2023-10-05, 19:06
Medlem
Karolinskas avatar
Badrummet är ca. 4 kvm och fuktskadat, det behöver alltså totalrenovering. Vad skulle det kosta att få badrummet totalrenoverat med de billigaste möjliga materialen så som våtrumsmatta och våtrumstapet?
Citera
2023-10-05, 19:19
Medlem
Omöjligt att svara på ska du köpa nya skåp/toalett och såna saker kanske 50k

Annars med återvinnig av det som är möjligt ca 35k

Kom ihåg att det beror på hur mkt som är förstört under med.

Bäst att ta in flera offerter.
Citera
2023-10-05, 19:24
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Jag fixade en firma som renoverade 2 badrum innan vi flyttade, pris totalt på 25tkr.
nytt klinkersgolv, kakel och nya porslinsvaror.
Porslinet självklart från en stöld.
Tätskikt njjja bara ca 50 cm ut från golvbrunn och längs med kanten vid badkaret.
Tvättställs och duschblandare begagnade kom troligen från något inbrott.
Men detta höjde försäljningspriset med ca 50tkr
Så om du ska sälja skit i det mer strul för en liten förtjänst.
Men om du ska bo kvar så räkna med ett seriöst pris på minst 40tkr/badrum och då är det budgetrenovering
Citera
2023-10-05, 20:31
Medlem
Det beror på vad "fuktskadat" innebär.
Är det lite fukt som trängt igenom våtrumsspärren eller är hela konstruktionen i väggarna fulla med röta?

Att smeta på nytt lager våtrumsfärg är inte speciellt dyrt men måste du börja byta ut reglar i väggen o sätta en tork i sex månader, ja då ränner nog kostnaden iväg.
Citera
2023-10-05, 22:00
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag blir lite fascinerad av svaren då ni nämner så väldigt låga summor för en helrenovering. Menar ni en kostnad där man gör hela arbetet själv eller menar ni på allvar att en firma skulle ta så låga priser? Billiga material eller inte så får nog TS räkna med en 150 000 eller så.
Citera
2023-10-05, 22:01
Medlem
Karolinskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det beror på vad "fuktskadat" innebär.
Är det lite fukt som trängt igenom våtrumsspärren eller är hela konstruktionen i väggarna fulla med röta?

Att smeta på nytt lager våtrumsfärg är inte speciellt dyrt men måste du börja byta ut reglar i väggen o sätta en tork i sex månader, ja då ränner nog kostnaden iväg.

Ja, det är ordentligt fuktskadat. Men sex månader, kan det ta så lång tid? Vad tror du det kan landa på som lägst? Det är väl inte användandet av torken som kostar pengar va?
Citera
2023-10-05, 22:06
Medlem
Karolinskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag blir lite fascinerad av svaren då ni nämner så väldigt låga summor för en helrenovering. Menar ni en kostnad där man gör hela arbetet själv eller menar ni på allvar att en firma skulle ta så låga priser? Billiga material eller inte så får nog TS räkna med en 150 000 eller så.

Men säg att en firma gör jobbet för en totalrenovering med nya reglar och tork som ska stå och utrymma fukten. Vad kostar själva jobbet exklusive material?
Citera
2023-10-05, 22:14
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Omöjligt att svara på ska du köpa nya skåp/toalett och såna saker kanske 50k

Annars med återvinnig av det som är möjligt ca 35k

Kom ihåg att det beror på hur mkt som är förstört under med.

Bäst att ta in flera offerter.
Urkoppning av nån med cert. (Eller själv om man kan/vågar) egen rivning och resten till cert. landar garanterat på under 20 om man återbrukar och bara ytskikt behöver skötas.
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Ska det vara guldpläterad krom och handsvarvade handtag? Helentreprenad 4kvm våtrum ut+in kostar garanterat inte 150.
Senast redigerad av psykoshippien 2023-10-05 kl. 22:16.
Citera
2023-10-06, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karolinska
Ja, det är ordentligt fuktskadat. Men sex månader, kan det ta så lång tid? Vad tror du det kan landa på som lägst? Det är väl inte användandet av torken som kostar pengar va?

Det är omöjligt för mig o säga då jag bara vet det du har berättat.
Man måste vara på plats för att besikta o då fatta ett beslut.
Ju längre virket varit utsatt, desto längre tar det att torka.
Som exempel: Ett rör som brister och spolar golvet i ett rum under en dag kan ta 2-3 månader att torka ut. Man får utföra fuktmätningar allteftersom.

Det är en kombination av allting som kostar pengar, tid, utrustning, el och hur många yrkesfolk som går åt.
Jag vågar inte ens gissa en summa.
Citera
2023-10-06, 06:24
Medlem
slagskotts avatar
Om det är fuktskadat så bör du bila bort golvet i badrummet, torka ur och gjuta upp igen, annars kommer betongen smuldras sönder underifrån. passa på att byta ut ev golvbrunn samtidigt.
Då återstår bara att lägga våtrumsmatta, man kan ta ett våtrumscertifikat men det kan du låtar någon annan göra.

