2023-10-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geworfenheit
Gör ghee! Håller för evigt och är galet gott.

Amen detta!
Citera
2023-10-04, 10:30
Medlem
Mullrets avatar
Sockerkaka. Bjud in grannarna på kafferep.
Citera
2023-10-04, 10:33
Medlem
Om du inte vet vad du ska göra är Ghee en bra idé. Annars är det bara att baka valfri kaka och anpassa receptet så att 500g smör ska användas.

I min mening är det dock godast att ha på mackan och när du steker kött, ägg eller grönsaker. Smör håller länge, luktar och ser det bra ut finns det inget syfte med att försöka bli av med det så fort som möjligt.
Citera
2023-10-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Hittade i en djupt belägen krypta i kylen riktigt Arla-smör 500 g som gick ut i somras. Det luktar ok. Min fru vill slänga det, men eftersom det har kilopris approximativt som guld är jag ytterst tveksam. Har någon något bra tips på vad man kan göra med 500 g smör? Helst i ett svep och enkelt, typ smörkakor. Vill att det skall konsumeras asap, dvs inte "blanda med matolja och spara som bordsmargarin".

Fascinerande att det går göra en egen tråd om ett paket smör. Vad är det som gör att en sådan tråd får leva kvar här, och inte kastas i papperskorgen?

Dessutom en så låg nivå av matlagningskonst. Vad man gör av smör.

Här är mitt förslag till mat.
Köp delikatesskroppkakor - koka dem och ät med smörklick till.
Citera
2023-10-04, 11:57
Medlem
Gridiots avatar
Använde nyligen smör som gick ut för ett år sedan i äppelpaj. Smala och lukta på det innan, inget indikerade att det vat dåligt. Pajen blev god. 👴
Citera
2023-10-04, 12:18
Citat:
Hittade i en djupt belägen krypta i kylen riktigt Arla-smör 500 g som gick ut i somras. Det luktar ok. Min fru vill slänga det, men eftersom det har kilopris approximativt som guld är jag ytterst tveksam. Har någon något bra tips på vad man kan göra med 500 g smör? Helst i ett svep och enkelt, typ smörkakor. Vill att det skall konsumeras asap, dvs inte "blanda med matolja och spara som bordsmargarin".

Kanelbullar, vetebullar!
Citera
2023-10-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
släng skiten dit äckel

varför spara på gammalt smör usch
Korkat inlägg. Ingenting i TS visar att det skulle vara nåt fel på smöret.

Bäst-före-datum är bara för idioter. Vi med litet högre IQ luktar och smakar på varan innan vi slänger den.

Luktar och smakar den bra så är den bra.
Citera
2023-10-04, 13:09
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Korkat inlägg. Ingenting i TS visar att det skulle vara nåt fel på smöret.

Bäst-före-datum är bara för idioter. Vi med litet högre IQ luktar och smakar på varan innan vi slänger den.

Luktar och smakar den bra så är den bra.

högre iq? om du nu har så hög iq så kanske du borde ha råd med nytt smör men nej du är en fatiglapp som inte har råd med nytt smör hur gick det i skolan egentligen
Citera
2023-10-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
högre iq? om du nu har så hög iq så kanske du borde ha råd med nytt smör men nej du är en fatiglapp som inte har råd med nytt smör hur gick det i skolan egentligen
Att kasta smör som är fullt ätbart endast för att det står ett datum på paketet är inte speciellt smart, och en person som gör det har större risk att bli en "fattiglapp" än en person som har koll och som sparar fullt ätbar mat.

Den senare gör även mindre klimatavtryck.

Win-win att använda smöret om det inte är dåligt, alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Dessutom en så låg nivå av matlagningskonst. Vad man gör av smör.

Här är mitt förslag till mat.
Köp delikatesskroppkakor - koka dem och ät med smörklick till.
Så att köpa färdiga kroppkakor är mer matlagningskonst än att slå en bea?

Och att göra egna kroppkakor är inte speciellt svårt. Gott med smält smör till.

Smöret jag har i kylen har bäst-före-datum augusti i år. Det smakar fortfarande toppen. Så jag hoppas att ts smakar och luktar och inte låter sig förledas av ett datum på paketet.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-04 kl. 15:50.
Citera
2023-10-04, 15:56
Medlem
Gör hemlagat bregott?
Vispa det luftigt med 2% olja och lite salt.
Fördela i glasburkar och frys in.
Citera
2023-10-04, 16:02
Medlem
kalle55s avatar
Citat:

Vi är tränade genom årtusenden att smaka på mat
och reagerar instinktivt på om mat är dålig.

Köper själv mycket smör och fryser ner på reor och det håller i flera år inplastat i vacuumplastpåsar.

Man tinar och smakar.
Har aldrig slängt smör från frysen.

Hittade frysta paket bacon som var 9 år gamla.
Tinade, smakade och stekte rejält och det smakade bra
och magen klarade sig också.

MagI
-----
Citera
2023-10-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Gärna kakao med 😀

Just de, kändes som jag glömt något.
Citera