• 1
  • 2
2023-10-03, 16:35
Medlem
Älskar verkligen energidryck, både smaken och effekten. Jag dricker alltid sockerfria sådana men funderar på om man bör sluta. Det är ju ändå ett guldkorn i vardagen men att det är dåligt förstår jag. Frågan är hur stor skada kroppen tar genom att dricka en energidryck om dagen?

Brukar dricka Powerking och dom är ju ganska små. Finns det andra, bättre energidrycker som typ Celsius eller Nocco?

Kan man unna sig en jävel om dagen eller bör man försöka sluta? I övrigt äter jag bra och tränar 4 gånger i veckan om det har någon betydelse. Jag äter ganska mycket rött kött (nötfärs), blir det för mycket påfrestning på njurarna med rött kött plus energidryck kanske?

Vad säger flashbackexpertisen?
Citera
2023-10-03, 16:38
Medlem
Dricker även ganska mycket vatten om dagarna och jag brukar pressa i en citron till lunchen.
Citera
2023-10-03, 16:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Älskar verkligen energidryck, både smaken och effekten. Jag dricker alltid sockerfria sådana men funderar på om man bör sluta. Det är ju ändå ett guldkorn i vardagen men att det är dåligt förstår jag. Frågan är hur stor skada kroppen tar genom att dricka en energidryck om dagen?

Brukar dricka Powerking och dom är ju ganska små. Finns det andra, bättre energidrycker som typ Celsius eller Nocco?

Kan man unna sig en jävel om dagen eller bör man försöka sluta? I övrigt äter jag bra och tränar 4 gånger i veckan om det har någon betydelse. Jag äter ganska mycket rött kött (nötfärs), blir det för mycket påfrestning på njurarna med rött kött plus energidryck kanske?

Jag är ingen expert men tror inte en burk om dagen är några problem för dig.
Hade en kollega som åt dåligt och drack säkert fyra-fem burkar per dag.
Hon fick efter en tid hjärtproblem, krampanfall och svimmade någon gång. Blev också av med körkortet på grund av anfallen.
Så nyttigt är det väl inte men som vanligt är saker ok i normala mängder och ett ok liv utöver.
Citera
2023-10-03, 16:42
Medlem
Se det på den ljusa sidan, du kunde ha varit tungt beroende av metaamfetamin nu bara en mindre mängd energidryck som är väl inte värre än folk som dricker läsk till lunchen dagligen?
Citera
2023-10-03, 16:45
Medlem
Analretendents avatar
Vad är det du tänker på? Koffeinet? En energidryck innehåller ca 100-200 mg koffein per burk, samma som en stor kopp kaffe, och rekommenderat maxintag för en vuxen på ett dygn är ca 400 mg om jag minns rätt. Drick du din energidryck utan att oroa dig.
Citera
2023-10-03, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Vad är det du tänker på? Koffeinet? En energidryck innehåller ca 100-200 mg koffein per burk, samma som en stor kopp kaffe, och rekommenderat maxintag för en vuxen på ett dygn är ca 400 mg om jag minns rätt. Drick du din energidryck utan att oroa dig.

Har hört en del gånger att energidryck är rena giftet, minns inte vart. Är det inte massa konstiga saker i den som är farligt utöver koffeinet?
Citera
2023-10-03, 17:04
Medlem
Citat:
Har hört en del gånger att energidryck är rena giftet, minns inte vart. Är det inte massa konstiga saker i den som är farligt utöver koffeinet?

Är ingen kemist men kan inte tänka mig att det är speciellt bra att trycka i sig stora mängder av det, men trådstarten fick mig att bli lite intresserad så gjorde en snabb googling och ögnade igenom en studie kring detta, dock var den fokuserad på alkohol +energidryck, men det var intressant läsning.

Slänger in ett par citat från studien:

Citat:
Energy drinks (EDs) target young and physically active individuals. They contain large quantities of active components such as caffeine, taurine, and niacin. EDs are branded as agents or enhancers of energy, concentration capacity, and physical and mental performance (1). However, the consumption of EDs, particularly in large quantities, is associated with the occurrence of cardiovascular events such as cardiac arrhythmias, chest pain, hypertension, and even sudden cardiac death (2). As such, the safety of the long-term consumption of EDs is questionable.

The explosive increase in the consumption of EDs over the past years has led the scientific community to investigate the influence of such products on human health and to identify the reasons for their consumption. Additionally, the past years have witnessed an increase in the incidence of negative effects associated with the consumption of EDs, the most common adverse effects noticed being the nervous, cardiovascular, and gastrointestinal effects.

