• 1
  • 2
2023-10-03, 02:57
Medlem
Idag kan du fritt plocka bananer för ungefär 20 kronor kilot i en mataffär. Alla dessa bananer har skal på sig. Så när du väger och betalar för bananerna i kassan så betalar man alltså inte bara för innehållet i bananen utan även för skalet (för skalet väger ju lite grann!)

Men hur är det om man skalar bananerna innan vägning?

Man äter ju inte skalet utan man äter ju bara det som är innanför skalet så vad är då poängen med att betala extra för vikten som kommer med skalet?

Vi säger att jag är inne på Ica och skalar 7 bananer, jag lägger tillbaks skalen i samma korg där bananerna ligger, och tar med mig mina nyskalade bananer till kassan.

På prisskylten så står det inte "Bananer med skal" utan bara "Bananer".

Kan jag åka dit för det? Har jag en skyldighet att även betala för skalen?

Har läst att på vissa ställen i USA så kan man tydligen komma undan med detta och spara pengar, men hur funkar det i Sverige?
Citera
2023-10-03, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoroark
Idag kan du fritt plocka bananer för ungefär 20 kronor kilot i en mataffär. Alla dessa bananer har skal på sig. Så när du väger och betalar för bananerna i kassan så betalar man alltså inte bara för innehållet i bananen utan även för skalet (för skalet väger ju lite grann!)

Man äter ju inte skalet utan man äter ju bara det som är innanför skalet så vad är då poängen med att betala extra för vikten som kommer med skalet?

Vi säger att jag är inne på Ica och skalar 7 bananer, jag lägger tillbaks skalen i samma korg där bananerna ligger, och tar med mig mina nyskalade bananer till kassan.

Har läst att på vissa ställen i USA så kan man tydligen komma undan med detta och spara pengar, men hur funkar det i Sverige?

Givetvis får du inte skala bananerna innan du har betalat för dem, de är inte dina bananer. Först när du har betalat för dem blir de dina och du får då skala dem.
Citera
2023-10-03, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Givetvis får du inte skala bananerna innan du har betalat för dem, de är inte dina bananer. Först när du har betalat för dem blir de dina och du får då skala dem.

Varför skulle det spela roll om jag nu betalar för bananerna jag skalar?

Om jag lägger tillbaka bananskalet i korgen och betalar för de nyskalade bananerna så har det ju inte skett någon ekonomisk skada.
Citera
2023-10-03, 03:19
Medlem
Citat:
Varför skulle det spela roll om jag nu betalar för bananerna jag skalar?

Om jag lägger tillbaka bananskalet i korgen och betalar för de nyskalade bananerna så har det ju inte skett någon ekonomisk skada.

Det spelar roll för att det inte är dina bananer innan du har betalat. Om butiken nekar dig att köpa bananerna, vilket de får göra så har du då förstört deras egendom.
Citera
2023-10-03, 03:21
Medlem
fizzles avatar
Därför att du måste betala för varan så som den är eftersom varan säljs så som den är, du kan inte applicera dina egna undantag. Butiken skulle absolut kunna sälja lösa skalfria bananer för lägre pris än bananer med skal om dom ville, men det gör dom uppenbarligen inte.

I teorin är du givetvis är du fri att försöka pruta etc men ingen butik kommer att gå med på det.

Citat:
Köper butikerna in bananerna för pris där skal ej är medräknat eller ej, tror du?
Senast redigerad av fizzle 2023-10-03 kl. 03:23.
Citera
2023-10-03, 03:32
Medlem
Citat:
Om butiken nekar dig att köpa bananerna, vilket de får göra så har du då förstört deras egendom.

Fast är det då verkligen mitt fel? När butikerna säljer bananer för kilopris så finns det ju inte en tydlig gräns om det bara gäller bananer i sin helhet.
Citera
2023-10-03, 04:02
Citat:

Testa och återkom med rapport.
Citera
2023-10-03, 04:11
Medlem
VackraYazmines avatar
Fast i så fall kan vi ju tänka likadant om alla varor vi köper: apelsinskal, äggkartongen, läskflaskan (vi vill ju bara åt vätskan!).

Blir omöjligt i längden att inte köpa det som skyddar frukten eller varan, oavsett om det är kartong, plast eller skal.
Citera
2023-10-03, 04:24
Medlem
Citat:
Det spelar roll för att det inte är dina bananer innan du har betalat. Om butiken nekar dig att köpa bananerna, vilket de får göra så har du då förstört deras egendom.

Nja, dagligvaror har kontraheringsplikt så de får inte neka köp. Så det argumentet går inte att använda.

Det känns ändå tveksamt, då butikens pris är satt för bananer med skal. Men håller det juridiskt? Att dela en klase bananer anses helt ok, även om det också är åverkan på produkten. Köper jag purjolök så tar jag bort yttersta lagret, om det är dåligt, innan jag betalar. Så var drar man gränsen?

Det lättaste vore egentligen om de ändrade prissättningen till att ta betalt per banan, då EU-regleringarna ändå standardiserat vilka bananer som får säljas...
Senast redigerad av Baldr 2023-10-03 kl. 04:34.
Citera
2023-10-03, 05:19
Medlem
Europes avatar
Priset är satt utifrån bananer med skal. Av samma skäl har hel fisk, kyckling m.m. lägre kilopris än filéer. Men visst, skala du bananerna, filéa hela djur, plocka ut bären i en müsli m.m. i butiken och kolla om personalen går med på det. Du blir säkert inte portad.
Citera
2023-10-03, 05:53
Bannlyst
Citat:

Ska du plocka kycklingen från benet innan också? Det är först när du betalt för varan som du kan modifiera den. Testa försök sälj tillbaka skalet till affären efter du betalt för bananer.
Citera
2023-10-03, 07:47
Ytterligare en invändning är att bananer utan skal inte är helt okladdiga, d.v.s de kan kladda av sig på vågen.

Jag tycker du kan släppa hela idén för oavsett om du får det av butiken eller inte så lär du inte spara mer än några ören per gång. Vill du spara pengar så lär det finnas andra sätt, t. ex byta/omförhandla abonnemang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in