2023-12-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Och på vilket sätt menar du att arbetsförhållandena på en fabrik i Tyskland säger att de är dåliga på bilverkstäder i Sverige? Det är inte ens samma typ av arbete.

Nu håller vi åtgärder som görs för arbetare i Sverige och påverkar svenska företag hållas inom att de har bra arbetsmiljö och villkor i Sverige.

Men visst ja... som nästan alla redan har kommit fram till. Detta är ingen fight för de svenska medlemmarna och deras arbetsförhållanden på den svenska marknaden...

Nu orkar jag inte söka igenom om du skrivit detta eller inte. Det är många som sympatiserar med IF Metall som skrivit att de är nöjda om Tesla lämnar landet och istället har återförsäljare med kollektivavtal som gör jobbet. På vilket sätt gör detta att det blir bättre för arbetarna på golvet i Tyskland?! Så sluta belasta Tesla för detta i fighten för de svenska arbetstillfällena.

Du har aldrig reflekterat över att ett företags "policy" och "värdegrund" , speciellt för ett som är verksamt i flera länder inte skulle vara demsamma och genomsyra allt oavsett land ?

Och alldeles speciellt i ett oerhört toppstyrt företag som Tesla med Elon Musk som närmast halvgud eller guru i toppen ?
Citera
2023-12-07, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGT
Du har aldrig reflekterat över att ett företags "policy" och "värdegrund" , speciellt för ett som är verksamt i flera länder inte skulle vara demsamma och genomsyra allt oavsett land ?

Och alldeles speciellt i ett oerhört toppstyrt företag som Tesla med Elon Musk som närmast halvgud eller guru i toppen ?

Tack! Du bekräftar bara ännu mer att detta inte är en fight för de svenska medlemmarna. Utan är fortsatt ett drev mot Tesla och i förlängningen Elon Musk.

Samtidigt så ger du också bara ytterligare anledning till "GILLAR DU INTE FÖRETAGET SÅ TA INTE ANSTÄLLNING". Det bästa av allt är att du nu tagit bort kollektivavtalet från anledningen och att det nu handlar om företagets policy och värderingar. Något som jag hoppas ALLA tar hänsyn till när man väljer att börja ett nytt jobb, oavsett om det är på Tesla eller den lokala mataffären.
Citera
2023-12-07, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbetare-ingen-har-koll-pa-arbetsmiljolagen/

Ungefär som man väntade sig. 0 koll arbetsmiljölagen och arbetstidslagen. 0 koll kemikalier de jobbar med och inga riskbedömningar görs. Egentligen ändå lite märkligt. Normalt sett är amerikanska företag livrädda för stämningar och skadestånd och brukar därför ha omfattande säkerhetsrutiner. Hursomhelst skamligt typ 1970tals företagspolitik.

Ingen vågar heller yttra sig. Snittlön runt 35tusen ca. Bedömning enligt 1-5. 1or får sluta, 2or har ögonen på sig. De flesta får 3.4or duktiga eller inställsamma. Ingen får i princip 5.
Tjänstepension betalas in från du är 25. Samma som andra. 4.5%. Men ingen deltidspensionavsättning. Bra övertidsersättning.
Största problemet verkar vara att ingen anställd vågar öppna käften om problem, säkerhet,missförhållanden. Utan alla kör bara utan att tänka. Företagsfilosofin. Med tanke på det jag skrev i början så undrar om inte Tesla kunde bli dömd pga att de inte följer säkerhetsrutiner och lagar. T ex då ska du ha kemikalieregistrering, rutiner hur du förvarar kemikalier osv. Vore intressant om Arbetsmiljöverket och liknande gjorde oanmält besök på ett antal Teslaverkstäder. Antar det inte finns skyddsombud hos Tesla. Vilket är synd. Som skyddsombud kan du direkt på minuten stänga ner verksamhet om du anser den vara för farlig.

Tack för länk till artikeln. Det är inte vad jag har läst många Tesla medarbetare som har uttalat sig om strejken och det verkar det som att många tolkar som att allt är bra och alla är nöjda. Men om de är nöjda och allt är frid och fröjd varför berättar inte de anställda det?

