2023-10-06, 15:50
Medlem
Hermes88s avatar
Jag fann nyligen en artikel som diskuterar införandet av en chattbot i 1177 Vårdguiden. Artikeln publicerades nyligen och tar upp en del spännande saker. Jag måste erkänna att jag hade inte en susning om att 1177 hade en chattbot.

Men för att möta problemen kring en åldrande befolkning och bemanningsproblem har det beslutats att införa en chattbot som det första steget när patienter kontaktar 1177. Boten är tänkt att effektivisera vården genom att göra en första bedömning av patientens symtom och leda dem vidare till rätt vårdnivå. Tekniklösningen har upphandlats i en miljardaffär med Investorbolaget Platform24.

Boten har dock visat sig ha avvikelser i nästan vart tredje fall. Detta inkluderar hur den kan antingen underskatta hur allvarligt ett medicinskt problem är, vilket kan försena nödvändig vård, eller överdriva problemets allvar, vilket kan leda till onödig stress och resursanvändning. Västra Götalandsregionen har till och med pausat tjänsten på grund av patientsäkerhetsrisker.

Boten använder en triagemotor som har strukturen av ett statiskt träd. Detta innebär att den inte kan hantera komplexa eller kroniska tillstånd effektivt. Dessutom tog ett ärende av digital triage med chatt 25–40 minuter, vilket inte verkar vara resursbesparande.

Diskussionspunkter
Vad tycker ni om att flera regioner har tecknat avtal trots kända brister?
Hur bör man balansera behovet av digitalisering med patientsäkerhet?
Hur skulle avancerade AI-modeller som GPT-4 kunna förbättra den nuvarande chattboten i 1177? Skulle det vara mer säkert?
Vilka andra områden inom sjukvården skulle kunna dra nytta av AI-teknologi, och hur skulle detta påverka arbetsbelastningen för vårdpersonal?
Hur kan AI bidra till att göra sjukvården mer tillgänglig för personer som bor i avlägsna områden eller har begränsad tillgång till sjukvård?

https://www.dn.se/sverige/chattbot-i...for-patienter/
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/...sistenten-liv/
Citera
2023-10-23, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Jag fann nyligen en artikel som diskuterar införandet av en chattbot i 1177 Vårdguiden. Artikeln publicerades nyligen och tar upp en del spännande saker. Jag måste erkänna att jag hade inte en susning om att 1177 hade en chattbot.

Men för att möta problemen kring en åldrande befolkning och bemanningsproblem har det beslutats att införa en chattbot som det första steget när patienter kontaktar 1177. Boten är tänkt att effektivisera vården genom att göra en första bedömning av patientens symtom och leda dem vidare till rätt vårdnivå. Tekniklösningen har upphandlats i en miljardaffär med Investorbolaget Platform24.

Boten har dock visat sig ha avvikelser i nästan vart tredje fall. Detta inkluderar hur den kan antingen underskatta hur allvarligt ett medicinskt problem är, vilket kan försena nödvändig vård, eller överdriva problemets allvar, vilket kan leda till onödig stress och resursanvändning. Västra Götalandsregionen har till och med pausat tjänsten på grund av patientsäkerhetsrisker.

Boten använder en triagemotor som har strukturen av ett statiskt träd. Detta innebär att den inte kan hantera komplexa eller kroniska tillstånd effektivt. Dessutom tog ett ärende av digital triage med chatt 25–40 minuter, vilket inte verkar vara resursbesparande.

Diskussionspunkter
Hur skulle avancerade AI-modeller som GPT-4 kunna förbättra den nuvarande chattboten i 1177? Skulle det vara mer säkert?
Vilka andra områden inom sjukvården skulle kunna dra nytta av AI-teknologi, och hur skulle detta påverka arbetsbelastningen för vårdpersonal?
Hur kan AI bidra till att göra sjukvården mer tillgänglig för personer som bor i avlägsna områden eller har begränsad tillgång till sjukvård?

Din första länk är premium..

ChattBoten liv har funnits väldigt länge och den svarar efter specifika saker som finns hårdkodat i den. Det måste vara en reklamartikel om det står om brister i den.

Det finns lite dolda saker som kan användas för att väldigt enkelt förstå den boten som för övrigt är en källa från en rysk person som har skapat JavaScript biblioteket eller en del av det som är väldigt populärt på sidan Github.

Den hämtar info från specika frågor. Du kan skriva te x " baby baby" för att få svar om graviditet för kvinnor och nya föräldrar som fått barn.

Du kan skriva: .source. med punkterna för att se alla källor den använder som ett exempel. ChattbotenLiv är helt enkelt inget bra och ifall om det skulle bli så att ChatGPT skulle ersätta den boten så är det ett framsteg för digitaliseringen i vården helt klart.

