2023-10-07, 04:47
Medlem
Christopher.s avatar
Putin är många saker, i min värld en envåldshärskare i ett land som inte känner till något annat. Så Putins mål är Rysslands mål i min mening.

"We turned into a completely different country. And what had been built up over 1,000 years was largely lost," said Putin, saying 25 million Russian people in newly independent countries suddenly found themselves cut off from Russia, part of what he called "a major humanitarian tragedy"

“First and foremost it is worth acknowledging that the demise of the Soviet Union was the greatest geopolitical catastrophe of the century,” Putin said. “As for the Russian people, it became a genuine tragedy. Tens of millions of our fellow citizens and countrymen found themselves beyond the fringes of Russian territory.

Citerat direkt från Putin.

Jag tror inte det initiala målet med invasion var primärt att annektera landet utan att sätta dit en marionett likt Lukasjenko i Vitryssland. Invasionen gick inte som planerat och kriget eskalerade till en grad som ledningen i Moskva inte förväntade sig.

I och med att kriget eskalerade och Ryssland avsatt fler resurser än de tänkt så tror jag i dagsläget att Rysslands målsättning med kriget kan ha förändrats.

I grund och botten tror jag Putin är en patriot särskilt på äldre dagar som drömmer om en världsordning där Ryssland åter igen är en storspelare och kontrollerar de områden som de gjorde historiskt innan ryska revolutionen, Ryssland som en samlad nation för alla slaviska folk.

Rent realistiskt så ser jag i det kortare perspektivet att målet kan vara att införliva Ukraina och Moldavien i Ryssland, vid en vinst på slagfältet så kan även Vitryssland införlivas i Ryssland.

Det här kriget kan utvecklas i ganska många riktningar och få stora följdverkningar.
Citera
2023-10-07, 10:03
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Putin är många saker, i min värld en envåldshärskare i ett land som inte känner till något annat. Så Putins mål är Rysslands mål i min mening.

"We turned into a completely different country. And what had been built up over 1,000 years was largely lost," said Putin, saying 25 million Russian people in newly independent countries suddenly found themselves cut off from Russia, part of what he called "a major humanitarian tragedy"

“First and foremost it is worth acknowledging that the demise of the Soviet Union was the greatest geopolitical catastrophe of the century,” Putin said. “As for the Russian people, it became a genuine tragedy. Tens of millions of our fellow citizens and countrymen found themselves beyond the fringes of Russian territory.

Jag tror inte det initiala målet med invasion var primärt att annektera landet utan att sätta dit en marionett likt Lukasjenko i Vitryssland. Invasionen gick inte som planerat och kriget eskalerade till en grad som ledningen i Moskva inte förväntade sig.

I och med att kriget eskalerade och Ryssland avsatt fler resurser än de tänkt så tror jag i dagsläget att Rysslands målsättning med kriget kan ha förändrats.

I grund och botten tror jag Putin är en patriot särskilt på äldre dagar som drömmer om en världsordning där Ryssland åter igen är en storspelare och kontrollerar de områden som de gjorde historiskt innan ryska revolutionen, Ryssland som en samlad nation för alla slaviska folk.

Rent realistiskt så ser jag i det kortare perspektivet att målet kan vara att införliva Ukraina och Moldavien i Ryssland, vid en vinst på slagfältet så kan även Vitryssland införlivas i Ryssland.

Det här kriget kan utvecklas i ganska många riktningar och få stora följdverkningar.
Det låter som en klok analys. Jag delar den.
Citera
2023-10-07, 10:58
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
I denna tråd håller vi en faktabaserad diskussion kring vad Rysslands egentliga mål är.

Vi kan konstatera att Putin inte har möjligheten att backa det han påbörjat. Att förlora ansiktet innebär förstås att hans karriär (och potentiellt hans liv) är över..

Putin klargjorde målen tidigt och det var varken att ta hela Ukraina eller att gå vidare. Om du vill hålla en faktabaserad diskussion, kom med fakta som styrker dina påståenden istället för att bara ljuga hela tiden.
Citera
2023-10-07, 12:07
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Varför försöker du påskina att du "förstår" bättre än vad jag förstår?
Jag tror absolut inte att rekryteringsfilmen hänvisar till någon scen ur andra världskriget. Jag tror att de siktar på Berlin.
Jag anser att det är gravt korkat att kalla andra korkade för att du har livlig fantasi.

