2024-10-24, 19:14
Medlem
Notis från alltomelbil.se - Tesla om strejken: ”Vi uppfyller huvudpoängen i den svenska modellen”

Från slutet av notisen:

Bakgrunden till att inte teckna kollektivavtal beror enligt Tesla på att man ”redan erbjuder likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal.”

– I dessa omfattas mer kompletta försäkringar, dokumenterat högre ingångslön, bättre potentiell löneutveckling, högre kompensation vid övertid och skiftarbete (om det förekommer), aktier till samtliga anställda, tjänstepension, friskvårdsbidrag och mycket mer. Under året har ytterligare förbättringar införts som till exempel tjänstepension redan från 22 års ålder, årlig löneökning för samtliga anställda samt deltidspension, i enlighet med föreskrifter som kan förekomma i ett kollektivavtal, skriver Tesla.

Tesla lyfter trots konflikten fram sig som en attraktiv arbetsgivare. Under det senaste året har 11 000 personer sökt tjänster hos Tesla i Sverige.

https://alltomelbil.se/tesla-om-strejken-vi-uppfyller-huvudpoangen-i-den-svenska-modellen/
Citera
2024-10-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det är tyvärr tråkigt att jag inte hört någon från media som ställt den frågan ännu. Kanske har det hänt, men i så fall har jag missat det, men troligen har den frågan inte ställts.

Det är ju en ytterst viktigt fråga: Varför har hela den här processen och hot och tvångsmedel utförts för att försöka förstöra Tesla när det är meningen att det ska vara helt frivilligt att ingå kollektivavtal?

De agerar ju som om det inte alls är frivilligt.

Lite som att säga att det är frivilligt att ligga med min tjej, men jag kommer anlita folk som kommer krossa dina knäskålar, råna dig och ta ut krediter i ditt namn och bajsa i din mammas brevlåda och mycket mycket annat.

D.v.s. i slutändan menar man ju att det inte är frivilligt fast att det ska vara det.

För att det är lika frivilligt att driva den här typen av konflikt mot någon som inte har något kollektivavtal.

Det normala förfarandet är ju:
1 ett företag har 200 anställda
2. En majoritet vill ha kollektivavtal
3..de får ut i strejk (det har de rätt till då det inte finns något kollektivavtal)
4. Företaget tecknar kollektivavtal.

Men i Tesla-fallet har man gjort en bristfällig analys innan man satte igång och sen hamnar i det här dödläget.
Senast redigerad av Engineer 2024-10-24 kl. 19:33.
Citera
2024-10-24, 23:22
Medlem
Ser idag en debattartikel i Aftonbladet från LO-ordföranden samt ledare för Teslakonfliktförbunden. Media känner sig väl nödgade att beröra frågan lite nu kring årsdagen..

Tesla är ett hån mot svenska arbetsgivare

Nä inte så läsvärt. Samma dravel som vanligt om behov av trygga jobb osv...

Men dom fick bra svar på tal rätt snabbt från Lise-Lotte Argulander på Företagarna:

LO-förbunden hävdar att det är en myt att kollektivavtal är ett stelt och oflexibelt system som hindrar företagens utveckling. Om det var sant: Varför väljer då sex av tio företag att inte teckna ett?

Facket kör över småföretagen, LO
Citera
2024-10-25, 17:42
Medlem
Det har ju diskuterats i oändlighet om antal strejkande. Enl Metalls vice förbundsordförande Tomas With:

” Idag har vi 53 strejkande medlemmar, fortsätter With.”

https://alltomelbil.se/if-metall-om-strejken-stor-uppslutning-men-tesla-vagrar-fortfarande-avtal/

Idag är alltså 25 okt 2024. Det är första gången metall nämner en siffra.

Enl alla bolag hade tesla TM ab vid ingången av 2024 346 anställda. Nu är väl inte alla tänkbara för metall, men om vi säger hälften så strejkar typ 53/173 dvs ca 30%.

