Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Läste häromdagen något inlägg om inflationen och de intervjuade en person som sade att han nu börjat kolla på prislappar i mataffären till skillnad från tidigare.
Så jag tänkte lite på det där och insåg att jag kollar själv inte prislappar förutom på kött och vin (köttet av vana tror jag och vinet för att dyrare viner brukar smaka bättre). Har inte kollat på många år men minns inte riktigt när jag slutade utan tror att det liksom smög sig in.
Så hur vanligt är det egentligen och vid vilken inkomst ungefär tror ni man slutar kolla prislappen när man handlar mat?
Det är inte den höga inkomsten som gör dig rik utan de låga utgifterna.
Den som är rik bör ju också ha koll på vad han gör av med och därför kolla priserna även om han redan har mycket pengar.
Men den som inte orkar bry sig gör det nog inte oavsett om han är rik eller fattig.
Men den som har en fast och bra inkomst där mycket pengar finns över till mat och där maten är viktig oavsett priset blir de ju något annat. Men den personen bör då ha koll på sina andra utgifter och spara in mer där istället.
Personligen så har hushållet låg inkomst men och är van att snåla på allt, de är ett sätt att leva när man är van vid det.
Jag kollar priser när jag handlar men jag köper inte alltid det billigaste utan prioriterar varor jag vet är bra. Köper tex alltid svenskt kött även om de är dyrare.
Men det händer att jag handlar lite mindre, och framför allt köper jag mindre av sånt jag inte måste ha.