• 2
  • 3
2024-09-01, 21:07
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är därför jag frågor hur mycket du planerar att ut i CSN och amortera av bolånet med. Om du tar ut 13 000 kr/mån från CSN och lägger allting som amortering av bolånet så så tjänar du ju bara runt 4 500 kr/år i räntekostnader om jag räknat rätt. Absolut inte 30 000 kr/år som du verkar tro.

aha inte mer?
då är det inte ens värt att hålla på
Citera
2024-09-01, 21:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
aha inte mer?
då är det inte ens värt att hålla på
Varför tror du att det skulle vara mer? Tror du att du kan bara plocka ut 500 000 sek från CSN som du kan amortera av bolånet med? Det är inte så det fungerar.
Citera
2024-09-02, 12:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det är därför jag frågor hur mycket du planerar att ut i CSN och amortera av bolånet med. Om du tar ut 13 000 kr/mån från CSN och lägger allting som amortering av bolånet så så tjänar du ju bara runt 4 500 kr/år i räntekostnader om jag räknat rätt. Absolut inte 30 000 kr/år som du verkar tro.

Första året ja, andra året så är ju första årets amortering gjord, då blir besparingen runt 9000 kr.

Nja, runt 10k netto om året lär han ju spara om boöåneräntan är 3,5% och CSN tar 0,59% och han lånar 500 k av CSN.

10000 kr om året i rena gratispengar är ju helr ok.
Citera
2024-09-02, 12:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Köp absolut inte någon enskild aktie.

Ett sparkonto med högre ränta kan nästan inte gå fel. Annars föreslår även jag att du försöker tänka mer långsiktigt och köper en bred global aktieindexfond med väldigt låga avgifter varje månad, som Länsförsäkringar Global Indexnära eller Avanza Global. Alternativt månadssparar du hos LYSA.

Risken jag ser ligger inte hos fonderna eller liknande, utan att du med tiden nallar mer och mer och konsumerar lånet istället för att investera det. Se till att skaffa ett helgjobb eller liknande om du inte redan har det, så att den risken kan undvikas. Visst vore det inte hela världen om du levde på lånet, men det var ju inte planen. Du har oerhört mycket att vinna på ränta-på-ränta, särskilt om du är ung och tålmodig.

Jo det kan gå fel som nu senast när inflationen var dubbelt så hög som sparräntan samtidigt som reallönerna släpade efter.
Citera
2024-09-02, 12:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Varför tror du att det skulle vara mer? Tror du att du kan bara plocka ut 500 000 sek från CSN som du kan amortera av bolånet med? Det är inte så det fungerar.

Hur mycket lån kan man få max från CSN då? Eller ska han räkna in studiebidraget i amorteringen också?
Citera
2024-09-02, 14:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Första året ja, andra året så är ju första årets amortering gjord, då blir besparingen runt 9000 kr.

Nja, runt 10k netto om året lär han ju spara om boöåneräntan är 3,5% och CSN tar 0,59% och han lånar 500 k av CSN.

10000 kr om året i rena gratispengar är ju helr ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur mycket lån kan man få max från CSN då? Eller ska han räkna in studiebidraget i amorteringen också?
Det är ju det som är min poäng. Du kan liksom inte ringa CSN och be att de för över 500k eller 1 miljon som du sedan amorterar av bolånet med.

Jag skrev redan att max är 13 000 kr/mån man kan få från CSN (givet att man inte får tilläggslån beviljat). Men då ska man veta att fribeloppet bara ligger 78 000 kr före skatt per kalenderhalvår, alltså 156 000 kr/år. Du får alltså inte tjäna mer än det beloppet före skatt. Med andra ord kanske det inte ens är möjligt att lägga undan hela beloppet på 13 000 kr/mån från CSN eftersom du bara kan leva på drygt 10 000 kr/mån av intjänade pengar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in