2023-10-05, 12:44
Medlem
Läste häromdagen något inlägg om inflationen och de intervjuade en person som sade att han nu börjat kolla på prislappar i mataffären till skillnad från tidigare.

Så jag tänkte lite på det där och insåg att jag kollar själv inte prislappar förutom på kött och vin (köttet av vana tror jag och vinet för att dyrare viner brukar smaka bättre). Har inte kollat på många år men minns inte riktigt när jag slutade utan tror att det liksom smög sig in.

Så hur vanligt är det egentligen och vid vilken inkomst ungefär tror ni man slutar kolla prislappen när man handlar mat?
Citera
2023-10-05, 12:50
Medlem
GormDenGamles avatar
En som bryr sig om ekonomi och inte mist värdet på tiokronan, kollar alltid priser.
Citera
2023-10-05, 12:51
När det alltid är mycket pengar över så behöver man inte längre kolla kvittot. Som någon sa:
"den gången jag blir lurad är värd alla gånger jag slipper bry mig om vad det kostade".
Citera
2023-10-05, 12:52
Medlem
Benmaergskylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
En som bryr sig om ekonomi och inte mist värdet på tiokronan, kollar alltid priser.

En vis man har talat.
Citera
2023-10-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
När det alltid är mycket pengar över så behöver man inte längre kolla kvittot. Som någon sa:
"den gången jag blir lurad är värd alla gånger jag slipper bry mig om vad det kostade".

Exakt. Har tänkt ibland att det är bra att en del håller i sina stålar och jämför priser så att inte affärerna kan ta vilket pris som helst. Sen har jag själv åkt snålskjuts på det genom att utgå från att priserna är rimliga och därför inte behöva kolla prislappen.

Men nu med inflationen kanske man skulle göra sin medborgerliga plikt och börja jaga extrapriser.

Vid vilken nivå slutar man i allmänhet kolla tror du?
Citera
2023-10-05, 13:00
Medlem
kollat på prislapparna har man väl alltid gjort men nu för tiden blir man ofta chockad
Citera
2023-10-05, 13:03
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt. Har tänkt ibland att det är bra att en del håller i sina stålar och jämför priser så att inte affärerna kan ta vilket pris som helst. Sen har jag själv åkt snålskjuts på det genom att utgå från att priserna är rimliga och därför inte behöva kolla prislappen.

Men nu med inflationen kanske man skulle göra sin medborgerliga plikt och börja jaga extrapriser.

Vid vilken nivå slutar man i allmänhet kolla tror du?

Jag tror att det är väldigt individuellt. En närliggande sak som hänt mig är att jag i princip slutat köpa saker, inte mat då, men eftersom pengar kommer in så känner jag inte längre behovet av att fynda på reor och annat. Så jag gör av med mindre pengar på konsumtion av saker men bryr mig samtidigt mindre om vad kaffet på fiket kostar. Är det plötsligt hutlöst kan jag reagera med snålmärgen men inte annars. Att människor jagar smörpriser i panik samtidigt som de behåller för dyra huslån är ett resultat av rikedomsmedvetande som gått bananer.

Det du säger om medborgerlig plikt att ägna sig åt prisjakt är en aspekt jag inte funderat över tidigare. I så fall har jag gjort min tjänst och lämnar över till andra, tills den dag jag hamnar där på marginalen igen. Vilket jag planerar för att undvika. Men vem vet?
Citera
2023-10-05, 13:04
Medlem
Gynekologstols avatar
Aldrig. Bara för att det är bra på intäktssidan så finns det ingen anledning att försumma utgiftssidan. Det kan låta konstigt, men det finns de som lever från lön till lön trots att de är höginkomsttagare.
Citera
2023-10-05, 13:18
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Läste häromdagen något inlägg om inflationen och de intervjuade en person som sade att han nu börjat kolla på prislappar i mataffären till skillnad från tidigare.

Så jag tänkte lite på det där och insåg att jag kollar själv inte prislappar förutom på kött och vin (köttet av vana tror jag och vinet för att dyrare viner brukar smaka bättre). Har inte kollat på många år men minns inte riktigt när jag slutade utan tror att det liksom smög sig in.

Så hur vanligt är det egentligen och vid vilken inkomst ungefär tror ni man slutar kolla prislappen när man handlar mat?
Det är inte den höga inkomsten som gör dig rik utan de låga utgifterna.
Den som är rik bör ju också ha koll på vad han gör av med och därför kolla priserna även om han redan har mycket pengar.
Men den som inte orkar bry sig gör det nog inte oavsett om han är rik eller fattig.

Men den som har en fast och bra inkomst där mycket pengar finns över till mat och där maten är viktig oavsett priset blir de ju något annat. Men den personen bör då ha koll på sina andra utgifter och spara in mer där istället.

Personligen så har hushållet låg inkomst men och är van att snåla på allt, de är ett sätt att leva när man är van vid det.
Jag kollar priser när jag handlar men jag köper inte alltid det billigaste utan prioriterar varor jag vet är bra. Köper tex alltid svenskt kött även om de är dyrare.
Men det händer att jag handlar lite mindre, och framför allt köper jag mindre av sånt jag inte måste ha.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-10-05 kl. 13:21.
Citera
2023-10-05, 13:18
Medlem
Skattmasen08s avatar
Jag har aldrig kollat, känner att det är en vardagslyx jag kan unna mig då jag väldigt sällan äter ute eller köper hämtat. Exempelvis köper jag bara svenskt kött. Skulle jag behöva dra in på något skulle jag i förstahand göra det på annat.
Citera
2023-10-05, 13:47
Medlem
Sedan flera år tillbaka, så har jag inte koll på vad saker och ting ska kosta eller har kostat, så egentligen spelar det inte någon roll vad som står på prislappen - köper det jag behöver.

Kollar endast prislappen för att ta det som är dyrast. Tanken är att dyrast är alltid bäst när det gäller matvaror som jag inte känner till.

Tjänar sjusifrigt per år.
Senast redigerad av lucky.luchiano 2023-10-05 kl. 13:56.
Citera
2023-10-05, 13:48
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Aldrig. Bara för att det är bra på intäktssidan så finns det ingen anledning att försumma utgiftssidan. Det kan låta konstigt, men det finns de som lever från lön till lön trots att de är höginkomsttagare.

Men snälla nån hur fattig får man vara.

Jag tror inte du förstår hur rika vissa är.

Bill Gates skulle kunna köpa en Ferrari och det skulle vara som du köper en godisklubba för 5kr. Kollar du kvittot efter du köpt en godisklubba? Är du en sån som står och gormar i kassan?

Det är väl klart man slutar kollar kvitton från butiker efter ett visst kapital.

Att vara höginkomsttagare gör dig inte rik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in