Jag tyckte artikeln kändes ärlig han sa det som var bra och vad han tycker är sämre.
Citera
2023-12-07, 08:37
Medlem
Tzatzikins avatar
Tycker intervjun med elbilsteknikern på Tesla i dagens DN var ganska givande. Han pratar öppet om villkoren på Tesla. Han lyfter brist på arbetsmiljöarbete, tystnadskultur och att ”ingen har koll på arbetstidslagen eller arbetsmiljölagen” och några riskbedömningar i arbetet med farliga kemikalier görs inte.

Å andra sidan erbjuds vad jag tolkar som marknadslön (”Vi tjänar hyfsat med en snittlön på 35 000 i månaden”). 8000 dollar i aktier hade teknikern fått vid anställningens början, som utbetalats under 4 år. Tjänstepension betalas in med 4,5 procent. Arbetstidsförkortning finns inte men å andra sidan är övertidsersättning högre än i kollektivavtalet då det hos Tesla baseras på månadslönen.

Alla anställda graderas på en skala mellan 1-5. Teknikern i artikeln hade fåt en trea vilket gett 2 procent i löneförhöjning.

Personligen hade jag gärna jobbat på Tesla. Hellre det än på kommunen (där jag jobbat) där Gunilla som fikar 4 timmar om dagen jobbar kvar efter 35 år på grund av LAS. En trea på en femgradig skala måste ju vara något slags snitt, att då få 2 procents påslag är inte dåligt jämfört med många kollektivavtal som ger detsamma på individnivå (även om det äts upp av inflationen). Dessutom ger aktierna utdelning. Arbetsmiljölagen och kemikalier är givetvis bra att arbeta kring men detta kan göras utan fackliga avtal.

Senast redigerad av Tzatzikin 2023-12-07 kl. 08:41.
Citera
2023-12-07, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Självklart kan dom lämna över försäljning och service på en generalagent.
Sen är det upp till det bolaget att teckna kollektivavtal.

Det är vad jag personligen tror kommer hända i slut ändan.
Citera
2023-12-07, 08:53
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transistorbelate
Första arbetarna drabbas av IF Metalls missriktade och ineffektiva blockader

https://www.dn.se/sverige/bolag-med-kollektivavtal-drabbas-av-strejken-har-fatt-minska-antalet-anstallda/ (låst artikel)

På Hydro i Vetlanda har ett 20-tal anställda påverkats enligt artikeln. Inhyrd personal har redan fått lämna och det kommer troligtvis bli fler uppsägningar.

Hydros vd säger också i artikeln att han är orolig för framtiden och att konflikten ska minska tilltron till svenska underleverantörer.

Min kommentar: Tesla fortsätter sin bilproduktion precis som före blockaden, de har andra underleverantörer och det ryktas också om att verktyget som användes i tillverkningen redan har lämnat Sverige (Teslas egendom).

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka kunde inte bry sig mindre:
– Hydro har valt att göra affärer med ett företag som inte har kollektivavtal, därmed tar man en medveten risk. Vi agerar inte mot Tesla i Sverige utan mot den amerikanska koncernen och dess möjligheter att göra affärer.

Vele-Pekka spelar högt. Många tycker nog han är personligt ansvarig för strejken. Nu får anställda hos underleverantörer sparken. Det kan sluta med våld för någon desperat person som ser sin framtid raserad.

Det är vanligt med våld i maffian, när får vi se det hända i Sverige?
Citera
2023-12-07, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Tycker intervjun med elbilsteknikern på Tesla i dagens DN var ganska givande. Han pratar öppet om villkoren på Tesla. Han lyfter brist på arbetsmiljöarbete, tystnadskultur och att ”ingen har koll på arbetstidslagen eller arbetsmiljölagen” och några riskbedömningar i arbetet med farliga kemikalier görs inte.

Citat:
"Hans fackliga engagemang inom IF Metall gjorde att han funderade extra kring avsaknaden av kollektivavtal"

Han var fackligt aktiv, valde ändå att börja då villkoren var ok. Att ta anställning för att sedan i en minoritet driva igenom något. Det är så fel på så många plan.

Jag kan säga så här från en tidigare arbetsplats. De fackligt aktiva ville jag inte diskutera något med då det ofta tog skruv åt helt fel håll. Att han upplever att ingen pratar om eller har koll på, betyder inte att det inte diskuteras. Bara att ingen vill prata med honom. Eller så är alla nöjda. Bara för att han letar efter fel betyder det inte att det finns några.

