• 1
  • 2
2023-10-02, 14:00
Medlem
Tropicalss avatar
Vi är nog många som åkt med något sorts fordon i kollektivtrafik och följande inträffat:

Det är mitt i sommaren, på bussen/spårvagnen är det cirka 55 grader varmt och så trångt att du inte kan undvika att känna dina medpassagerares svettiga kroppar studsa mot din egen. Typ 50 meter innan hållplatsen där du ska gå av så är det något annat fordon som stannat av okänt problem. Det fordon du färdas i blir således stående under okänd tid.

Du vill gå av och ber chauffören om att öppna dörrarna men denne vägrar med hänvisning till att det inte är säkert. Det är inte frågan om ett tåg med en högspänningsledning som fallit ner utanför utan istället kan det vara 1-2 meter till närmaste lokalgata eller rent av en trottoar utanför.

Fråga: Om du ändå kräver att bli avsläppt har chauffören någon laglig rätt att hålla dig kvar inne i fordonet? Hur länge i så fall?
Citera
2023-10-02, 14:02
Bannlyst
Nej. Du kan alltid öppna dörren själv och gå ut alternativt vrida på nödutgången.
Chauffören gör dock rätt i att neka dig avstigning då det inte är en hållplats och försäkringar gäller inte om du klantar dig och typ dör. Då är det chaufförens fel.
Men du kan alltid gå av även om chauffören inte öppnar dörren.
Citera
2023-10-02, 14:08
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Nej. Du kan alltid öppna dörren själv och gå ut alternativt vrida på nödutgången.
Chauffören gör dock rätt i att neka dig avstigning då det inte är en hållplats och försäkringar gäller inte om du klantar dig och typ dör. Då är det chaufförens fel.
Men du kan alltid gå av även om chauffören inte öppnar dörren.

Så jag kommer inte blir ersättningsskyldig på något sätt om jag drar i fordonets nödsystem för att öppna dörren? Det var egentligen inte frågeställningen dock. Jag undrar om jag ber chauffören att öppna ändå kan neka mig detta. Jag förstår att det handlar om att folk generellt är idioter och inte ska bli överkörda.
Citera
2023-10-02, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Så jag kommer inte blir ersättningsskyldig på något sätt om jag drar i fordonets nödsystem för att öppna dörren? Det var egentligen inte frågeställningen dock. Jag undrar om jag ber chauffören att öppna ändå kan neka mig detta. Jag förstår att det handlar om att folk generellt är idioter och inte ska bli överkörda.

Ersättningsskyldig lär du nog eventuellt bli ändå, beroende på villkor, skada du åsamkar och vad praxis säger. Det är två separata juridiska frågor egentligen. Möjligen lär ersättningsskyldigheten jämkas så att du inte står 100% av den normala kostnaden dock.

Föraren håller inte kvar dig som passagerare då du ändå har goda möjligheter att ta dig därifrån eftersom föraren inte på något sätt enskilt är i kontroll om du kan ta dig därifrån eller inte. Du kan trycka på knappen själv mig veterligen eller, som andra poängterat, använda dig av andra metoder för att ta dig ut.
Citera
2023-10-02, 15:26
Medlem
1754s avatar
Föraren får inte ta på och släppa av folk på andra ställen än hållplatser. Det är en lagfråga och en försäkringsfråga. Men i situationen som du nämner så bör det vara tillåtet att släppa av passagerare om det kan ske säkert. Notera att jag skriver bör eftersom jag inte vet 100% säkert.
Citera
2023-10-02, 15:28
Medlem
elbels avatar
Haha kul fråga vad gäller i flygplan?

Bara för att man får göra något betyder det inte att det är gratis?

Sen vet jag inte om det är ett straff eller avgift, kan man bli portad om man drar i nödutgången tillräckligt många ggr? Även om man betalar en avgift

Rätt skönt i vissa mer avslappnade länder där man kan stiga av och på överallt, men finns är det en risk
Citera
2023-10-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Föraren håller inte kvar dig som passagerare då du ändå har goda möjligheter att ta dig därifrån eftersom föraren inte på något sätt enskilt är i kontroll om du kan ta dig därifrån eller inte. Du kan trycka på knappen själv mig veterligen eller, som andra poängterat, använda dig av andra metoder för att ta dig ut.

Vad är det för knapp du snackar om? Om bussen har en "öppna dörrarna"-knapp så är den bara aktiv om bussen står vi en hållplats (dvs föraren har frilagt dörrarna).

För övrigt har jag aldrig blivit nekad att stiga ur en buss i situationer där det varit uppenbart att det kommer ta en längre stund innan bussen kan köra vidare. (Dvs inte bara stannat pga rödljus, fotgängare på övergångsställe eller liknande)
Citera
2023-10-02, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Asså om du sitter på en buss och den står still så kan du trycka på nödknappen så öppnar sig dörrarna då blir du inte ersättningsskyldig nej. Åker bussen och du trycker på knappen så panikbromsar bussen och skador till följd av det kan du bli ersättningsskyldig för.
Chauffören kan neka dig ja men du kan ändå helt fritt välja att stiga av.
Citera
2023-10-02, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det för knapp du snackar om? Om bussen har en "öppna dörrarna"-knapp så är den bara aktiv om bussen står vi en hållplats (dvs föraren har frilagt dörrarna).

För övrigt har jag aldrig blivit nekad att stiga ur en buss i situationer där det varit uppenbart att det kommer ta en längre stund innan bussen kan köra vidare. (Dvs inte bara stannat pga rödljus, fotgängare på övergångsställe eller liknande)
Bussar har en vanlig knapp för att öppna dörrarna vilken sitter vid chauffören. Sen finns röda knappar vid varje dörr som släpper på trycket (dörrarna drivs med lufttryck) vilket då frigören låset och dörren öppnas.
Citera
2023-10-02, 16:27
Medlem
Ghastens avatar
Ser ofta chaufförer släppa ut folk när det är köer.
Citera
2023-10-02, 16:30
Medlem
Citat:
Asså om du sitter på en buss och den står still så kan du trycka på nödknappen så öppnar sig dörrarna då blir du inte ersättningsskyldig nej. Åker bussen och du trycker på knappen så panikbromsar bussen och skador till följd av det kan du bli ersättningsskyldig för.
Chauffören kan neka dig ja men du kan ändå helt fritt välja att stiga av.
Föraren kan stänga av dörrkretsarna och då går det inte att öppna dörrarna med någon knapp.
Citera
2023-10-02, 16:33
Medlem
Citat:
Bussar har en vanlig knapp för att öppna dörrarna vilken sitter vid chauffören. Sen finns röda knappar vid varje dörr som släpper på trycket (dörrarna drivs med lufttryck) vilket då frigören låset och dörren öppnas.

"Vid chauffören " dvs på hans/hennes instrumentbräda. Knappast något du kommer åt som passagerare. Nödöppningsvreden är väl det enda som räknas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in