Citat:
In general, the short- and long-term effects of the consumption of EDs are controversial. Several studies have addressed the short-term effects of EDs, targeting specific components of EDs and not EDs in their entirety, and have reported positive short-term effects induced by these specific components. For instance, it has been shown that caffeine activates AMP-activated protein kinase (AMPK), which is a key enzyme that coordinates several signaling pathways that are involved in maintaining cellular energy homeostasis (5). Additionally, caffeine causes sympathomimetic effects, intensifying heart activity and increasing blood pressure (6).

Så det verkar ju lite positivt om man ser det från en koffein-synvinkel men då kan man ju lika gärna kasta i sig ett par koppar kaffe alternativ koffeinpiller tänker jag, men vad vet jag =)

Här kan du/ni som är intresserade läsa studien i sin helhet:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6280269/
Citera
2023-10-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polymoth
Är ingen kemist men kan inte tänka mig att det är speciellt bra att trycka i sig stora mängder av det, men trådstarten fick mig att bli lite intresserad så gjorde en snabb googling och ögnade igenom en studie kring detta, dock var den fokuserad på alkohol +energidryck, men det var intressant läsning.

Slänger in ett par citat från studien:

Så det verkar ju lite positivt om man ser det från en koffein-synvinkel men då kan man ju lika gärna kasta i sig ett par koppar kaffe alternativ koffeinpiller tänker jag, men vad vet jag =)

Här kan du/ni som är intresserade läsa studien i sin helhet:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6280269/

Tack så mycket!
Citera
2023-10-03, 21:59
Medlem
Cervidaes avatar
Det är inte farligt, och alla som säger något att är pseudovetenskapliga ”diväteoxid låter farligt, håll dig borta”-typer. Koffein i små mängder är inte farligt. Tvärtom, den forskningen som finns pekar på att det (så länge konsumtionen inte påverkar sömn) faktiskt är bra för dig att konsumera koffein. Det tros motverka demens, bland annat. Det hjälper dig också kontrollera vikten (undvik därför om undernärd).

Resterande ingredienser: aspartam, taurin, citronsyra, niacin, b-vitaminer och andra smakämnen är inte farliga och har extremt mycket forskning bakom sig (speciellt aspartam som folk brukar vara så rädda för).

Fortsätt dricka. Det är inga problem.
Citera
2023-10-03, 23:04
Medlem
llahgits avatar
En powerking är endast 80mg koffein och kan jämföras med en liten kaffekopp. Hur många skulle säga att en kaffekopp per dagen är skadligt? Det är givetvis ett dosförhållande där en stor mängd självklart kan påverka dig negativt. Du behöver absolut inte oroa dig för en powerking, men om du sög i dig ett halvt flak hade vi kunnat diskutera hälsovådliga effekter. Oftast brukar kass kagge, illamående, svettningar o.dyl komma innan man fått i sig en farlig mängd koffein. Det enda du bör tänka på är hur sent på dagen du konsumerar koffein för att inte skicka ner sömnkvaliten i källaren.
Citera
2023-10-04, 01:35
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Det är inte farligt, och alla som säger något att är pseudovetenskapliga ”diväteoxid låter farligt, håll dig borta”-typer. Koffein i små mängder är inte farligt. Tvärtom, den forskningen som finns pekar på att det (så länge konsumtionen inte påverkar sömn) faktiskt är bra för dig att konsumera koffein. Det tros motverka demens, bland annat. Det hjälper dig också kontrollera vikten (undvik därför om undernärd).

Resterande ingredienser: aspartam, taurin, citronsyra, niacin, b-vitaminer och andra smakämnen är inte farliga och har extremt mycket forskning bakom sig (speciellt aspartam som folk brukar vara så rädda för).

Fortsätt dricka. Det är inga problem.
Källor, studier?

Energidryck innehåller massor med vitt socker, som inte är nyttigt. Det ger snabb sockerkick, sedan trötthet och när blodsockerkurvan kraschar blir man väldigt sugen på nytt socker igen.
Man ska äta/dricka så man håller en låg jämn blodsocker-kurva.

Jag får huvudvärk av drycker sötade med aspartam. Värsta är väll att det är en substans som är listad som misstänkt cancerogen: https://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame

Kaffe är bra mycket nyttigare än energidryck.
Citera
2023-10-04, 05:57
Bannlyst
Citat:

Du bör nog försöka sluta tänk på tänderna också.
Dra igång träningen på allvar också, du har 3 vilodagar, vem fan behöver 3? Nyttja tiden.
Ät mindre rött kött också du vill ju inte dö som 50 åring. Lycka till även om livet börjat lite snett du kan vända det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in