För övrigt så finns där nog ingen som svarat här för
att dina källor är inte möjliga att ta del av. Du kan väl visa lite från artikeln så det finns lite information om det du vill diskutera för ämnet är intressant naturligtvis speciellt med all den psykiska ohälsa som ökar för varje dag men också förstå vad det handlar om och man skall inte anförtro sig till en chattbot som liv faktiskt är. Det är väldigt viktigt att sprida kunskap om det och det gör jag väldigt gärna för att jag känner till denna setup väldigt väl men det är exakt samma bot som många andra sidor använder te.x vet jag en finsk ekonomisk rådgivningsite som använder exakt samma api version 2 som den nu är på engelska och boten gör sig mycket bättre än den svenska boten det är för att inera själva lagt in det som den ger svar på och det är knappt 1 timmas arbete som dom lagt ner på detta området skulle jag tro för att det är så lite den kan svara på. Jag hade nog gjort det på 1 timma i alla fall eller till och med mindre än det det hade alla som kan arbeta gjort och det är verkligen en dålig setup från grund där dom fyllt i saker I kolumner kan man säga

Det finns absolut brister i denna konfiguration specifikt för ineras konfigiration men det beror på den som har konfigurerat den boten och det är inte kodens fel.

Jag kan visa dig lite om boten om du vill diskutera vidare i dom brister som finns men först får du visa vad som står i artikeln så jag inte avslöjar något som eventuellt kan vara skadligt för själva admin panelen hos 1177 och vgr.

Jag är själv väldigt positiv till all digitalisering inom vården men det brister i konfigurationerna från dom som sköter om dessa saker tyvärr så det blir inget bra i slutändan för det brister i kompetensen hos företagets personal. Det finns vissa sidor som har fått denna chattboten väldigt bra men dom har ju lagt ner väldigt mycket tid också för att få det bra.

Ursäkta för eventuella stavfel då jag skriver från min telefon på bussen.

Jag skall ge en direktlänk till boten liv för den som vill prova när jag kommit hem det måste jag vara på datorn för att få fram.
Senast redigerad av StackarsHunden 2023-10-23 kl. 18:48.
Citera
2023-10-23, 23:33
Bannlyst
Här kan man chatta med ChattBoten Liv exklusivt: https://924vgradmin.boost.ai/

Här kan man hitta andra som har samma bot: https://www.boost.ai/

På vissa ställen verkar det vara ett AI verktyg speciellt på engelska sidor men inte på 1177 där är det verkligen värdelöst.

Jag googlade på chattboten liv och jag ser att journalister har frågat människor vad dom anser om chattboten liv och dom flesta tycker inte att man får svar på sina frågor och att det inte kan ersätta en mänsklig kontakt. Folk har nästan tappat det helt.

Där är källan jag lovade att återkomma med i alla fall. Boka ett demo och prova så förstår man hur det fungerar. Sårbarheten eller bristerna bör ju vara i boost.ai´s panel isåfall inte i chattboten liv. Det är tur jag slutat läsa på nätet.

Senast redigerad av StackarsHunden 2023-10-23 kl. 23:47.
Citera
2023-10-24, 00:52
Medlem
avcs avatar
Citat:

Diskussionspunkter

Det moderna företag har gemensamt är att alla har chattbotar och ingen fungerar.

MILJARDsatsning!? För att vilseledas, kasta bort sin tid och lägga ännu mer press på den lilla kundservice som återstår? En miljard är minst 2.000 kundservicemedarbetare i minst 8 år. Omyndigförklara myndigheten.
Senast redigerad av avc 2023-10-24 kl. 00:57.
Citera
2023-12-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StackarsHunden
Här kan man chatta med ChattBoten Liv exklusivt: https://924vgradmin.boost.ai/

Här kan man hitta andra som har samma bot: https://www.boost.ai/

På vissa ställen verkar det vara ett AI verktyg speciellt på engelska sidor men inte på 1177 där är det verkligen värdelöst.

Jag googlade på chattboten liv och jag ser att journalister har frågat människor vad dom anser om chattboten liv och dom flesta tycker inte att man får svar på sina frågor och att det inte kan ersätta en mänsklig kontakt. Folk har nästan tappat det helt.

Där är källan jag lovade att återkomma med i alla fall. Boka ett demo och prova så förstår man hur det fungerar. Sårbarheten eller bristerna bör ju vara i boost.ai´s panel isåfall inte i chattboten liv. Det är tur jag slutat läsa på nätet.

Chat GPT ger mig 30 ggr bättre svar än "ChattBoten Liv", och är känd för att vara bra på medicinsk rådgivning. Läkaren säger att den diagnos chatgpt gav - efter att jag beskrev symptom för den - låter trolig.

När jag googlar på symptom vet jag inte alltid vad jag ska söka efter, som amatör har jag inte rätt medicinskt tugg. Men Chat GPT fattar min beskrivning ändå.

