• 1
  • 2
2023-10-05, 12:51
Medlem
K-Glitchens avatar
Hej.

Ponera att ni gräver i er egen trädgårdstomt och ska plantera ett körsbärsträd. Ni stöter i nåt i marken 40 cm ned och tror ni måste ta bort en sten. Stenen visar sig vara en gammal låda i koppar och den är full med gamla guld och silver mynt och oslipade ädelstenar.

Vad gäller?

Kan den som hittade lådan behålla eller måste det rapporteras in till polis?
Citera
2023-10-05, 12:55
Medlem
paerras avatar
Beror nog mycket på ålder av föremålen.
Men Sverige är inget bra land gällande att leta gamla skatter. Med t.ex metalldetektor. Grannländerna är bättre där

” alla upphittade föremål av guld, silver eller kopparlegeringar som är mer än 100 år gamla och saknar ägare ska lämnas till staten”
Citera
2023-10-05, 13:05
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Hej.

Ponera att ni gräver i er egen trädgårdstomt och ska plantera ett körsbärsträd. Ni stöter i nåt i marken 40 cm ned och tror ni måste ta bort en sten. Stenen visar sig vara en gammal låda i koppar och den är full med gamla guld och silver mynt och oslipade ädelstenar.

Vad gäller?

Har du ägt huset/tomten länge och vet att de inte kan ha hamnat där nyligen så är det bara att knipa käft och smälta ner guldet (så de inte går att spåra) och sen sälja.
Stenarna är lite svårare kanske men det finns folk för sånt också.
Men vad du än gör så berätta det inte till någon för då är risken stor att du får lämna ifrån dig allt utan ersättning.
Och fortsätt att "plantera" fler träd, eller varför inte gräva för "pool" så kanske du hittar mer

Edit. Tänkte bara att det var guld och ädelstenar. Är det historiska vill man kanske inte smälta ner guldet och silvret, men de lär bli svårt att sälja dom annars.
Citera
2023-10-05, 13:08
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Hej.

Vad gäller?

Det du hittar på egen mark som är övergivet tillhör dig:
https://lawline.se/answers/far-jag-s...sagaren-lamnat

Dock finns förbehåll när det gäller historiskt intressanta föremål:
https://www.museovirasto.fi/sv/samli...muinaisesineen

Sedan om misstanke finns att det kan vara stöldgods, så förutsätter jag att polisen är intresserad. Inte minst för att kunna lösa ett brottsfall.
Jag antar att du INTE kan bli juridisk ägare till godset med mindre än att du anmäler till polisen att du hittat det:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/hittegods/
Citera
2023-10-05, 13:09
Medlem
pn222jws avatar
Köp en budget-metalldetektor och kolla runtomkring...säg ingenting om fyndet.
Citera
2023-10-05, 13:11
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Hej.

Vad gäller?

Vad är egentligen rätt och fel?
Du kan gå till polisen och säga att du hittat detta, och ingen kommer göra anspråk på detta, sen kommer du få möjlighet att bli ny ägare efter ha betalat en avgift när det x antal tid.
Men varje gång jag gjort detta så hör aldrig polisen av sig, de bara behåller grejerna för sig själva.
Du ska alltså betala för polisens jävla arbete där dom faktiskt inte utreder eller gör ett skit.

Behåll lådan och håll käft om det hela verkar smidigare.
Citera
2023-10-05, 13:13
Medlem
Hobbybondes avatar
Är det ett fornfynd (innan 1850) tillhör det staten. Men staten betalar värdet av det upphittade till upphittaren
Citera
2023-10-05, 13:15
Medlem
Citat:
Hej.

Vad gäller?

Hade inte rapporterat ett skit.
Citera
2023-10-05, 13:46
Medlem
Grävde själv för att plantera ett träd, men fann bara ett akvarium i bitar som föregående husägare grävt ner.
Citera
2023-10-05, 13:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
”alla upphittade föremål av guld, silver eller kopparlegeringar som är mer än 100 år gamla och saknar ägare ska lämnas till staten”
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Är det ett fornfynd (innan 1850) tillhör det staten. Men staten betalar värdet av det upphittade till upphittaren
Här var det olika bud och jag orkar inte kolla upp vilket av dem som stämmer.

Men oavsett om gränsen går vid 1923 eller 1850 så upplever jag att det här finns ett kryphål i lagen.

Om ädelmetallerna inte är märkta med årtal, så gör man ju en bedömning av hur gamla de kan vara.
En sån bedömning är ju alltid subjektiv och dessutom svår för den oinsatte att ta ställning till.

Hur ska gemene man, om han hittar ett nergrävt smyckeskrin med gamla guldsmycken, kunna veta om de är tillverkade före eller efter 1923/1850?

Det kan väl knappast vara straffbart att göra fel?

Och även om man fattar att föremålen är äldre än 1923/1850 så kan man ju, om det skulle uppdagas, bara påstå att man inte fatttade det?

I alla fall vad det gäller föremål som ligger precis i skarven, antingen 1923 eller 1850. Jag pratar inte om uppenbara fornfynd.

Ännu en funderare:
Säg att gränsen går vid 1850. Säg att man hittar 4 likadana guldmynt präglade med årtalen 1860, 1856, 1855 och 1848.

Då har jag alltså rätt att behålla tre av fyra mynt, utan att ens rapportera dem, men jag måste rapportera och lämna in ett av mynten,
bara för att det är sju år äldre än de andra mynten?
Senast redigerad av Bone Collector 2023-10-05 kl. 13:56.
Citera
2023-10-05, 16:58
Medlem
sommarlovs avatar
Att smälta ner anrikt guld för metallvärdet, är som att sälja dyra frimärken för returpappers-priser!

Tänk att hitta en sån här!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Havorringen
Citera
2023-10-07, 14:57
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Konst och kultur --> Juridik
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera