2023-10-02, 08:19
Medlem
Hej. Här kommer nog en stendum fråga, jag har aldrig lagt ett sparande och nu vill jag det och måste hitta rätt ställe att förvara dom på.

Jag undrar vilka banker man kan använda där man kan lägga in pengar med uttagstopp på max 1 gång i månaden och kunna lägga in det belopp jag kan per månad.

Bluestep har jag hittat har så, men jag vet inte hur pålitlig dom är.

Jag vill börja lägga ett sparande. Jag kan lägga allt mellan 1000-3000 i månaden.

Men det varierar också från månad till månad.

Jag har Swedbank men jag gillar inte koceptet att ha stående summa som flyttas per automatik till sparkonto med endast 1 uttag var 6:e månad.

Jag vill inte ha för enkelt att komma åt pengarna då jag annars slösar dom men heller inte för svårt som uttag var 6:e månad för om något händer och jag behöver ta ut dom.

Jag tänkte försöka spara till kontantinsattsen för en stuga.
Citera
2023-10-02, 09:51
Medlem
Fosterlands avatar
Med så små belopp så kommer inflationen äta upp din sparade vinst i form av minskad köpkraft. Jag hade kollat på någon slags investering eller fonder iaf. Obligationer kanske, i princip allt är bättre än sparkonton.
Citera
2023-10-02, 11:09
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av houseelfdobby
Hej. Här kommer nog en stendum fråga, jag har aldrig lagt ett sparande och nu vill jag det och måste hitta rätt ställe att förvara dom på.

Jag undrar vilka banker man kan använda där man kan lägga in pengar med uttagstopp på max 1 gång i månaden och kunna lägga in det belopp jag kan per månad.

Bluestep har jag hittat har så, men jag vet inte hur pålitlig dom är.

Jag vill börja lägga ett sparande. Jag kan lägga allt mellan 1000-3000 i månaden.

Men det varierar också från månad till månad.

Jag har Swedbank men jag gillar inte koceptet att ha stående summa som flyttas per automatik till sparkonto med endast 1 uttag var 6:e månad.

Jag vill inte ha för enkelt att komma åt pengarna då jag annars slösar dom men heller inte för svårt som uttag var 6:e månad för om något händer och jag behöver ta ut dom.

Jag tänkte försöka spara till kontantinsattsen för en stuga.
Roligt att du fått möjlighet att kunna spara!
Jag har inte koll på hur det är med uttag hos div banker men till att börja med så bör du va noga med att du har pengarna på ett sparkonto och inte ett vanligt bankkonto så du får så hög ränta som möjligt.
På senare tid har ju sparräntan gått upp och då vill man så klart också få ut den.
Jag har själv Swedbank och hade skapat ett konto själv (E-spar) som jag flyttade över pengar till.
Men efter att ha pratat med banken (i annat ärende) fick jag höra att det gick att få högre ränta på annat konto så gjorde genast om det.

Spar gärna lite extra varje månad, utöver de du tänkt, när du får något över. Det motiverar att se hur fort summan kan stiga och hur mycket man kan spara och då blir man också mer noga med att inte förstöra det genom att använda pengarna till skit.

Och fortsätt som du tänkt med vanligt sparande om de känns tryggt för dig, istället för att placera pengarna på annat sätt.
De som är på kontot är det du har. Enkelt att se hur det växer och ingen oro för att de ska sjunka.

Hoppas du hittar en bra bank och rätt konto som passar dig.
Lycka till!
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-10-02 kl. 11:11.
Citera
2023-10-02, 13:06
Medlem
Citat:
Exempelvis finns SBAB och Landshypotek, båda har bra ränta och omfattas av insättningsgarantin. Och du får kostnadsfritt göra hur många uttag du vill.

Om du kan spara 1-3kkr per månad, kanske du kan ha en tusenlapp som sätts in automatiskt, och sedan sätta in resten själv när det finns ett sådant utrymme.
Citera
2023-10-02, 13:16
Medlem
Aktieklipparns avatar
Felpost
Senast redigerad av Aktieklipparn 2023-10-02 kl. 13:59.
Citera
2023-10-03, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Exempelvis finns SBAB och Landshypotek, båda har bra ränta och omfattas av insättningsgarantin. Och du får kostnadsfritt göra hur många uttag du vill.

Om du kan spara 1-3kkr per månad, kanske du kan ha en tusenlapp som sätts in automatiskt, och sedan sätta in resten själv när det finns ett sådant utrymme.

Det är det jag funderar på att göra. Jag vill ju inte att dom snor mina pengar jag sätter in.

Men jag hade velat ha dom på ett konto där jag inte kan nalla lika lätt från. Åtminstone för en liten tid tills jag omprogramerat slösa hjärnan till sparakalle.

Har tidigare inte kunnat spara,men nu kan jag börja med det så jag måste programera om mig lite.

Kanske jag ska öppna ett utländskt konto?
Citera
2023-10-03, 10:12
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Det är det jag funderar på att göra. Jag vill ju inte att dom snor mina pengar jag sätter in.

Men jag hade velat ha dom på ett konto där jag inte kan nalla lika lätt från. Åtminstone för en liten tid tills jag omprogramerat slösa hjärnan till sparakalle.

Har tidigare inte kunnat spara,men nu kan jag börja med det så jag måste programera om mig lite.

Kanske jag ska öppna ett utländskt konto?

Du kanske skulle ansöka om att få en God man?
Citera
2023-10-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt

För att TS är osäker på sin spardiciplin? Räcker väl med ett ISK med någon global index fond så får TS dels avkastning pch dels blir det lite besvärligare att tavut om detvtar några dagar att få pengarna.
Citera
2023-10-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt

Aldrig i livet. Det kostar deras lön per år att ha en.
Och tanken att nån annan har hand om min ekonomi är förnedrande.

Jag har inga skulder och betalar mina rökningar. Däremot har jag inget bra sparhuvud därav jag letade nått ställe där jag inte kan ta ut så enkelt och motivera mig mer att hålla i pengarna jag sparar.

Dvs bryta mönstret.

I framtiden kan jag nog ha ett vanligt e-sparkonto.

Just nu vill jag inte ha det men vill inte heller att mina pengar jag sätter in försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in