Citat:
Ursprungligen postat av
paerra
”alla upphittade föremål av guld, silver eller kopparlegeringar som är mer än 100 år gamla och saknar ägare ska lämnas till staten”
Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Är det ett fornfynd (innan 1850) tillhör det staten. Men staten betalar värdet av det upphittade till upphittaren
Här var det olika bud och jag orkar inte kolla upp vilket av dem som stämmer.
Men oavsett om gränsen går vid 1923 eller 1850 så upplever jag att det här finns ett kryphål i lagen.
Om ädelmetallerna inte är märkta med årtal, så gör man ju en bedömning av hur gamla de kan vara.
En sån bedömning är ju alltid subjektiv och dessutom svår för den oinsatte att ta ställning till.
Hur ska gemene man, om han hittar ett nergrävt smyckeskrin med gamla guldsmycken, kunna veta om de är tillverkade före eller efter 1923/1850?
Det kan väl knappast vara straffbart att göra fel?
Och även om man
fattar att föremålen är äldre än 1923/1850 så kan man ju, om det skulle uppdagas, bara
påstå att man inte fatttade det?
I alla fall vad det gäller föremål som ligger precis i skarven, antingen 1923 eller 1850. Jag pratar inte om uppenbara fornfynd.
Ännu en funderare:
Säg att gränsen går vid 1850. Säg att man hittar 4 likadana guldmynt präglade med årtalen 1860, 1856, 1855 och 1848.
Då har jag alltså rätt att behålla tre av fyra mynt, utan att ens rapportera dem, men jag måste rapportera och lämna in ett av mynten,
bara för att det är sju år äldre än de andra mynten?