• 1
  • 2
2023-10-03, 09:02
Medlem
Har försökt att hitta en relevant tråd här på FB om Hamregårdens lägerverksamhet och erfarenheter därifrån, men har inte hittat något. Det tas upp i vissa trådar exempelvis i en diskussion om Rolf Gohs (som var en regelbunden gäst på lägret).

Jag var ett antal veckor som lägerbarn på Hamregården i slutet av 80-talet och början av 90talet. Under den tiden inträffade ett antal incidenter som jag visserligen reagerade på då som udda, men först senare förstod hur problematiska de var.
Jag var där såväl som konfirmand och som lägerdeltagare på olika andra läger. Majoriteten av dessa läger var bara för pojkar.

Ledare var äldre tidigare deltagare, flera i 20 årsåldern och äldre, och relationen till dessa ledare kännetecknades av en informell och nära anda. Dock ibland väldigt nära. Jag blev själv väckt på morgonen av minst två av dessa ledare genom att de hoppade ner i min säng för att kittla mig. Detta hände även andra som jag bodde med. Detta hände på vissa läger i stort sätt varje dag.
Jag vill vara tydlig med att detta rörde framförallt 2-3 ledare.

Samma ledare uppmuntrade, ordnade själva och deltog själva i ”runk-cirklar” där deltagarna i 12-15 års åldern samlades för att onanera tillsammans. Jag såg detta ske vid ett flertal tillfällen. Och hörde än flera historier om detta.

Vår konfirmationspräst Jan-Er*k W*rén (*=i) snodde medicin från sjukstugan, överdoserade, "lånade" en bil från lägret och kraschade den på en åker, men fick samtidigt vara kvar som konfirmationspräst och huvudsaklig ledare. Han ”vårdades” efter denna incident på lägret och tog emot beök från sin sjuksäng. Jag var där och fick hans förklaring om att han mått dåligt och tagit dåliga beslut. Samma präst ska senare, enligt vad som berättats för mig, ha dömts för sexuella övergrepp.

Ett flertal äldre män frekventerade gården och det gick berättelser att de fotograferade och ritade av pojkar och att det var ett bra sätt för att få godis och till och med pengar för detta.

Så jag ställer frågan här, har andra liknande erfarenheter av Hamregårdens läger?
Citera
2023-10-03, 09:02
Medlem
På Wikipedia står det (förkortat)
Hamregården var en lägergård i Hornberga i Orsa kommun som bedrev lägerverksamhet mellan 1946 och 2018. Under skolloven hölls läger för ungdomar mellan cirka 12 och 17 år, företrädesvis från Uppsala. På sommaren hölls byggläger, och under övriga skollov hölls också läger […] pastor Olof "Hampan" Hambraeus grundade gården och drev gården mellan 1946 och 1992. Från 1992 fram till 2015 drevs lägerverksamheten och stiftelsen av direktor Klas Gunnarsson
[…] På alla läger skötte ungdomar städning och matlagning, allt med krav på professionell standard. Avsikten var att ungdomarna skulle lära sig ta ansvar, samt stötta och hjälpa varandra.
Sammanlagt har över 10 000 personer varit på läger genom åren. Läger hölls ungefär 130 dagar per år, främst under skolloven. Ett läger kunde samla allt mellan 20 och 100 personer, de flesta mellan 11 och 20 år. Det fanns tre vuxna heltidsanställda som ansvarade för verksamheten.
[…] Hamregården strävade alltid efter att vara en lugn plats där alla skulle känna sig välkomna. För många blev gården ett andra hem dit de återvände gång efter gång under hela sin skoltid. Var tionde deltagare var på fler än 10 läger. Några kom upp i över 50.
Hamregården finansierades till 2/3 av gåvor, resten av lägeravgifter som hölls så låga som möjligt. Skulle någon trots detta inte ha råd, beviljades denne nedsättning enligt principen att "ingen skall stanna hemma för pengarnas skull". Större delen av gåvorna kom från Stiftelsen Frimurare Barnhuset i Stockholm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hamregården
Citera
2023-10-03, 17:25
Moderator
Chantres avatar
Brott och brottsbekämpning --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
2023-10-04, 09:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om man googlar Hamregården så hittar man bara extremt mycket positivt. Aldrig varit med om nåt liknande. Exakt alla lovordar stället!

Det betyder inte att jag tror att du ljuger.
Citera
2023-10-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om man googlar Hamregården så hittar man bara extremt mycket positivt. Aldrig varit med om nåt liknande. Exakt alla lovordar stället!

Det betyder inte att jag tror att du ljuger.

Ingen fara. Jag minns det också som positivt men med åren har jag talat med personer som ändå har liknande minnen som jag har. Visst det kan vara så att dessa var isolerade händelser, eller att vissa saker har uppförstorats med åren. Men det är också därför jag ville starta den här tråden för att höra andras upplevelser.
Citera
2023-10-16, 11:25
Medlem
Vet du om Jan-Er*k W*ren är vid liv än?
Det borde gå att få ut gamla domar i sådant fall?
Citera
2023-10-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvaller123
Vet du om Jan-Er*k W*ren är vid liv än?
Det borde gå att få ut gamla domar i sådant fall?

Ingen aning, jag hade inte tänkt på honom på flera år, men så började jag prata med en kompis som hade träffat på hans namn i lite skumma sammanhang, bland annat bedrägerier, men vad jag har hört är han död sen ett par år. Han borde vara född på 30-talet
Citera
2023-10-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlenLambert
Ingen aning, jag hade inte tänkt på honom på flera år, men så började jag prata med en kompis som hade träffat på hans namn i lite skumma sammanhang, bland annat bedrägerier, men vad jag har hört är han död sen ett par år. Han borde vara född på 30-talet

Född i Uppsala 1949-08-05, tidvis skriven på Hamregården. Finns varken på Ratsit eller Mrkoll. Han tog för övrigt aldrig prästexamen.

https://tidningar.kb.se/?q=%22Jan-Erik%20Wir%C3%A9n%22
Citera
2023-10-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Född i Uppsala 1949-08-05, tidvis skriven på Hamregården. Finns varken på Ratsit eller Mrkoll. Han tog för övrigt aldrig prästexamen.

https://tidningar.kb.se/?q=%22Jan-Erik%20Wir%C3%A9n%22

tack. då stämde ju varken ryktet om dom för sexbrott eller död.
Citera
2023-10-17, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlenLambert
tack. då stämde ju varken ryktet om dom för sexbrott eller död.

Varför säger du så?
Om han inte finns på varken Ratsit eller MrKoll så tyder väl det på att han är död?

Och dömd kan han ju vara?
Citera
2023-10-18, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvaller123
Varför säger du så?
Om han inte finns på varken Ratsit eller MrKoll så tyder väl det på att han är död?

Och dömd kan han ju vara?

det kan vara sant. har inte så bra koll på de sajterna. utgick från det syntes där om han levde eller var dömd och att användaren då hade postat det. tack
Citera
2023-10-18, 09:54
Medlem
UT64s avatar
Blev nyfiken på denne Jan Erik Wirén och han går ju ej att finna. Anledningen är att han är död:

Wirén, Jan-Erik Dag
Född: 1949-08-05
Avliden: 2002-04-04
Gravsatt: 2002-05-03

GAMLA KYRKOGÅRDEN AVD 1
Kvarter: 55
Gravplats: 0219
Hemort: Helga Trefaldighet
Gravplatsnummer: 0155 0219
Citera
  • 1
  • 2