• 8
  • 9
2023-10-07, 21:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Så är det absolut. Men han påstod att dom inte hade strand mot Östersjön, vilket dom har.
Ja, de har ju även Kaliningrad (fd. Königsberg).
Citera
2023-10-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Putin är många saker, i min värld en envåldshärskare i ett land som inte känner till något annat. Så Putins mål är Rysslands mål i min mening.

"We turned into a completely different country. And what had been built up over 1,000 years was largely lost," said Putin, saying 25 million Russian people in newly independent countries suddenly found themselves cut off from Russia, part of what he called "a major humanitarian tragedy"

“First and foremost it is worth acknowledging that the demise of the Soviet Union was the greatest geopolitical catastrophe of the century,” Putin said. “As for the Russian people, it became a genuine tragedy. Tens of millions of our fellow citizens and countrymen found themselves beyond the fringes of Russian territory.

Citerat direkt från Putin.

Jag tror inte det initiala målet med invasion var primärt att annektera landet utan att sätta dit en marionett likt Lukasjenko i Vitryssland. Invasionen gick inte som planerat och kriget eskalerade till en grad som ledningen i Moskva inte förväntade sig.

I och med att kriget eskalerade och Ryssland avsatt fler resurser än de tänkt så tror jag i dagsläget att Rysslands målsättning med kriget kan ha förändrats.

I grund och botten tror jag Putin är en patriot särskilt på äldre dagar som drömmer om en världsordning där Ryssland åter igen är en storspelare och kontrollerar de områden som de gjorde historiskt innan ryska revolutionen, Ryssland som en samlad nation för alla slaviska folk.

Rent realistiskt så ser jag i det kortare perspektivet att målet kan vara att införliva Ukraina och Moldavien i Ryssland, vid en vinst på slagfältet så kan även Vitryssland införlivas i Ryssland.

Det här kriget kan utvecklas i ganska många riktningar och få stora följdverkningar.
Vad Putin själv sagt är att målet är att ”befria” östra delarna men låta Ukraina ha sitt självstyre med förbehållet att de ska vara neutrala, alltså inte gå med i Nato.

Men du menar att hans avsikter är något annat? Baserat på vad? Det är väl endast gissningar från din sida?
Citera
2023-10-07, 22:23
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Vad Putin själv sagt är att målet är att ”befria” östra delarna men låta Ukraina ha sitt självstyre med förbehållet att de ska vara neutrala, alltså inte gå med i Nato.

Men du menar att hans avsikter är något annat? Baserat på vad? Det är väl endast gissningar från din sida?
Bland annat baserat på TS där den senaste rekryteringsfilmen hävdar att Berlin är ett mål.
Citera
2023-10-08, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vad jag vill komma fram till är att du ska fundera lite över hur enkelt det blir att ta sig in eller ut från St Petersburg i händelse av konflikt. Jag vill också att du ska se på kartan och fundera över huruvida det faktum att Estland och Finland precis slöt ett avtal om att samarbeta med sina kustrobotförband, vad gäller måldata, spaning och vapeninsatser, kanske gör att St Petersburgs läge blir ohållbart för flottenheter som behöver komma ut i Östersjön.

St Petersburg ligger sällsynt illa till, där inloppet innebär att ens egna flottstyrkor måste löpa gatlopp mellan två NATO-stater med kvalitativa kustrobotförband.

Estland och Lettland vore viktiga för Ryssland om man vill utöka sin förmåga i Östersjön och skapa en operativ verklighet som inte bara innebär ögonblickliga stora förluster och oförmåga att agera. Under Sovjet-tiden kunde man nyttja Riga-bukten för övningar och konvojsamling, och man hade en lång kustlinje med flera basområden som är svåra att skära av, direkt ut mot Östersjön. Idag har man Kaliningrad, som ligger oerhört illa till, och St Petersburg, som i händelse av konflikt blir inaktuell, då det varken kommer att vara möjligt att komma in eller ut ur finska viken.

Hör vad du säger, gränsen mot Östersjön är värdelös.

Jag tolkade dig att dom totalt avsakta gräns mot Östersjön.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in