2023-10-05, 16:03
Medlem
Daniel Alm lämnar alltså uppdraget som föreståndare för Pingst – fria församlingar i samverkan, där cirka 430 pingstförsamlingar i Sverige ingår. Det var P4 Jönköping först att berätta.

Daniel Alm skriver själv på sin facebooksida att han tidigare i veckan blev konfronterad av en tidigare kollega med anklagelser.

Säger att han skäms
Enligt Alm har han och den kvinnliga tidigare kollegan haft olika syn på händelsen. Han skriver också att det är andra gången som något liknande händer.

”Jag beklagar och skäms över mitt beteende” skriver Alm i sitt inlägg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...-avgar--onzncq

Vad har han gjort? Enligt dagen.se "Daniel Alm bekräftar att han har konfronterats med uppgifter om olämpligt beteende av sexuell karaktär."
Senast redigerad av svullis45 2023-10-05 kl. 16:06.
Citera
2023-10-05, 16:55
Medlem
Amors avatar
Intressant vad detta betyder för pingströrelsen framöver. Daniel Alm och Niklas Piensho har ju profilerat sig med en väldigt liberal syn exempelvis i frågor som homosexualitet. Kommer det bli en återgång till något mer konservativt, eller kommer de ta in någon ännu mer liberal.

Förövrigt är det intressant med religiösa ledare som faller för sexuella frestelser. Man undrar vad det är för några mekanismer. Kyrkfolket borde i vilket fall inte sätta sina ledare på pidestal.
Citera
2023-10-05, 17:04
Medlem
Dags att införa Mike Pence rule i Pingstkyrkan.
Citera
2023-10-05, 17:08
Medlem
george.sthlms avatar
verkar ju inte vara så allvarligt. Det är ju inte en ny Helge Forsmo vi studerar.
Citera
2023-10-05, 17:08
Medlem
En bekant berättade att den stökigaste konferensen hotell match i Jönköping någonsin haft (bara varit öppen i ett år) skedde tidigare i år med pingsts ledning. Sammanträffande?
Citera
2023-10-05, 17:16
Medlem
Som kristen, och som tidigare medlem i en Pingstförsamling, har jag under flera år inte haft förtroende för Daniel Alms ledarskap. Jag anser att han har lett Pingst in i fel riktning i flera avseenden. Trots det tycker jag att denna nyhet är beklagansvärd.
Citera
2023-10-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Dags att införa Mike Pence rule i Pingstkyrkan.
Om du menar den skyddande regeln att inte vara ensam med någon av det motsatta könet (som inte är din fru eller person inom familjen), så tror jag det är en bra grej. Dock blev Mike Pence inspirerad av Billy Graham som med några andra män antog den regeln.
Citera
2023-10-05, 17:23
Medlem
Amors avatar
https://www.facebook.com/10005821380...GexSl/?app=fbl

Mycket stöd i facebookkommentarerna, påminner lite om det massiva stödet Fredrik Federly fick
Citera
2023-10-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
https://www.facebook.com/10005821380...GexSl/?app=fbl

Mycket stöd i facebookkommentarerna, påminner lite om det massiva stödet Fredrik Federly fick

Ja han verkar ha hängivna lärjungar. Sjukt.
Citera
2023-10-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Om du menar den skyddande regeln att inte vara ensam med någon av det motsatta könet (som inte är din fru eller person inom familjen), så tror jag det är en bra grej. Dock blev Mike Pence inspirerad av Billy Graham som med några andra män antog den regeln.
Det tillämpas väl redan i andra samfund och är en bra ide för båda parter.
Citera
2023-10-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Tror inte att det är vanligt förekommande i något av de större samfunden i Sverige dock, där mycket har blivit liberalt och anpassat samhällets rådande tänk...
Senast redigerad av rednaxela90 2023-10-05 kl. 18:01.
Citera
2023-10-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Är absolut bra för båda parter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in