Tjänstepension 4,5 % och sedan aktieoptioner i ett av världens hetaste techbolag. Jag hade tagit det alla dagar i veckan mot att få 2,1 % extra som placeras av Alecta och då själv inte har full rådighet över. Om börsen går dåligt så får du mindre oavsett.
Citera
2023-12-07, 09:01
Medlem
Jag som inte är insatt i kemikalieprodukter för elbilar. Vad är det vi pratar om används? Känns som det är en sak som facket hängt upp sig på.

Får väl hoppas att det inte bara är spolarvätska allt handlar om?!
Citera
2023-12-07, 09:39
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:

Jag kan säga så här från en tidigare arbetsplats. De fackligt aktiva ville jag inte diskutera något med då det ofta tog skruv åt helt fel håll. Att han upplever att ingen pratar om eller har koll på, betyder inte att det inte diskuteras. Bara att ingen vill prata med honom. Eller så är alla nöjda. Bara för att han letar efter fel betyder det inte att det finns några.

Jag har från min bakgrund som arbetsmiljöombud (inte fackligt aktiv) upplevt liknande som du. Från fackets sida fanns inget utrymme eller förståelse för att arbetet med arbetsmiljö tar tid och är en process. Nej, allt var arbetsgivarens fel och cheferna var idioter tyckte facket. Jag begärde att få sitta ensam med arbetsgivaren för att i dialog kunna prata om och kring arbetsmiljön och processen kring detta, utan facklig inblandning då de bara ville gå in i konflikt utan intresse av gemensamma lösningar.
Citera
2023-12-07, 09:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Jag som inte är insatt i kemikalieprodukter för elbilar. Vad är det vi pratar om används? Känns som det är en sak som facket hängt upp sig på.

Får väl hoppas att det inte bara är spolarvätska allt handlar om?!

Spolarvätska och bromsolja är väl de enda flytande delarna i en Tesla.

Den svenska modellen har gjort sitt. Förbjud sympatiåtgärderna så är saken klar.
Citera
2023-12-07, 10:12
Medlem
bananjuices avatar
Inte jätteförvånande läsning i den DN-intervjun, Tesla är ett skämt på detta område precis som väntat. Ser fram emot att aktiekursen går dit den hör hemma.
Citera
2023-12-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Klart man ska jobba för förbättringar men om man (valfritt) börjar arbeta åt ett företag som är vida känt för att vara genomsyrat av amerikanska arbetssätt med en ägare som är ett unikum med allt vad det innebär bör man kanske fundera över om det är rimligt att tro att man ska få arbeta under kollektivavtal. Det finns MÄNGDER med företag som har det dock, så varför inte jobba hos dem om det är så extremt viktigt? förbättringar kan ske på många andra sätt än att tvinga in ett företag i fackens klor.

Är ju också vida känt hur Elon ställer sig till denna typ av tvångsavtal, så som sagt är man i behov av en snuttekudde och en inkompetent facknisse att hålla i handen så kan man ju jobba på ett annat ställe och låta dem som är vuxna och kan ta ansvar för sig själva jobba på Tesla där de själva vet vad det är för avtal de skriver på, om det är något de kan tänka sig att jobba efter.

Man kan ju tro att alla deras anställda är i stort behov av förmyndare.

Fast oavsett om företaget är ett världsomspännande företag så gäller varje lands regler och kutym., eller hur ?

Varför ska ägaren av Tesla kunna avstå kollektivavtal när alla andra företag underkastar sig sig det,?Om Tesla inte följer avtalet varför ska nån annan följa det?

Sedan angående Elon Musk syn på "tvångsavtal", det krävs alltså tvingade lagar för han ska underkasta sig dom eller står han över dom också?

Ang "snuttekudde och en inkompetent facknisse", du kan ju se hur bra det blev för alla varslade på Spotify. Du ser ju hur bra det blir för dom anställda när dom vid uppsägning när dom slipper"snuttekudde och en inkompetent facknisse".

Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Inte vad jag har varit med om och det är det jag kan utgå från.
De försökte inte ens hjälpa till att höja lönerna i år

Vet inte ens vilken bransch du är i? Om du jobbar åt företag med kollektivavtal så följer dom avtalet antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Lovar dig att du aldrig försökt, eller har någon erfarenhet av det.

Ok, du får tro vad du vill men oavsett kan man aldrig få mindre än vad som sägs i avtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in