2023-10-05, 10:51
Medlem
P—Kalium 3.4* MMOL/L.
referensintervall 3,5-4,4

B—-Trombocyter 140*. 10E9L
referensintervall 145-348

B—Neutrofila granulocyter 1,3* 10E9L referensinterval 1,6-3,5.

Dessa var de jag hade brist på. Har förövrigt mått skit sedan jag haft förskylning 5 veckor sedan.
Senast redigerad av Raml0sa 2023-10-05 kl. 10:54.
Citera
2023-10-05, 11:16
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raml0sa
P—Kalium 3.4* MMOL/L.

Dessa var de jag hade brist på. Har förövrigt mått skit sedan jag haft förskylning 5 veckor sedan.
Nu arbetar jag inte inom vården men jag tycker dina värden ser skapliga ut, även om de är strax under referensvärdena.

P-kalium är för att kolla njurarna.
B-trombocyter är blodplättarna.
B-neutrofila granulocyte är vita blodkroppar.

Lågt P-kalium indikerar på för lite salt (eller för mycket lakrits), och kan uppstå vid diarre, eller njurproblem. Skulle gissa att de behöver vara betydligt lägre för njurpaj.
Låga B-trombocyter kan orsaka att du får blåmärken och stora blödningar, kan även bero på blodcancer men även på brist av B12 eller hög alkoholkonsumtion.
Lågt värde på B-Neutrofila granulocyte kan visa på infektion.

Jag tror att din läkare kommer att tolka dina värden som ganska normala trots att dom är lite låga.

Edit: Såg att jag också haft 3,4 på P-kalium senast jag lämnade prover och läkaren sa inget om det. Har även varit ner på 3,3 för några år sen.
Edit2: Är du orolig för njurarna finns det fler prover som kan tas, tex Pt-eGFR(CysC-CAPA).
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-10-05 kl. 11:28.
Citera
2023-10-05, 12:04
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raml0sa
P—Kalium 3.4* MMOL/L.

Ditt Kalium är strax under referensvärdet. Tar du vätskedrivande eller blodtrycksmedicin? Isåfall är det något som bör ses över. Annars kan du äta lite mer kaliumrikt exempelvis banan.

Dina trombocyter och neutrofila är också något i underkant vilket inte är konstigt efter en genomgången infektion. De kommer troligtvis att hämta sig spontant.

Tänker att någon doktor lär få signera att de sett dina provsvar och lär höra av sig om det är något som ska följas upp eller så. Kan ju finnas något i din hälsohistoria vi inte känner till som också är relevant i tolkningen av provsvaren.
Citera
2023-10-05, 16:00
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Nu arbetar jag inte inom vården men jag tycker dina värden ser skapliga ut, även om de är strax under referensvärdena.

P-kalium är för att kolla njurarna.
B-trombocyter är blodplättarna.
B-neutrofila granulocyte är vita blodkroppar.

Lågt P-kalium indikerar på för lite salt (eller för mycket lakrits), och kan uppstå vid diarre, eller njurproblem. Skulle gissa att de behöver vara betydligt lägre för njurpaj.
Låga B-trombocyter kan orsaka att du får blåmärken och stora blödningar, kan även bero på blodcancer men även på brist av B12 eller hög alkoholkonsumtion.
Lågt värde på B-Neutrofila granulocyte kan visa på infektion.

Jag tror att din läkare kommer att tolka dina värden som ganska normala trots att dom är lite låga.

Edit: Såg att jag också haft 3,4 på P-kalium senast jag lämnade prover och läkaren sa inget om det. Har även varit ner på 3,3 för några år sen.
Edit2: Är du orolig för njurarna finns det fler prover som kan tas, tex Pt-eGFR(CysC-CAPA).

Vid njurpåverkan brukar kalium vara förhöjt och tas som en komplettering vid kontroll av elstatus. Både högt och lågt kalium kan ge rubbingar i hjärtrytmen. Vid misstanke om njurpåverkan är det kreatintin som tas i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in