• 1
  • 2
2023-10-04, 07:02
Medlem
Germanofils avatar
Bor själv utomlands och även här har folk det tuffare pga inflationen, men jag förvånas ändå över fenomen som beskrivs i diverse trådar här på forumet. Idag var det t.ex. en snubbe som vägrar slänga smör som gick ut i somras för att det är så dyrt. Just smörpriset diskuteras ofta i olika trådar. Och i en annan tråd diskuteras det om varför man bör dricka bag in box-vin för att andra alkoholhaltiga drycker är för dyra.

Är trådarna representativa för hur folk har det i Sverige år 2023 eller är det folk som har det extra tufft som diskuterar i dessa trådar?
Citera
2023-10-04, 07:04
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Bor själv utomlands och även här har folk det tuffare pga inflationen, men jag förvånas ändå över fenomen som beskrivs i diverse trådar här på forumet. Idag var det t.ex. en snubbe som vägrar slänga smör som gick ut i somras för att det är så dyrt. Just smörpriset diskuteras ofta i olika trådar. Och i en annan tråd diskuteras det om varför man bör dricka bag in box-vin för att andra alkoholhaltiga drycker är för dyra.

Är trådarna representativa för hur folk har det i Sverige år 2023 eller är det folk som har det extra tufft som diskuterar i dessa trådar?
Flashback är nog inget bra genomsnitt för svenskar över lag, vilket borde ge som resultat att inte heller ovanstående är representativt för Sverige som helhet
Citera
2023-10-04, 07:08
Medlem
Medelsvensson känner av inflationen men lever sitt liv som vanligt.

Det är extra sparande och lyxkonsumtion som ryker i dessa tider.
Citera
2023-10-04, 07:31
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tänker på att merparten av svensken lever ganska normalt fortfarande. Flashback är en plats för att yttra sig och kommentera. En del är dumma i huvudet och bara skriver för att man inte har något att göra. Det är garanterat många som inte har något vettigt att göra och mycket tid över på dagarna.
Citera
2023-10-04, 07:35
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:

Varför kasta smör om det inte har konstig doft? Du slänger mat när "utgångsdatum" passerats utan att lukta eller smaka? Resursslöseri!
Citera
2023-10-04, 08:55
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Medelsvensson känner av inflationen men lever sitt liv som vanligt.

Det är extra sparande och lyxkonsumtion som ryker i dessa tider.

Exakt så upplever jag situationen för närvarande också.
Citera
2023-10-04, 09:22
Medlem
Europes avatar
Snarare känns det omoraliskt att kasta smör som det inte är något fel på. Det är föga miljövänligt och generellt ogillar jag att man kastar bort resurser. Det har knappast något att göra med om man har råd.
Citera
2023-10-04, 10:07
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Varför kasta smör om det inte har konstig doft? Du slänger mat när "utgångsdatum" passerats utan att lukta eller smaka? Resursslöseri!

Instämmer! Jag har förvisso råd att kasta mat om jag vill, men varför skulle jag? Vissa människor verkar tro att mat blir oätlig bara för att ett tryckt datum på förpackningen har passerats

Rent allmänt så har ju folk drabbats väldigt olika av denna ”kris”.
Citera
2023-10-04, 10:16
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har redan innan varit duktig på att göra slut på mat. Och om jag verkligen inte velat äta det har skatorna fått det. Men blivit extra duktig på att planera och göra slut på mat. Dels covid, då man fick planera noga och blev inga spontanköp, eftersom vi beställde mat. När maten blev dyrare blev jag ännu bättre på att äta upp. Så på något sätt är det bra att vi haft kriser, folk producerar mycket mindre matsvinn.

Visst, vi är fattiga här. Folk leker rika och vissa har hög inkomst, men skulle tro att vi i genomsnitt ligger under vad folk normalt tjänar. Det är direkt inte högutbildade och högsta chefen som skriver här.
Citera
2023-10-04, 10:17
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Hur "fattigt" vi än har det nu i Sverige så är vi trots det fortfarande väsentligt rikare än medel och arbetarklassen i Spanien.
Citera
2023-10-04, 10:21
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Smöret jag använder nu "gick ut" i juni, varför ska jag slänga det så länge det smakar som det ska?
Citera
2023-10-04, 10:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Smöret jag använder nu "gick ut" i juni, varför ska jag slänga det så länge det smakar som det ska?

Självklart äter man smör som smakar bra, oberoende av datumet. Det är inte ett sista förbrukningsdag. Men folk behandlar det som det. Vet folk där allt åker ut samma dag som "det går ut". Vet inte vad de är så rädda för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in