea? Jag tycker det är intressant med helt andra stilar och inredningar. Men jag förstår vad du menar med att det inte direkt är tilltalande. Men det beror nog mest på olika kulturella smakpreferenser? Sverige och svensk eller nordisk stil är troligen ändå rätt liten i världen…

Hur som helst, det säljer säkert bra till andra som gillar samma sak? Jag har tittat en del på hus och i vissa områden är husen precis som du beskriver. Och nej jag blir helt avskräckt att ens titta på huset. Svarta, blanka väggar, marmorgolv, soffor längs hela väggarna, blålila iskallt starkt ljus, tunga mörka gardiner och rosa, lila, marmorgrus eller asfalt utanför i trädgården osv. Men det är jag det… någon med samma smak gillar det säkert. Så jag tror inte att det drar ner priset. Det lockar bara andra köpare.
Senast redigerad av Grantoppen2 2023-10-07 kl. 01:33.
Citera
2023-10-07, 02:03
Medlem
Kongruensbojds avatar
Så länge det inte är shabby chic. Men det är nästan lika illa.
Citera
2023-10-07, 06:55
Moderator
Ancistruss avatar
Människor i olika delar av världen har olika smak, dessutom förändras den med tiden.

Smaken många från MENA förefaller ha finner jag ofta märklig och ibland t.o.m. rent vedervärdig. Men det enda intressanta är ju att de trivs med sin stil, inte vad jag tycker om det. Åtminstone så länge det bara är avsett för dem själva.

Däremot är det korkat att inte förstå att ens egen smak inte alltid delas av alla andra. Så m.a.o. skall man sälja sin bostad är det nog inte det smartaste att utgå från att alla andra gillar det samma som en själv, utan tvärtom rikta det till en så stor grupp som möjligt. Och i det avseendet förefaller en del från MENA inte alltid lyckas så bra, eller ibland ö.h.t. förstå att deras smak är deras egen personliga som dessutom är kulturellt betingad och inget alla andra nödvändigtvis också gillar.
Citera
2023-10-07, 07:03
Medlem
Kan inte Ts posta lite bilder på ditt ställe, så att vi kan få bedöma hur det ser ut hemma hos dig och hur du har inrett ditt hus/lägenhet?

De två bostadsannonser som har länkats till har det inte direkt varit något fel på.
Citera
2023-10-07, 07:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Enig, risken att få en handgranat genom rutan ökar med sådär 10.000% genom att köpa av nån kaosblatte.

Räcker det? När fick senast en svensk en handgranat in genom rutan? Har det ens hänt, någonsin?
Citera
2023-10-07, 07:49
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Risken med att köpa av blattar att du får vägglöss och annat skit på köpet
Dom bor inte 3-4 personer utan det är minst 6-10 personer som bott där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in