Kan du bila ur golvet själv och blanda cement till rätt höjd så kommer du undan ganska billigt, det finns tabeller för hur man räknar ut hur många säckar du behöver för att bygga upp golvet igen.
Citera
2023-10-06, 08:27
Medlem
Jag blir riktigt mörkrädd för vissa svar i tråden här....
TS, någon som påstår att du kommer under 150k för ett billigt badrum vill bara lura dig. Förutsatt att du inte gör jobbet själv.
Gör du ALLT jobb själv, kommer byggmaterial att kosta ca 20-25.000kr och kakel/klinker ca 5-10.000kr för låg budget. Ingen inredning inkluderat.
Det finns inget sätt för dig att komma under denna budget utan att köpa stulet material eller att sno det själv.
Bara tätskiktet är ca 7-8.000kr. Flytspackel ca 3-5.000kr. Då var jag inte inkluderat VVS-material eller återställning av väggar. Är det lättregelväggar av gips så behöver du lägga till träskiva bakom. Då tillkommer ca 5.000 för träskivor och 1.000 för gipsskivor.
Bara slipskålen för att slipa bort gamla lim och färgrester kostar 500kr+ FÖR EN BILLIG = Du kan behöva flera om det är mycket som ska slipas. Lägg till 300-500kr i hyra för en betongslip om du inte äger en.
Om du inte kan göra alla moment själv, får du räkna på ca 1.500kr+ för elektriker och 10-15.000+ för rörmokaren. Behöver du hjälp med flytspackling och tätskikt tillkommer det också.
Det finns INGEN som kommer renovera ett badrum för dig gratis. Så människor som påstår sig ha betalat 25k, 50k etc ljuger av någon konstig anledning eller så tänker dom på sitt badrum i sommarstugan nere i Småland som renoverades 1978.
Det ENDA du kan återanvända är inredningen och möjligen vissa VVS-delar, men inte troligt då måtten kommer skilja sig +/- 0,5-1cm.
Det absolut minsta totalkostnaden du kan förvänta dig att få betala om du ger EXAKT ALLT själv är:
25.000-35.000kr, förutsatt att du inte köper stöldgods billigt.
Ska du anlita någon att göra allt kan du få en oseriös firma att göra det för 130-150.000kr innan ROT. Ska du ha en seriös firma ca 170-200.000kr innan ROT.
Svart? Ingen aning, skulle aldrig göra ett jobb svart och skulle aldrig rekommendera någon att renovera ett badrum svart. Den enda som förlorar på det är du.

Jag har utfört flera hundra badrum och kalkylerat på desto fler. I Stockholm, men priserna är lägre i Stockholm jämfört med lite mindre städer pga större konkurrens. Har firmor jag känner i Uppsala, Enköping, Västerås, Strängnäs, Eskilstuna etc som alla tog högre priser än vad som ansågs normalt i Stockholm.
Senast redigerad av oboybrunn 2023-10-06 kl. 08:36.
Citera
2023-10-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Jag blir riktigt mörkrädd för vissa svar i tråden här....
TS, någon som påstår att du kommer under 150k för ett billigt badrum vill bara lura dig. Förutsatt att du inte gör jobbet själv.
Gör du ALLT jobb själv, kommer byggmaterial att kosta ca 20-25.000kr och kakel/klinker ca 5-10.000kr för låg budget. Ingen inredning inkluderat.
Det finns inget sätt för dig att komma under denna budget utan att köpa stulet material eller att sno det själv.
Bara tätskiktet är ca 7-8.000kr. Flytspackel ca 3-5.000kr. Då var jag inte inkluderat VVS-material eller återställning av väggar. Är det lättregelväggar av gips så behöver du lägga till träskiva bakom. Då tillkommer ca 5.000 för träskivor och 1.000 för gipsskivor.
Bara slipskålen för att slipa bort gamla lim och färgrester kostar 500kr+ FÖR EN BILLIG = Du kan behöva flera om det är mycket som ska slipas. Lägg till 300-500kr i hyra för en betongslip om du inte äger en.
Om du inte kan göra alla moment själv, får du räkna på ca 1.500kr+ för elektriker och 10-15.000+ för rörmokaren. Behöver du hjälp med flytspackling och tätskikt tillkommer det också.
Det finns INGEN som kommer renovera ett badrum för dig gratis. Så människor som påstår sig ha betalat 25k, 50k etc ljuger av någon konstig anledning eller så tänker dom på sitt badrum i sommarstugan nere i Småland som renoverades 1978.
Det ENDA du kan återanvända är inredningen och möjligen vissa VVS-delar, men inte troligt då måtten kommer skilja sig +/- 0,5-1cm.
Det absolut minsta totalkostnaden du kan förvänta dig att få betala om du ger EXAKT ALLT själv är:
25.000-35.000kr, förutsatt att du inte köper stöldgods billigt.
Ska du anlita någon att göra allt kan du få en oseriös firma att göra det för 130-150.000kr innan ROT. Ska du ha en seriös firma ca 170-200.000kr innan ROT.
Svart? Ingen aning, skulle aldrig göra ett jobb svart och skulle aldrig rekommendera någon att renovera ett badrum svart. Den enda som förlorar på det är du.

Jag har utfört flera hundra badrum och kalkylerat på desto fler. I Stockholm, men priserna är lägre i Stockholm jämfört med lite mindre städer pga större konkurrens. Har firmor jag känner i Uppsala, Enköping, Västerås, Strängnäs, Eskilstuna etc som alla tog högre priser än vad som ansågs normalt i Stockholm.

Hur många arbetstimmar snackar vi när materialkostnaden är på 25-35k och det sticker iväg till 200k?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in