• 1
  • 2
2023-10-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertruden
Hej!

Har den senaste tiden upplevt att Santa Marias kryddblandning till Tacofärs blivit avsevärt svagare. Vad jag minns innan (dvs för några år sedan) hade man typ en påse per 1kg. Går jag efter samma idag blir färsen näst intill oätbar bland.

Är det bara jag som upplever att man måste ha det dubbla idag? Är detta ytterligare ett tecken på det folk brukar kalla "krympflasion"?

Någon annan som iakttagit samma sak?

Tacksam för svar!

Som några redan nämnt är en påse till ca 400g färs. Med det sagt är den ju ändå ganska klen i kryddningen. Särskilt om man vill ha lite drag också. Brukar vara stor andel salt, mestadels...
Det är annars lätt att göra krydda själv. Men vill man köpa tycker jag Spicemaster är bäst, om den nu finns att få tag i fortfarande. Annars är faktiskt Garant helt ok. Bättre än Santa Maria, tycker jag.

Om du blandar själv är spiskummin viktigt, snåla inte. Sen gärna rökt paprikapulver och chipotle mm.
När jag gör själv har jag rätt ordentligt med chipotle, gjord på jalapeños jag odlat själv, sen rökt och torkat. Samt gärna ancho- och guajillo-chili. Brukar köpa det torkat, hela chilifrukter, i större mängder. Maler till pulver själv. Brukar också ta i lite mexikansk oregano (vanlig oregano funkar helt ok).

Skippar helst socker. tycker inte det behövs, eller tillför något. Och så saltar jag separat, så kan man få så salt (eller inte salt) som man önskar.
Citera
2023-10-05, 13:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertruden
Hej!

Har den senaste tiden upplevt att Santa Marias kryddblandning till Tacofärs blivit avsevärt svagare. Vad jag minns innan (dvs för några år sedan) hade man typ en påse per 1kg. Går jag efter samma idag blir färsen näst intill oätbar bland.

Är det bara jag som upplever att man måste ha det dubbla idag? Är detta ytterligare ett tecken på det folk brukar kalla "krympflasion"?

Någon annan som iakttagit samma sak?

Tacksam för svar!

”Tacokrydda” är årtusendets största scam. Det är spiskummin, chilipeppar, vitlök och salt som säljs för över 500kr/kg. Blanda egen och priset blir max en tredjedel. När du blandar själv kan du dessutom få den exakt så stark just du vill ha den.
Citera
2023-10-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Tacokrydda” är årtusendets största scam. Det är spiskummin, chilipeppar, vitlök och salt som säljs för över 500kr/kg. Blanda egen och priset blir max en tredjedel. När du blandar själv kan du dessutom få den exakt så stark just du vill ha den.

Jag håller med! Samt såklart socker rätt högt i listan av ingredienser...
Citera
2023-10-05, 13:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jag håller med! Samt såklart socker rätt högt i listan av ingredienser...

Massa socker i det mexikanska köket. Det är därför det är så jävla gott. Precis som det indiska köket.
Citera
2023-10-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Massa socker i det mexikanska köket. Det är därför det är så jävla gott. Precis som det indiska köket.

Vet inte om jag håller med... Inte i de mexikanska rätter jag testat laga i alla fall.
Däremot är det ju en massa socker i TexMex!!
Citera
2023-10-05, 14:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Vet inte om jag håller med... Inte i de mexikanska rätter jag testat laga i alla fall.
Däremot är det ju en massa socker i TexMex!!

De har massa olika sorters salsa och andra röror som innehåller en hel del socker. Gott som fan.
Citera
2023-10-05, 17:29
Medlem
Sladdarens avatar
Alltid godare att göra egen, typ så här

1 msk chilipulver

1 <>/<> tsk mald kummin

1 tsk havssalt

1 tsk svartpeppar

½ tesked mald paprika

¼ tesked vitlök pulver

¼ tesked lök pulver

¼ tesked krossade rödpepparflingor

¼ tesked torkad oregano

samt https://www.kockens.se/produkter/chili-jalapeno-flakes/
Citera
2023-10-06, 20:24
Medlem
Henrik-Heinrichs avatar
Jag upplevde detsamma. Men förr fanns det Santa Marias tacokrydda mild, medium eller stark. Nu finns bara mild och stark hot cayenne i Santa Marias sortiment.

Jag skrev faktiskt till Santa Mariaoch frågade varför medium inte finns kvar och de sa att det inte var hög efterfrågan på den. Men jag är säker på att den såldes mest förr, och att mild inte var lika "frontad" i butik. Sen tog de bort medium och började sälja mild för samma pris.

Hur som så började jag märka av att tacon inte smakade som förr. Och började göra egen och även testa runt på andra märkens kryddblandningar. Icas I love Eco tacokrydda är helt klart bäst om man vill ha en som smakar som Santa Marias gamla. Men sen är det ju inte svårt att blanda till en egen tacokrydda. Slipper man druvsockret och potatisstärkelsen som är i färdig tacokrydda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in