• 2
  • 3
2023-10-05, 03:38
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jo det var så jag menade. Om man äter eller slänger utgånget smör är egentligen inte det som fick mig att reagera utan snarare hur överhuvudtaget priset på smör kan vara ett sådant samtalsämne.
När priset på en råvara drar upp med över 100% på kort tid så kommer det att pratas om det, inget konstigt alls. Smöret nere på halvhyfsad nivå igen, ägg fortsatt dyrt.

Äter ni inte ägg och smör där du bor?
Senast redigerad av BackToHegel 2023-10-05 kl. 03:40.
Citera
2023-10-05, 05:44
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det var min smörtråd. Liksom övriga redan påtalat var det inte en fråga om fattigdom, bara vettig resursanvändning. Min fru och jag har vi gjort en ganska rejäl reallöneökning i år, dessutom halverade vi bolånet. Vi lever med andra ord på ungefär som vanligt.
Tack för att du bemödar dig med att följa upp diskussionen i denna tråd. 🙂
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
När priset på en råvara drar upp med över 100% på kort tid så kommer det att pratas om det, inget konstigt alls. Smöret nere på halvhyfsad nivå igen, ägg fortsatt dyrt.

Äter ni inte ägg och smör där du bor?
Klart vi äter ägg och smör, men inte i sådana mängder att priset spelar någon större roll. En normal vecka äter vi högst 10 ägg och 250 gram smör. Blir mer om man bakar något speciellt såklart.
Citera
2023-10-05, 06:21
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Bor själv utomlands och även här har folk det tuffare pga inflationen, men jag förvånas ändå över fenomen som beskrivs i diverse trådar här på forumet. Idag var det t.ex. en snubbe som vägrar slänga smör som gick ut i somras för att det är så dyrt. Just smörpriset diskuteras ofta i olika trådar. Och i en annan tråd diskuteras det om varför man bör dricka bag in box-vin för att andra alkoholhaltiga drycker är för dyra.

Är trådarna representativa för hur folk har det i Sverige år 2023 eller är det folk som har det extra tufft som diskuterar i dessa trådar?

Förlåt, men varför ska man slänga smöret om det inte är dåligt? Och att det under lågkonjunktur poppar upp spartips osv är väl ganska bra?

Jag gillar att snåla in på kostnaderna men äta och dricka gott ändå. Varför inte lyfta upp och prata om dessa exempel?
Citera
2023-10-05, 08:15
Medlem
Citat:
Bor själv utomlands och även här har folk det tuffare pga inflationen, men jag förvånas ändå över fenomen som beskrivs i diverse trådar här på forumet. Idag var det t.ex. en snubbe som vägrar slänga smör som gick ut i somras för att det är så dyrt. Just smörpriset diskuteras ofta i olika trådar. Och i en annan tråd diskuteras det om varför man bör dricka bag in box-vin för att andra alkoholhaltiga drycker är för dyra.

Är trådarna representativa för hur folk har det i Sverige år 2023 eller är det folk som har det extra tufft som diskuterar i dessa trådar?

Jag är övertygad om att många svenskar har upplevt en sänkning av levnadsstandarden de senaste 2 åren. Gäller faktiskt även mig själv. Inte minst drabbas ca 2 miljoner ålderspensionärer men även yngre generationer som inte har kunnat öka sina löner i takt med inflationen.*
Bostadsbubblan har spruckit och därmed har den snabba vägen till privat förmögenhet eroderats.
Räntorna har gått upp och svenska hushåll och företag är världens mest skuldsatta i relation till BNP ** och nu har notan kommit för de senaste 15 årens kreditfestande. Det innebär att sparande och avbetalningar nu blir nödvändigt istället för att skaffa mer krediter.
Det betyder inte att svensken i gemen har hamnat i skriande fattigdom, fallet sker från en hög nivå.
Förutsatt att inte arbetslösheten ökar mycket bland de svenska arbetarna och medelklassen kan de flesta ändå fortsätta att upprätthålla en rimlig levnadsstandard.

* EU som helhet har haft dålig reallöneutveckling senaste året/åren men Sverige hamnar i bottenskiktet med -8,4% och endast Tjeckien, Ungern och Lettland har haft sämre utveckling.
En förklaring är väl att inflationen varit högre i Sverige än i flera andra EUländer mycket till följd av den svaga kronkursen. https://www.euronews.com/next/2023/0...es-in-salaries
** Sverige ligger i topp (med undantag för lilla Luxemburg) https://tradingeconomics.com/country...te-debt-to-gdp
Citera
2024-12-09, 12:25
Medlem
Kanske både och ....
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem