• 1
  • 2
2023-10-05, 06:52
Hur går detta ihop? Italien har under många år emottagit massa migranter. Ändå tar det 5 månader för företag att hitta kvalificerad arbetskraft och massor av arbetskraft saknas även för enkla jobb inom t ex jordbruk och turist(50%).
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/a...jarder-om-aret

Jag förstår ingenting..har ni nåt input i detta?
De borde väl snarast vilja ha fler migrantbåtar. Eller vill de som kommer inte jobba?
Citera
2023-10-05, 07:00
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Folk pallar inte jobba mer, det finns 1000 sätt att tjäna pengar på online eller så lever man på bidrag. Många väljer hellre att ligga hemma och offra några tusenlappar för att slippa knega.
Citera
2023-10-05, 07:07
Medlem
Det är ju precis likadant i Sverige.
Citera
2023-10-05, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Hur går detta ihop? Italien har under många år emottagit massa migranter. Ändå tar det 5 månader för företag att hitta kvalificerad arbetskraft och massor av arbetskraft saknas även för enkla jobb inom t ex jordbruk och turist(50%).

De borde väl snarast vilja ha fler migrantbåtar. Eller vill de som kommer inte jobba?

Migranterna är ju raketforskare, så dessa jobb är väl underkvalificerade för dem?
Citera
2023-10-05, 07:16
Bannlyst
Ja, Sverige har ju över 800,000 raketforskare som ska ut i jobb förr eller senare.. resa hela samhället

Får se när den dagen händer.. Om man kan leva på bidrag och göra nada, så kommer man göra det.
EU är ett skämt & Sverige är ett skämt.. kommer bli värre framöver. Buckle up, dystopin kommer eskalera.
Citera
2023-10-05, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ponkla
Migranterna är ju raketforskare, så dessa jobb är väl underkvalificerade för dem?

De lever på bidrag och är faktaresistenta precis som du. Därför har vi kompetensbrist trots hög arbetslöshet.
Citera
2023-10-05, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Folk pallar inte jobba mer, det finns 1000 sätt att tjäna pengar på online eller så lever man på bidrag. Många väljer hellre att ligga hemma och offra några tusenlappar för att slippa knega.

Inte så konstigt om folk resonerar så när hela världen och framförallt Europa (och framförallt Sverige) står inför sin undergång, en undergång som verkar vara planerad för oss. Det som verkligen förbryllar mig är att de flesta trots allt tycks lyckas motivera sig själva att faktiskt fortsätta bidra till sin egen undergång genom att ”dra sitt strå till stacken” ändå.
Citera
2023-10-05, 07:22
Medlem
De arbeten som är tillgängliga är förmodligen lågbetalda säsongsberoende gig. Inte något man kan göra en arbetserfarenhet på och bygga ett arbetsliv på. Sedan är det förmodligen fysiskt hårda eller tjänstepositioner som är svåra att hantera. Vara servitör/städare/diskare för dryga turister som beter sig illa åt är kanske inte en önskvärd position.

Att bli anställd för någon månad och bli betald efter insats med låg löning är nog inte så lockande SPECIELLT när blattarna VET att det finns MER pengar att hämta om man tar sig till främst Tyskland, Nederländerna, Danmark, Sverige och Norge UTAN att behöva arbeta.
Citera
2023-10-05, 07:38
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Inte så konstigt om folk resonerar så när hela världen och framförallt Europa (och framförallt Sverige) står inför sin undergång, en undergång som verkar vara planerad för oss. Det som verkligen förbryllar mig är att de flesta trots allt tycks lyckas motivera sig själva att faktiskt fortsätta bidra till sin egen undergång genom att ”dra sitt strå till stacken” ändå.

Ja, många är också medvetna om self-destruction och vill inte bidra med något till ett misslyckat samhälle. Det är logiskt tycker jag, hur dum måste man egentligen vara för att kämpa för något som är skapat för att ta död på dig.
Citera
2023-10-05, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Ja, många är också medvetna om self-destruction och vill inte bidra med något till ett misslyckat samhälle. Det är logiskt tycker jag, hur dum måste man egentligen vara för att kämpa för något som är skapat för att ta död på dig.

Precis, de flesta tycks dock kämpa för det, konstigt nog.
Citera
2023-10-05, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Och samtidigt har Italien skyhög arbetslöshet enligt SO Daunfeldt.
Citera
2023-10-05, 08:01
Medlem
Deveshs avatar
För många aborter, för få försök att få folk att skaffa fler barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in