• 1
  • 2
2023-10-03, 13:56
Medlem
Hej! Jag internetdelade till en främling på stan i ca 30 sek för att han skulle föra över pengar. Jag övervakade hela tiden så att han gjorde det och jag såg tydligt att han gick in på Swedbank och förde över pengar. Finns det anledning att oroa sig för att han gjort något annat när jag internetdelade? Man blir ju lite misstänksam, speciellt när det handlar om pengar och överföringar.
Citera
2023-10-03, 13:58
Bannlyst
Risk och risk.. Jag hade definitvit dragit öronen åt mig när det var banksaker. Håll koll på dina kontorörelser framöver.
Citera
2023-10-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Risk och risk.. Jag hade definitvit dragit öronen åt mig när det var banksaker. Håll koll på dina kontorörelser framöver.

Tack för svaret! Värt att tillägga är att detta var för några dagar sedan och det har inte skett någon transaktion som sticker ut ännu, men jag ska fortsatt vara vaksam. Vet du eller någon annan hur det är med banktransaktioner? Registreras IP:adress och liknande när man för över pengar? Tänker att det möjligtvis kan vara kriminella pengar som han döljer via mig?
Citera
2023-10-03, 14:14
Medlem
Serradellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexikonmannen
Hej! Jag internetdelade till en främling på stan i ca 30 sek för att han skulle föra över pengar. Jag övervakade hela tiden så att han gjorde det och jag såg tydligt att han gick in på Swedbank och förde över pengar. Finns det anledning att oroa sig för att han gjort något annat när jag internetdelade? Man blir ju lite misstänksam, speciellt när det handlar om pengar och överföringar.
Har du lösenord på internetdelningen och använder det annars också skulle jag byta på momangen.
Citera
2023-10-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serradella
Har du lösenord på internetdelningen och använder det annars också skulle jag byta på momangen.
Yes, det har jag och jag har bytt lösenord på det! Tack för att du uppmärksammade det ändå!
Citera
2023-10-03, 14:18
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:

Det varierar beroende på vad det är för mobil och hur gammal den är, men moderna dyrare telefoner är det oftast inga problem med. Gammalt billigt skit så kan man även lyckas installera saker på din telefon utan det märks. Det du ser på hans skärm har inget med saken att göra, eftersom hans telefon är kopplad till din telefon via Wifi, så den kan göra saker i bakgrunden.

Lite på samma sätt som man ska vara väldigt försiktig med vad man gör om man kopplar upp sig på ett publikt nät, vilket jag rekommenderar att man aldrig ska göra, inte ens med VPN.
Citera
2023-10-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Det varierar beroende på vad det är för mobil och hur gammal den är, men moderna dyrare telefoner är det oftast inga problem med. Gammalt billigt skit så kan man även lyckas installera saker på din telefon utan det märks. Det du ser på hans skärm har inget med saken att göra, eftersom hans telefon är kopplad till din telefon via Wifi, så den kan göra saker i bakgrunden.

Lite på samma sätt som man ska vara väldigt försiktig med vad man gör om man kopplar upp sig på ett publikt nät, vilket jag rekommenderar att man aldrig ska göra, inte ens med VPN.
Stort tack! Jag har en iPhone 14 och han hade en senare variant av IPhone också. Ja precis, jag förstår vad du menar. Men du anser att det inte finns någon risk/en minimal risk att han kommit in och gjort något i mobilen? Enligt min erfarenhet så bör det krävas mer än ca 30 sek för att göra något övrigt med min mobil, men det kanske är fel?
Citera
2023-10-03, 14:31
Bannlyst
TS behöver inte vara orolig. Det möjligen personen kunde göra, var göra någon dumhet som gör att man spåra dumheten till TS. Att man skulle kunna installera nog dum program på TS telefon den korta tiden kan man utesluta.
Citera
2023-10-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
TS behöver inte vara orolig. Det möjligen personen kunde göra, var göra någon dumhet som gör att man spåra dumheten till TS. Att man skulle kunna installera nog dum program på TS telefon den korta tiden kan man utesluta.
Stort tack för din återkoppling! Tror också det att han endast kan ha tvättat kriminella pengar eller liknande som kan spåras till mig. Om jag får ett samtal från Polisen så vet jag vad det gäller…
Citera
2023-10-03, 14:43
Bannlyst
Citat:
Stort tack för din återkoppling! Tror också det att han endast kan ha tvättat kriminella pengar eller liknande som kan spåras till mig. Om jag får ett samtal från Polisen så vet jag vad det gäller…

Det finns väldig mycket öppna wifi ute på stan... Så du behöver inte bry dej.
Citera
2023-10-03, 14:58
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det finns väldig mycket öppna wifi ute på stan... Så du behöver inte bry dej.

Det är kanske just det som får en att fundera. Varför behövde han dela wifi med en annan telefon när han kunde stått utanför närmsta cafe, burgerställe eller liknande?
Citera
2023-10-03, 15:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det finns ju alltid en risk att bankkontot inte var hans. Stulen telefon, stulna koder.. Tog du leg på han så att du såg att namnet på kontot var hans?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in