• 1
  • 2
2023-10-06, 11:03
Medlem
Har trappat ner sakta och sista tabletten av cymbalta tog jag för en vecka sedan. Jag har hemska utsättningssymptom yr och "elstötar" i huvudet.

Min frågar är hur länge kommer jag känna av detta? Finns det något som kan lindra besvären typ godis (socker) Alvedon inte vet jag??? Något.
Citera
2023-10-06, 11:24
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2023-10-06, 11:35
Medlem
Beror lite på hur länge du haft det och från vilken dos du slutade. Själv körde jag cold turkey från 60 mg och 3-4 månaders användning. En veckas helvete, sen vände det rätt snabbt.
Citera
2023-10-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred702
Beror lite på hur länge du haft det och från vilken dos du slutade. Själv körde jag cold turkey från 60 mg och 3-4 månaders användning. En veckas helvete, sen vände det rätt snabbt.

Jag har tagit dom i ca 8 år men senaste åren bara 60 mg. Gick ner till 30 mg för ca 6 månader sedan. Tog varannan dag ca 1 vecka och sedan en vecka tillbaka helt slutat.
Citera
2023-10-06, 15:43
Medlem
KOMAeLMJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred702

Samma med mig, jag hade ätit 120mg, en morgon, en kväll, i över 10 år.

Sov i tre dygn, sen blev det snabbt bra.
Citera
2023-10-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08nollatta
Har trappat ner sakta och sista tabletten av cymbalta tog jag för en vecka sedan. Jag har hemska utsättningssymptom yr och "elstötar" i huvudet.

Min frågar är hur länge kommer jag känna av detta? Finns det något som kan lindra besvären typ godis (socker) Alvedon inte vet jag??? Något.

Det som lindrar och gör utsättningen problemfri är att bara sluta med Cymbaltan och istället äta Flouxetin någon vecka.
Citera
2024-04-02, 18:21
Medlem
snurr0999s avatar
Hur länge ska man gå på detta och är det även bra när man går av dom? Gått på 60mg i 6månader nu, funderar på höja!
Citera
2024-04-03, 09:35
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08nollatta
Jag har tagit dom i ca 8 år men senaste åren bara 60 mg. Gick ner till 30 mg för ca 6 månader sedan. Tog varannan dag ca 1 vecka och sedan en vecka tillbaka helt slutat.

Det är rysk roulette att sluta med psykofarmaka. För vissa går det rätt enkelt för andra kan det ta åratal av plågor. Vill man vara säker skall man köra med hyperbol nedtrappning (Googla på det så finner du info) över många månader. Just Cymbalta brukar räknas som de värsta att sluta med så var försiktig är mitt råd.
Citera
2024-06-06, 23:21
Medlem
Rodjas avatar
Har ätit fulldos 120 mg i några år, sedan 90 mg. Sedan bara 60 och 30 mg. Varannan dag 30 varannan dag 60. Tills det spann ner till 30 mg per dag. Höll på med det nån vecka till varannan dag tog jag 30 mg. Sen tunnades det ut mer och mer. Och hade inte så svåra utsättningssymtom. Nu har har jag varit utan dem i nån månad. Allt bra, utom humöret.

Humöret ja, det är någon slags stickig ilska i mig och jag sänker inte min make eller andra personer, men om någon omedelbart någon är rent oförskämd mot mig. Då kan denne få svar på tal.
Nej det är inte roligt att känna sig så här, sån var jag tidigare och cymbaltan har hjälpt mig dämpa mina toppar och dalar.

Anledningen till att jag avslutar efter många års användning är att det finns inte på alla apotek, läkaren blev sjuk och innan den nya kom, så känner jag att jag är mest trött på det här. Och handelstransporterna i det här galna oroliga Europa, vad blir det i framtiden? Nej, jag kände mig färdig med dem.

Måste prova utan. Det har gått bra, förutom otroligt irriterande känslor som yttrar sig i att jag sliter ut allt i den översvällda garderoben och slänger allt på golvet. Skön känsla! Den behöver ändå rensas 😁
Över är illamående, kräktes en gång.
Det är individuellt hur var och en måste trappa ner. Kämpa på nu ni som försöker.
Sen ska jag ner med Xanor Depot. Där har jag minsta dosen och har högst tre om dan men tar mest två stycken 0.5 mg.
Det jag tänker behålla är mina Stilnoct till natten. Har alltid följt läkarens ordination men den är bra för sova måste jag. Den är den enda jag inte vill vara utan. För mig är den inte svår att tvärt avsluta med. Lite mardrömmar, första och andra natten.

Så ni som vill dra ner på Cymbalta, ta det försiktigt och sluta inte tvärt. Och känner man till utsättningssymtomen, så ska man klara det.
Lycka till.
Citera
2024-06-12, 21:46
Medlem
Jag körde cymbalta 60mg i ett par år. När jag trappade ner med 10 mg i veckan var jag bara lite stirrig någon dag vid nästa nedtrappning. Gick hur lätt som helst att sluta.

tyvärr kom depressionen tillbaka ett halvår senare efter jag slutat så fick hoppa på dem igen. Det var desto tuffare. Som influensa i en vecka trots att jag följde läkarens upptrappningschema.
Citera
2025-04-11, 14:14
Medlem
Hoppas någon tittar i tråden. Har tagit Dulixetin bara i tre veckor men måste sätta ut den. Men mår ändå konstigt - trött - yrsel - en dov oro. Vill gärna höra från någon som varit med om detta.
Citera
2025-05-04, 21:40
Medlem
Ni som utsatt Cymbalta, hur länge gick ni på det och hur gick det för er efteråt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in