• 1
  • 2
2023-10-04, 21:54
Medlem
Tjenare har nu börjat plugga och bor just nu hemma så betalat inte ett smack så hade tänkt ta csn lån och maxa ut det, sedan lägga summan jag får varje månad på ett sparkonto. Pengarna kommer jag såklart inte att spendera då jag har "lyxen" att inte behöva det. Tycker ni det är en smart idé att maxa lånet och bara lägga in skiten på ett sparkonto?
Citera
2023-10-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarN13321
Tjenare har nu börjat plugga och bor just nu hemma så betalat inte ett smack så hade tänkt ta csn lån och maxa ut det, sedan lägga summan jag får varje månad på ett sparkonto. Pengarna kommer jag såklart inte att spendera då jag har "lyxen" att inte behöva det. Tycker ni det är en smart idé att maxa lånet och bara lägga in skiten på ett sparkonto?

Nej.

Sålänge lånet har högre ränta än vad sparkontot ger, så är det en förlustaffär.

Bättre att chansa på nån aktie som har gått ner mkt men som ser bra ut på några års sikt, typ Investor, men helst nåt ännu bättre.

Kan inte räntan på CSN just nu men du bör sikta på att din placering ska ge 8-10% i avkastning. Risken idag är att börsen sjunker en bit till.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-10-04 kl. 22:00.
Citera
2023-10-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nej.

Bättre att chansa på nån aktie som har gått ner mkt men som ser bra ut på några års sikt, typ Investor, men helst nåt ännu bättre.

Kan inte räntan på CSN just nu men du bör sikta på att din placering ska ge 8-10% i avkastning. Risken idag är att börsen sjunker en bit till.

csn lånet ligger ju just nu på 0.59% och räntan du kan få på ett sparkonto ligger på 3.7%
Citera
2023-10-04, 22:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Nej.

Sämsta tipset ever.

Ja, ta ut CSN och lägg in det på ett sparkonto eller investera långsiktigt i en indexfond. Lägg absolut inte CSN på endast en aktie, bara en idiot skulle rekommendera något så korkat.
Citera
2023-10-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Sämsta tipset ever.

Ja, ta ut CSN och lägg in det på ett sparkonto eller investera långsiktigt i en indexfond. Lägg absolut inte CSN på endast en aktie, bara en idiot skulle rekommendera något så korkat.

Det gjorde jag ju iofs inte, utan det var ett exempel på en normalt sett stabil aktie som gått ner under sommar/höst.
Har inte ens koll på om den ligger kvar lågt eller ej.
Citera
2023-10-04, 22:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det gjorde jag ju iofs inte, utan det var ett exempel på en normalt sett stabil aktie som gått ner under sommar/höst.
Har inte ens koll på om den ligger kvar lågt eller ej.
Ja, men varför skulle du rekommendera en nybörjare att lägga lånade pengar på endast en aktie?
Citera
2023-10-04, 22:52
Medlem
Citat:
csn lånet ligger ju just nu på 0.59% och räntan du kan få på ett sparkonto ligger på 3.7%

Åfan. På min tid låg det 4% och det sista jag läste var att räntan skulle upp. 0,59% alltså?
Men räknar du in inflationen så bör du ha en bit över 3,7% känns det som?
Citera
2023-10-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ja, men varför skulle du rekommendera en nybörjare att lägga lånade pengar på endast en aktie?

Det gjorde jag inte, det var ett exempel på en stabil aktie.
Citera
2023-10-04, 22:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det gjorde jag inte, det var ett exempel på en stabil aktie.
Clown.
Citera
2023-10-04, 22:59
Medlem
Citat:
Clown.

Det finns väl ingen som går in på EN aktie, utan en normalt funtad köper mellan 5-10olika, i olika branscher, och fb är full av såna trådar redan, så jag tänkte att det inte behövs en till.

Sen ska man väl kanske inte jämföra ett investmentbolag med EN aktie från ett vanligt bolag heller. Betydligt säkrare skulle jag säga, även om det var ett exempel...
Citera
2023-10-04, 23:05
Köp absolut inte någon enskild aktie.

Ett sparkonto med högre ränta kan nästan inte gå fel. Annars föreslår även jag att du försöker tänka mer långsiktigt och köper en bred global aktieindexfond med väldigt låga avgifter varje månad, som Länsförsäkringar Global Indexnära eller Avanza Global. Alternativt månadssparar du hos LYSA.

Risken jag ser ligger inte hos fonderna eller liknande, utan att du med tiden nallar mer och mer och konsumerar lånet istället för att investera det. Se till att skaffa ett helgjobb eller liknande om du inte redan har det, så att den risken kan undvikas. Visst vore det inte hela världen om du levde på lånet, men det var ju inte planen. Du har oerhört mycket att vinna på ränta-på-ränta, särskilt om du är ung och tålmodig.
Citera
2023-10-04, 23:06
Medlem
Citat:
CSN-lånet har inte någon fast ränta, och kommer garanterat stiga framöver. Prognosen för 2024 är tex över 1%. Så länge du har koll på läget, och har pengarna redo att lösa lånet om räntan drar iväg så är det bara att köra. Krävs dock en viss impulskontroll, så du inte råkar köpa nya kläder/mobiler/datorer/valfritt onödigt intresse.

PS. Glöm inte räkna in skatten. Tror inte csn är berättigat till några avdrag, så räkna då med att dina 3,70% motsvarar 2,59% netto.
Senast redigerad av Kamreren 2023-10-04 kl. 23:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in