Citat:
Hej!
Har den senaste tiden upplevt att Santa Marias kryddblandning till Tacofärs blivit avsevärt svagare. Vad jag minns innan (dvs för några år sedan) hade man typ en påse per 1kg. Går jag efter samma idag blir färsen näst intill oätbar bland.
Är det bara jag som upplever att man måste ha det dubbla idag? Är detta ytterligare ett tecken på det folk brukar kalla "krympflasion"?
Någon annan som iakttagit samma sak?
Tacksam för svar!
Har den senaste tiden upplevt att Santa Marias kryddblandning till Tacofärs blivit avsevärt svagare. Vad jag minns innan (dvs för några år sedan) hade man typ en påse per 1kg. Går jag efter samma idag blir färsen näst intill oätbar bland.
Är det bara jag som upplever att man måste ha det dubbla idag? Är detta ytterligare ett tecken på det folk brukar kalla "krympflasion"?
Någon annan som iakttagit samma sak?
Tacksam för svar!
Som några redan nämnt är en påse till ca 400g färs. Med det sagt är den ju ändå ganska klen i kryddningen. Särskilt om man vill ha lite drag också. Brukar vara stor andel salt, mestadels...
Det är annars lätt att göra krydda själv. Men vill man köpa tycker jag Spicemaster är bäst, om den nu finns att få tag i fortfarande. Annars är faktiskt Garant helt ok. Bättre än Santa Maria, tycker jag.
Om du blandar själv är spiskummin viktigt, snåla inte. Sen gärna rökt paprikapulver och chipotle mm.
När jag gör själv har jag rätt ordentligt med chipotle, gjord på jalapeños jag odlat själv, sen rökt och torkat. Samt gärna ancho- och guajillo-chili. Brukar köpa det torkat, hela chilifrukter, i större mängder. Maler till pulver själv. Brukar också ta i lite mexikansk oregano (vanlig oregano funkar helt ok).
Skippar helst socker. tycker inte det behövs, eller tillför något. Och så saltar jag separat, så kan man få så salt (eller inte salt) som man önskar.