2024-03-18, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Så det är rätt att hugga någon för att den "gjort något"?!?!
Vilken tråkig och banal fråga. Ungefär samma som man får när man påpekar att någon som mobbades hela livet skjuter folk i den skola där dess helvete var.

Men vart går din gräns då? Säg en mamma som mördar sitt barns våldtäktsman?

Handlar inte om att ursäkta något. Handlar om att förstå. Vad förmår någon att hugga 140 gånger är så mycket mer intressant än "oj, hemskt, dum mördare!!!".

Jag tror att mördaren här skiter i om den skulle hamna i fängelset i hela sitt liv. En 15-16 åring som hugger någon 140 gånger bryr sig nog inte om konsekvenserna. De är inte ens med i kalkylen.

Så vill du undvika det i framtiden så bör du försöka förstå det.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-03-18 kl. 20:22.
Citera
2024-03-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Återstår att se, jag tror att han kommer att få sluten vård med särskild utskrivningsprövning. Den här killen riktigt jävla sjuk, och utan tvekan så kommer han begå mord igen.

Håller med! Rättspsykiatrisk vård är det enda rätta! Extremt ovanligt att man döms till det när man är under 18, men det finns några stycken i Sverige. Dom sitter ju tillsammans med vuxna men det kanske är dags att starta en klinik för under 18år… verkar ju bli vanligare o vanligare!!
Han muppen i Skellefteå dömdes ju till det efter han nästan hade ihjäl den lilla flickan, minns inte va hon hette.

Har jobbat på SIS o där mötte jag 3 killar under mina år som va i förvaring tills dom skulle fylla 18 o flyttas till rättspsyk. Galenskap! Dom ska iväg direkt!
Citera
2024-03-18, 20:24
Medlem
Kan se detta framför mig : advokaten kommer att hävda att det dödande hugget höggs vid självförsvar och att resterande bara flöt på pga Fabbe var rädd eller stressad och därmed försöka få ner straffvärdet
Citera
2024-03-18, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MillanM
Hans mamma lever väl alltså han som är misstänkt för mord.
Så är det. Tänker mer på den döda pojken
Citera
2024-03-18, 20:58
Medlem
Den som har suttit längst på rättspsyk hann sitta 40 år. Undrar om Lundell kommer i närheten. Han har nog goda chanser.
Citera
2024-03-18, 21:12
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Varken psykopater eller spree killers hugger någon 140 gånger. Den som hugs 140 gånger hugs för att den gjort något. Du kanske borde beröras av vad det skulle kunna vara också?

Jaha, du menar att Henrik hade gjort något som rättfärdigade 140 hugg?
Jag för min del tror snarare att den som är i stånd att utdela den mängden hugg är rejält sjuk och bör sitta internerad för all framtid.
Citera
2024-03-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
En död socmorsa, knarka farsa och trashsyster finns inte mycket att ställa till svars. Trasig familjeförhållande sen barn.
Vems familj syftar du på?
Citera
2024-03-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byttan

Han pratar om offrets familj
Citera
2024-03-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Hans mamma dog av sjukdom, hans (halv) syrra är så långt ifrån trash du kan tänka dig, pappan har missbruksproblematik från förr. Soc har haft insyn sen många år och skulle det varit fråga om någon vanvård eller annat, hade H inte bott med sin pappa under alla år sedan mamman dog.
Citera
2024-03-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Återstår att se, jag tror att han kommer att få sluten vård med särskild utskrivningsprövning. Den här killen riktigt jävla sjuk, och utan tvekan så kommer han begå mord igen.

Vilken diagnos tror ni han kan ha?

Man tror ju att rättspsyk bara ges till de med psykostillstånd men kollar man närmre ges det även ofta till de med svår autism, svåra personlighetsstörningar eller de som försökt utföra suicide by cop (var inte fallet här). Vård eller inte kan även vara lite lurigt utifall hur olika läkare bedömer samma fall, om det handlar om gränsfall.
Citera
2024-03-18, 21:36
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Vilken tråkig och banal fråga. Ungefär samma som man får när man påpekar att någon som mobbades hela livet skjuter folk i den skola där dess helvete var.

Men vart går din gräns då? Säg en mamma som mördar sitt barns våldtäktsman?

Handlar inte om att ursäkta något. Handlar om att förstå. Vad förmår någon att hugga 140 gånger är så mycket mer intressant än "oj, hemskt, dum mördare!!!".

Jag tror att mördaren här skiter i om den skulle hamna i fängelset i hela sitt liv. En 15-16 åring som hugger någon 140 gånger bryr sig nog inte om konsekvenserna. De är inte ens med i kalkylen.

Så vill du undvika det i framtiden så bör du försöka förstå det.

Jag strävar efter att förstå. Däremot tycker jag inte att man kan ursäkta alla beteenden, särskilt inte där man skadar andra.
Citera
2024-03-18, 21:52
Medlem
McGorbas avatar
Ni som har koll. Jag vill se bild på F och bläddrade igenom mängder med inlägg. Folk visar bilden där F står till vänster om H, med bakåtvänd kepa. Men på Fs Fb där det bara finns en tydlig bild på honom, som är 3 år gammal, finns ju ingen likhet. Om han inte gjorde en Micheal Jackson med näsan. Säkert jag som missar något, kan någon förklara?
Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in