2023-10-09, 19:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghettojesus
Konstigt att du verkar tro att åtal ska lämnas in senast 20 okt då?

Jag skrev bara vad åklagarna sa sedan är jag fullt medveten om förfarandet.
Citera
2023-10-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad babblar du om egentligen?`

Vad i det du citerar säger jag annat än att det åklagaren som gör framställan till domstolen?

Ge upp - eller lär dig läsa.

Babblar ej, förklarar bara. Inse skillnaden.

Saken var den att du inte alls nämnde något om åklagarens roll, att du hävdade att innan häktning så ligger det på polisen.
(Läs gärna ditt citat igen. Så många ggr som krävs)

Jag flikade då in att om det blir aktuellt med häktning så måste även en åklagare ha agerat i ärendet.

EFTER det ”förklarade” du att åklagaren tar beslut i ärendet. Sådan var tågordningen.

Men detta leder ingenvart för fallet så over and out för mig ang detta.
Citera
2023-10-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobbo
Så puberteten har inte påverkat honom alls?

Langa fram en nyare bild på honom då eftersom du verkar ha koll.

Jo det är klart. Va dum jag är🤦.
Jag ska se om det finns någon bild när han har helskägg och väger 20 kg mer i muskler. Du kanske inte vet det, men det händer inte svin mycket från 12år till 16år.
Citera
2023-10-09, 19:53
Medlem
MDs tiktok vet dock inte hur man får in länk men detta är hans namn där! m.d_461
Citera
2023-10-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Fupen kommer bli intressant. Jag är nyfiken på när i tiden Fabians mamma och plastfarsa blev involverade. Har kläder Fabian bar när mordet utfördes tvättats, gömts, eller på annat sätt kvickt eliminerats från bostaden..

Men det står ju ingenstans att de ens varit involverade, känns som att någon spekulerat och sen har det blivit en sanning i tråden.
Citera
2023-10-09, 20:06
Medlem
why123s avatar
Har något läckt ut om dödsorsaken? Jag menar vi har ju varit några stycken som har varit inne
på att Henke har blivit utsatt för en oväntad knivattack. Skjutvapen kan vi väl glömma?
Jag menar den lille Fabian borde normalt inte rått på en sån kille som Henrik. Jag förstår att
rättsläkarna inte har kommit med något officiellt uttalande, men är det en knivattack så är den
ju synlig för blotta ögat.

Måste tillägga att Henrik verkar ha en familj med fint uppträdande. Mitt i sorgen tackar de människor
som har varit med och letat och de tackar även polisen. Väldigt fint gjort.
Citera
2023-10-09, 20:12
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Är hon Steffe Fabbes gf? Eller är Steffe olyckligt kär i BO? Eller har BO kollat snett på den som Steffe är så olyckligt kär i? Hennes kommentar och content på tiktok är märkligt (eller iof faller det väl under kategorin blåst fjortis).
Citera
2023-10-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Har något läckt ut om dödsorsaken? Jag menar vi har ju varit några stycken som har varit inne
på att Henke har blivit utsatt för en oväntad knivattack. Skjutvapen kan vi väl glömma?
Jag menar den lille Fabian borde normalt inte rått på en sån kille som Henrik. Jag förstår att
rättsläkarna inte har kommit med något officiellt uttalande, men är det en knivattack så är den

Måste tillägga att Henrik verkar ha en familj med fint uppträdande. Mitt i sorgen tackar de människor
Finns ju vapen med ljuddämpare dock, men kniv/strypning är väl troligare
Citera
2023-10-09, 20:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Babblar ej, förklarar bara. Inse skillnaden.

Saken var den att du inte alls nämnde något om åklagarens roll, att du hävdade att innan häktning så ligger det på polisen.
(Läs gärna ditt citat igen. Så många ggr som krävs)

Jag flikade då in att om det blir aktuellt med häktning så måste även en åklagare ha agerat i ärendet.

EFTER det ”förklarade” du att åklagaren tar beslut i ärendet. Sådan var tågordningen.

Men detta leder ingenvart för fallet så over and out för mig ang detta.
Det jag citerade av mig själv med påtalandet om att åklagaren fattar besluten är ett citat. Så jo, det nämnde jag visst -- och DU citerade det. och upprepade det jag precis sagt.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är åklagaren som fattar beslut i utredningen - men det är polisen som hanterar utredningen och det är Polismyndigheten som hanterar belastningsregistret.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det är åklagaren som beslutar om framställan om häktning till TR, vilket var det saken handlade om.
(FB) 15-årige Henrik försvunnen i Alingsås (2023-10-02) – hittad avliden (2023-10-08) misstänkt mord.
Citera
2023-10-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123

En klinisk obduktion tar lång tid att genomföra. Skador med stickande och trubbigt våld kan vara svåra att särskilja särskilt om kroppen legat i strömmande vatten några dagar dessutom. Mängder av prover ska analyseras innan rättsläkare kan lämna ett utlåtande. Kommer nog vara klart närmare helgen gissningsvis.
Citera
2023-10-09, 20:31
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungspark44130
Jo det är klart. Va dum jag är🤦.
Jag ska se om det finns någon bild när han har helskägg och väger 20 kg mer i muskler. Du kanske inte vet det, men det händer inte svin mycket från 12år till 16år.

Faktum är att pubertet infaller olika hos individen. Ansiktsdrag på pojkar förändras, behåring på kropp och ansikte ökar, och vissa når en tillväxtsspurt tidigare än andra och ökar märkbart i längd. Det är inte ovanligt i högstadie och gymnasieklasser att det skiljer 20-40 cm i längd på pojkar.

För vissa individer är puberteten över vid 14 år, för någon annan kan puberteten just precis startat vid 14 år.

På en pojke som har lite hull på kroppen kan man nästan se störts förändring när puberteten infaller. Är pojken dessutom aktiv inom någon form av krävande idrott, med flera träningar per vecka och fysträning i kombination, kommer du märka störts skillnad på honom. Testosteronet skjuter i höjden på unga pojkar i puberteten. Hullet på kroppen försvinner och de bygger mer muskelmassa. En relativ tacksam tid för den kloka tonåringen som vill bygga en bra grundfysik för framtiden.

Utseendet förändras så en bild från 2020 kan innebära ett helt annat utseende 2023. Den förändringen kan även ske på så kort tid som 12 månader.

Ni minns väl när skäggbarnen från Afghanistan invaderade Sverige. Vuxna män hävdade att de var barn.

Du kunde på skolfoton från högstadie och gymnasieskolor se vuxna män, stå bredvid svenska barn. Skillnaden i kroppsform och ansiktsdrag var pinsamt uppenbar.

Batikhäxor svältfödda på kuk gick man ur huse och hävdade i media att de är ju bara baaaaaarn. Låt de få stanna, rädda barnen från Afghanistan. Det dröjde inte så länge innan hazarerna vittnade om att de användes som rena sexslavar hos häxor som kommunen ordnat placering hos
Citera
2023-10-09, 20:48
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghooleh
Haha. Vilka teorier folk kommer med. Det här fallet är som GW brukar säga redan polisiärt uppklarat. Man har allt man redan behöver. DNA, motiv, teknisk bevisning, vittnen you name it. Det enda som återstår är att skriva ihop allting så att åklagaren kan väcka åtal vilket antagligen kommer ta några månader. Kul att folk tror att 15 åringar i Alingsås är kriminella genier med lika mycket makt som Don Corleone när det egentligen vara handlar om barn utan konsekvenstänk. Vi har haft några sådana genom åren. GM har helt enkelt tagit offret av daga för en skitsak som troligen kommer från en tredje person. Kanske ex flickvännen eller en tredje person i kompisgänget som berättat något, sanning eller lögn om BO och han har därefter konfronterats med dessa påståenden av gärningsmannen som i affekt troligen med något stickvapen då BO var hockeyspelare och borde kunnat freda sig i en regelrätt fight ändat hans liv. Taximordet som nu är aktuellt är ett exempel även mordet i Halmstad för några år sedan är ännu ett. Svårare än så är det inte. Glöm knark skulder eller avancerade brottsupplägg. Tänk istället fallet där åtta ungdomar hade ihjäl en transa för att bli av med en skuld på några tusen. Och dessutom spelade in sina egna konversationer så att polisen bara behövde lyssna av en mobiltelefon för att samtliga skulle fällas. I bland är det helt ologiskt men faktiskt alldeles sant.

Du resonerar precis rätt. Det är case closed och hur på polisen arbetade genom att anhålla så många i ett tidigt skede visar på att från deras sida så var man ganska säker på vad som skett redan från början.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Sa inte åklagaren att åtal skulle väckas senast 20 oktober?

Dessa datum är standard när någon är häktad och kommer skjutas fram hela tiden tills utredningen är klar, vilket kommer ta ett par månader. Även som saken är så gått som polisiärt uppklarad så måste förundersökningen sammanställas. NFC, rättsläkare o.s.v. måste göra sitt och lämna in sina rapporter. Det är inget som sker i en handvändning. Det som talar för att det här kommer gå lite snabbare än vanligt är GM's ålder och att han är häktad, det ger förtur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in