De har ju utökat med några nya verkstäder pga strejken så gissningsvis strejkar ca 25-30% av de inom Metalls område. Eller ca 13-15% av teslas anställda om man vill säga det istället.
Senast redigerad av Volvoellersaab 2024-10-25 kl. 17:51.
Citera
2024-10-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För att det är lika frivilligt att driva den här typen av konflikt mot någon som inte har något kollektivavtal.

Det normala förfarandet är ju:
1 ett företag har 200 anställda
2. En majoritet vill ha kollektivavtal
3..de får ut i strejk (det har de rätt till då det inte finns något kollektivavtal)
4. Företaget tecknar kollektivavtal.

Men i Tesla-fallet har man gjort en bristfällig analys innan man satte igång och sen hamnar i det här dödläget.

Visst, men har Tesla haft någon strejk i Sverige? kanske jag har missat det?
De flesta verkar ju vara väldigt nöjda med sitt jobb.
Jag menar, om de nu jobbar hos Tesla och är missnöjda, varför börjar de inte hos Ford, Volvo, Audi osv? Måste ju finnas en bra anledning varför man som kompetent anställd är kvar hos Tesla trots att det inte finns kollektivavtal.

jag misstänker att de inte får det bättre hos någon annan som har kollektivavtal, snarare sämre på de flesta sätt.
Citera
2024-10-25, 21:04
Medlem
Citat:
Visst, men har Tesla haft någon strejk i Sverige? kanske jag har missat det?
De flesta verkar ju vara väldigt nöjda med sitt jobb.
Jag menar, om de nu jobbar hos Tesla och är missnöjda, varför börjar de inte hos Ford, Volvo, Audi osv? Måste ju finnas en bra anledning varför man som kompetent anställd är kvar hos Tesla trots att det inte finns kollektivavtal.

jag misstänker att de inte får det bättre hos någon annan som har kollektivavtal, snarare sämre på de flesta sätt.

Jodå:
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
” Idag har vi 53 strejkande medlemmar, fortsätter With.”

Men som jag skrev gjorde IF Metall en missbedömning dels av strejkviljan men framförallt av att de lokala cheferna inte har något sådant mandat att ingå något avtal.
Citera
2024-10-25, 21:41
Medlem
Citat:
Jodå:

Men som jag skrev gjorde IF Metall en missbedömning dels av strejkviljan men framförallt av att de lokala cheferna inte har något sådant mandat att ingå något avtal.

Jo men självklart finns det lata idioter som inte ens borde jobba på företaget som strejkar för att de vill ha lite ledigt och de borde förlora jobbet, men de som verkligen vill jobba kvar och ger sitt allt, de ska ha all heder.
Citera
2024-10-27, 17:02
Medlem
Citat:
Jo men självklart finns det lata idioter som inte ens borde jobba på företaget som strejkar för att de vill ha lite ledigt och de borde förlora jobbet, men de som verkligen vill jobba kvar och ger sitt allt, de ska ha all heder.
Ja det är ju inte konstigt att det blir fler som ansluter sig till strejken med tiden. Alla som ändå känner att det inte är på Tesla dom vill jobba kvar under en längre framtid måste ju ha funderat över den möjligheten direkt när det blev tydligt att det skulle bli en utdragen konflikt även om dom inte ville strejka från början. Men det ska ju inte tolkas som att det är fler som vill ha ett kollektivavtal utan att man tar bara chansen till en längre betald ledighet!

För att hyfsa strejksiffrorna är det väl fullt rimligt att gissa att IF Maffia inte heller bryr sig om man varit medlem sen tidigare utan dom betalar säkert villigt strejkersättning även till nytillkomna medlemmar och nyanställda men det har jag inte koll på.

Upprepar vad jag hävdat tidigare att det måste stå var och en fritt att strejka eller inte strejka men det är fullkomligt orimligt att fackförbunden kan få skapa problem som dom nu gjort framförallt med sina sympatiåtgärder. Sympatiåtgärder borde inte vara tillåtet annat än från andra anställda inom samma företag/koncern. Och ska det användas ska det vara krav på att det sker sluten omröstning i frågan bland alla medlemmar eller anställda vilket naturligtvis borde finnas lagstadgat krav om även när det gäller att ett fackförbund vill utlysa en strejk överhuvudtaget.

