Citat:
Ursprungligen postat av
houseelfdobby
Hej. Här kommer nog en stendum fråga, jag har aldrig lagt ett sparande och nu vill jag det och måste hitta rätt ställe att förvara dom på.
Jag undrar vilka banker man kan använda där man kan lägga in pengar med uttagstopp på max 1 gång i månaden och kunna lägga in det belopp jag kan per månad.
Bluestep har jag hittat har så, men jag vet inte hur pålitlig dom är.
Jag vill börja lägga ett sparande. Jag kan lägga allt mellan 1000-3000 i månaden.
Men det varierar också från månad till månad.
Jag har Swedbank men jag gillar inte koceptet att ha stående summa som flyttas per automatik till sparkonto med endast 1 uttag var 6:e månad.
Jag vill inte ha för enkelt att komma åt pengarna då jag annars slösar dom men heller inte för svårt som uttag var 6:e månad för om något händer och jag behöver ta ut dom.
Jag tänkte försöka spara till kontantinsattsen för en stuga.
Roligt att du fått möjlighet att kunna spara!
Jag har inte koll på hur det är med uttag hos div banker men till att börja med så bör du va noga med att du har pengarna på ett sparkonto och inte ett vanligt bankkonto så du får så hög ränta som möjligt.
På senare tid har ju sparräntan gått upp och då vill man så klart också få ut den.
Jag har själv Swedbank och hade skapat ett konto själv (E-spar) som jag flyttade över pengar till.
Men efter att ha pratat med banken (i annat ärende) fick jag höra att det gick att få högre ränta på annat konto så gjorde genast om det.
Spar gärna lite extra varje månad, utöver de du tänkt, när du får något över. Det motiverar att se hur fort summan kan stiga och hur mycket man kan spara och då blir man också mer noga med att inte förstöra det genom att använda pengarna till skit.
Och fortsätt som du tänkt med vanligt sparande om de känns tryggt för dig, istället för att placera pengarna på annat sätt.
De som är på kontot är det du har. Enkelt att se hur det växer och ingen oro för att de ska sjunka.
Hoppas du hittar en bra bank och rätt konto som passar dig.
Lycka till!