Jag anser att det är extremt korkat att kalla det för gravt korkat att kalla någon korkad…. Din pajas 🤣
Citera
2023-10-07, 12:35
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Putin klargjorde målen tidigt och det var varken att ta hela Ukraina eller att gå vidare. Om du vill hålla en faktabaserad diskussion, kom med fakta som styrker dina påståenden istället för att bara ljuga hela tiden.
Ljuga? Hans MoD har släppt en rekryteringsfilm.

Och kolla på den här:
https://twitter.com/bctallis/status/1710234771555557546

Du menar alltså att du vet mer än ryssarna i denna film som påstår att DU har helt fel? Hur ska vi kunna ta det uttalandet på allvar menar du? Hur belägger du det?
Citera
2023-10-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Som så många andra flyger du iväg i teorier och hittepå.

Nu har "världsordningen" med USA i spetsen bestämt sej för att skriva om historien.
Självklart cirkulerar rykten om Rysslands "mål"..

Men vad det egentligen handlar om är en konflikt som pågått under många år.

Rysslands mål är bl.annat att det rysktalande i östra Ukraina ska få tillbaka sina rättigheter som övriga Ukrainare har.

Likt sagan om "Kejsarens nya kläder" har väst fullständigt gått på denna uppdiktade saga, där Ukraina är den nakne kejsaren..
Citera
2023-10-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait

Vad din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, "klargör" och vad hunden skiter stoppas lämpligen i samma påse.

Hen har t.ex. deklamerat att det inte finns något Ukrainskt land överhuvudtaget, och inget Ukrainskt folk. De är ju alla "små ryssar" som bor i "novorussia". Detta innebär dock att hen är i full färd med att slakta "sitt eget" folk...
https://www.nytimes.com/2022/11/01/o...-identity.html

"Målet" med putains anfallskrig var att betvinga Ukraina på tre dagar och installera en marionett regim. Det framgår bl.a. av "seger" artikeln som det ryska propaganda organet RIA (av misstag?) publicerade tre dagar efter att den psykotiske dvärgen i kreml inlett sitt illegala anfallskrig mot det fredliga grannlandet Ukraina.
https://www.bbc.com/news/technology-60562240

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2023-10-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Som så många andra flyger du iväg i teorier och hittepå.

Nu har "världsordningen" med USA i spetsen bestämt sej för att skriva om historien.
Självklart cirkulerar rykten om Rysslands "mål"..

Men vad det egentligen handlar om är en konflikt som pågått under många år.

Rysslands mål är bl.annat att det rysktalande i östra Ukraina ska få tillbaka sina rättigheter som övriga Ukrainare har.

Likt sagan om "Kejsarens nya kläder" har väst fullständigt gått på denna uppdiktade saga, där Ukraina är den nakne kejsaren..

Det stämmer att "konflikten" pågått under många år. Det började väl med att den psykotiske dvärgen i kreml invaderade, ockuperade och annekterade del av Ukraina redan 2014?

Då du synes ha "missförstått" historien följer här en kort sammanfattning:

"In November 2013, a series of events started that led to his ousting as president. Amid pressure from Russia, Yanukovych suddenly changed his mind and rejected a pending association agreement with the EU, instead choosing to pursue closer ties with Russia and a Russian loan bailout. This sparked large protests by supporters of European integration, who occupied Kyiv's Independence Square and held rallies throughout Ukraine, in a wave of civil unrest dubbed the "Euromaidan". In January 2014, this developed into deadly clashes in Kyiv between protesters and Berkut special riot police. There was severe violence in Kyiv on 18–20 February, when police snipers fired on protesters, killing almost 100. On 21 February, Yanukovych and the parliamentary opposition signed an agreement to bring about an interim unity government, constitutional reforms and early elections. Later that day, however, he secretly fled the capital for Kharkiv, claiming his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in Russia. "
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

När den psykotiske dvärgen i kreml inte längre hade sin trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-o...ce-in-ukraine/) hund yanukovych att tillgå så invaderades, och ockuperades, Krim 2014. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."

Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russia...endship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

En myckenhet av elände HAR dessvärre ägt rum i östra Ukraina. Där har inbördeskriget underblåsts, och eskalerats, av den psykotiske dvärgen i kreml som "tillhandahållit" både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Den "lilla detaljen" mörkas alltid av kreml, och av er som tillber den psykotiske dvärgen som huserar därstädes.

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malays...ines_Flight_17

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

Vidare, om det är "nazister" som är problemet så kvarstår frågan VARFÖR den psykotiske dvärgen i kreml INTE har "avnazifierat" wagner gruppen? wagner gruppens f.d. führer, dmitry utkin, som även var bästa kompis med den psykotiske dvärgen i kreml (tills hen tog han avdaga), synes ju ha varit "nazist", eller hur?
https://www.nationalworld.com/news/w...kraine-3589837

"It is variously described as a private military company, a network of mercenaries, or a de facto private army of Russian President Vladimir Putin."
https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group

Den sedermera avpolleterade och nu förmodat ”avlidne” oligarken yevgeny prigozhin har erkänt att hen skapade nazistorganisationen wagnergruppen (för att understödja den psykotiske dvärgen i kremls krig i Donbass):
"the Russian oligarch said he founded the Wagner group to send competent fighters to the Donbas region in eastern Ukraine in 2014, the same year that Russia annexed Crimea."
https://www.reuters.com/world/europe...me-2022-09-26/

"Av-nazifieringen" har dock inte funkat så bra som casus belli för den psykotiske dvärgen i kreml så nu har hen tydligen övergått till att landet hen angripit skall "av-sataniseras"... You can't make this shit up...
https://www.thetimes.co.uk/article/d...anic-5dsdt66m2

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2023-10-07, 13:39
Medlem
tr0llelitos avatar
Ryssvänner i denna tråd.

Er kamrat Upholstery vidmakthåller att Putins mål är att återta den mark Ryssland hade när de var som störst. Vem har rätt. Upholstery, eller ni?

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
2023-10-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Då får jag fråga dig... Har du någonsin tittat på en karta över Finska viken och östra Östersjön?

Självklart har jag det? St:Petersburg gränsar mot Östersjön…

Vad vill du komma fram till?
Citera
2023-10-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast jag tror ändå att Putin och Ryssland inte är nöjda med att de direkt efter att ha lämnat hamn måste segla genom fientligt territorium. Detta har ryssarna retat sig på länge och det var ett av huvudskälen att de krigade och tog Finland från Sverige 1808. Tror inte det har förändrats sedan dess. Ryssland vill helt enkelt ha tillbaka Estland och Finland.

Så är det absolut. Men han påstod att dom inte hade strand mot Östersjön, vilket dom har.
Citera
2023-10-07, 21:39
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Självklart har jag det? St:Petersburg gränsar mot Östersjön…

Vad vill du komma fram till?

Vad jag vill komma fram till är att du ska fundera lite över hur enkelt det blir att ta sig in eller ut från St Petersburg i händelse av konflikt. Jag vill också att du ska se på kartan och fundera över huruvida det faktum att Estland och Finland precis slöt ett avtal om att samarbeta med sina kustrobotförband, vad gäller måldata, spaning och vapeninsatser, kanske gör att St Petersburgs läge blir ohållbart för flottenheter som behöver komma ut i Östersjön.

St Petersburg ligger sällsynt illa till, där inloppet innebär att ens egna flottstyrkor måste löpa gatlopp mellan två NATO-stater med kvalitativa kustrobotförband.

Estland och Lettland vore viktiga för Ryssland om man vill utöka sin förmåga i Östersjön och skapa en operativ verklighet som inte bara innebär ögonblickliga stora förluster och oförmåga att agera. Under Sovjet-tiden kunde man nyttja Riga-bukten för övningar och konvojsamling, och man hade en lång kustlinje med flera basområden som är svåra att skära av, direkt ut mot Östersjön. Idag har man Kaliningrad, som ligger oerhört illa till, och St Petersburg, som i händelse av konflikt blir inaktuell, då det varken kommer att vara möjligt att komma in eller ut ur finska viken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in