För att hålla odemokratiska maffiafack stången på vår arbetsmarknad bör det som i USA krävas att det hålls en via statlig myndighet övervakad omröstning bland alla anställda ifall en fackförening alls ska ha rätt att förhandla för de anställdas räkning. Kanske Valmyndigheten skulle vara lämpligt att använda i Sverige. Givetvis ska kostnaderna betalas av respektive fakcförening. Brist på pengar har dom uppenbarligen inte.
Citera
2024-10-27, 20:00
Medlem
Kort artikel på svt.se med anledning av ett år med strejk:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ett-ar-med-teslastrejk-kan-halla-pa-hur-lange-som-helst

I ett videoklipp förklarar Kerstin Wernald avdelningsordförande IF Metall Jönköping att de står och vaktar så att det inte förekommer något strejkbryteri! =D

Hon konstaterar också "Frivilliga kollektivavtal ger frivilliga lönesättningar vilket skapar en osund konkurrens även för företagen". Hade jag varit journalist hade jag haft svårt låta bli att fråga varför det då ska vara olika kollektivavtal för olika företag i olika brancher. Borde inte samma lika gälla överallt?! Men här faktiskt en journalist som ställer den relevanta frågan om inte den svenska modelllen bör anpassa sig utifrån andra förutsättningar i en mer globaliserad värld där fler företag verkar över hela världen. Svaret blir att världen ska anpassa sig!

Också intressant och talande kommentar i artikeln från IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson:

– Det hade varit betydligt bättre om fler hade anslutit. Vi hade nog innan strejken behövt förvissa oss om att alla medlemmar förstår vad ett fackligt medlemskap innebär, att det inte bara är rättigheter utan också skyldigheter, säger Marie Nilsson.
Citera
2024-10-27, 20:51
Medlem
Lavas avatar
Det mest fantastiska med Teslastrejken är den sensationella strejkersättningen. Tesla-anställda har alltså gått med 130% konfliktersättning under ett år. Normalt ligger strejkersättningen på ynka 80% av lönen men för att driva denna strejk har alltså facket känt sig tvingade att erbjuda 130%, det är intressant.

https://da.se/2023/11/darfor-hojer-if-metall-strejkersattningen-till-130-procent-av-lonen/

https://arbetet.se/2023/12/21/if-metall-utesluter-strejkbrytare-pa-tesla/

https://arbetet.se/2020/11/09/kan-man-strejka-utan-att-vara-med-i-facket-6-svar-om-strejk/
Citera
2024-10-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det mest fantastiska med Teslastrejken är den sensationella strejkersättningen. Tesla-anställda har alltså gått med 130% konfliktersättning under ett år. Normalt ligger strejkersättningen på ynka 80% av lönen men för att driva denna strejk har alltså facket känt sig tvingade att erbjuda 130%, det är intressant.

https://da.se/2023/11/darfor-hojer-if-metall-strejkersattningen-till-130-procent-av-lonen/

https://arbetet.se/2023/12/21/if-metall-utesluter-strejkbrytare-pa-tesla/

https://arbetet.se/2020/11/09/kan-man-strejka-utan-att-vara-med-i-facket-6-svar-om-strejk/

Det var väl för att kompensera för semesterersättning mm. De flesta strejker är ju över på en vecka så då är det en obetald semesterdag... Men en strejk som vara så länge blir det ett problem.
Citera
2024-10-27, 21:50
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Det var väl för att kompensera för semesterersättning mm. De flesta strejker är ju över på en vecka så då är det en obetald semesterdag... Men en strejk som vara så länge blir det ett problem.

Det stämmer men semesterersättningen ligger i regel på 12%, och fortfarande är normal strejkersättning på 80%, den förhöjda ersättningen (130%) petades in tidigt i strejken.

Den längsta strejken i svensk strejkhistoria pågick i fem år, vi får se hur lång tid denna tar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in