I vilket läge bör jag använda "ChattBoten Liv" istället för chat GPT eller att googla?

Den dag vi får en chattbot som kan se min journal och analysera mina provresultat kan den nog ge ändå bättre svar. Det bör vara en chattbot som lagras inom Sverige, gärna lokalt, för att skydda min integritet. Finns det sådana planer för någon chattbot?
Senast redigerad av guru1966 2023-12-17 kl. 10:19.
Citera
2023-12-18, 19:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

Diskussionspunkter

Det verkar väldigt oansvarigt att man testar detta live på patienter. Kvalitén verkar ju inte vara på en okej nivå ännu.
Citera
2023-12-19, 10:17
Medlem
bergsdals avatar
Citat:

Diskussionspunkter

Det finns ingen språkmodel/LLM som är redo för denna typ av uppgift. Problemet i detta applikationsområde är, NYANS. Problemet är att dessa scenarion kräver förståelse av interaktioner som upstår organiskt. Nuvarande form av "a.i" språkmodeler kan användas för dumma lättare frågor som folk ställer tusen gånger om per dag, där datorn kan ta fram information enkelt, fakta Exempelvis, "Är XX grader feber" osv. Inget annat.

Folk kommer behöva inse svagheterna som finns förr eller senare. Förhoppnings når man klarhet utan att folk lider i onödan men vem vet, folk verkar geniunt inte förstå vilka grova begränsningar som finns och kanske att folk dör är det enda sättet

Men att vården blir lurad på pengar är ingenting utöver det ovanliga

Det magiska svaret på alla frågor du ställt är... A.I kan inte göra något av detta på ett pålitiligt säkert sätt där man kan garantera specifika metoder

Tekniken är inte redo för att användas i sjukvård alls och företag som försöker sälja sådan lögn är, scammers.

A.I kan inte bidra till kuk just nu, A.I kan bidra till att man blir kissad i munnen, att få ens byxor nedragna i allmänhet, det är dess kapacitet. väldigt simpla grejer
Senast redigerad av bergsdal 2023-12-19 kl. 10:54.
Citera
2023-12-25, 19:43
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Det finns ingen språkmodel/LLM som är redo för denna typ av uppgift. Problemet i detta applikationsområde är, NYANS. Problemet är att dessa scenarion kräver förståelse av interaktioner som upstår organiskt. Nuvarande form av "a.i" språkmodeler kan användas för dumma lättare frågor som folk ställer tusen gånger om per dag, där datorn kan ta fram information enkelt, fakta Exempelvis, "Är XX grader feber" osv. Inget annat.

Folk kommer behöva inse svagheterna som finns förr eller senare. Förhoppnings når man klarhet utan att folk lider i onödan men vem vet, folk verkar geniunt inte förstå vilka grova begränsningar som finns och kanske att folk dör är det enda sättet

Men att vården blir lurad på pengar är ingenting utöver det ovanliga

Det magiska svaret på alla frågor du ställt är... A.I kan inte göra något av detta på ett pålitiligt säkert sätt där man kan garantera specifika metoder

Tekniken är inte redo för att användas i sjukvård alls och företag som försöker sälja sådan lögn är, scammers.

A.I kan inte bidra till kuk just nu, A.I kan bidra till att man blir kissad i munnen, att få ens byxor nedragna i allmänhet, det är dess kapacitet. väldigt simpla grejer

Du är farlig... du säger helt felaktiga saker på ett självklart och självsäkert sätt som säkert lurar många.
Ja, med fel typer av prompts så är nuvarande AI rättså dålig, men frågar du den på rätt sätt så är det ju exakt tvärtom det du beskrev!! De kan utan problem dra nya, egna, slutsatser som är helt korrekt och som någon aldrig reflekterat över tidigare, de kan också göra det med information som är helt ny och inte existerat tidigare men som du ger den under samtalet.

Med det sagt, så är sjuka, upprörda patienter inte experter på att promta LLMs på rätt sätt, så svaren kommer säkert vara underväldigande.
Citera
2023-12-25, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Med det sagt, så är sjuka, upprörda patienter inte experter på att promta LLMs på rätt sätt, så svaren kommer säkert vara underväldigande.

"Det är användaren det är fel på, inte systemet." Famous last words från systemutvecklare. Det slår mig gång på gång hur bristande människokännedom många har inom tekniksektorn. Det är som det är 90% autister som jobbar där, även på beslutande positioner. Naturligtvis är inte denna teknik redo att införas i frågor om hälsa och liv. Man kan använda det privat om man vet vad man gör men det är knappast något som är redo att användas officiellt inom vården, inte på långa vägar. Det här låter som ett klassiskt fall där tekniknördar lyckats sälja in en undermålig lösning hos ett gäng medelålders damer inom förvaltningen som inte vet bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in