• 1
  • 2
2006-08-03, 02:03
Bannlyst
Vi kommer att köpa en stor jäkla kåk. Detta är av typen 1800-tals hus med två-glasfönster och halvtaskiga k-värden.

Som bekant har olja blivit skitdyrt, elen likaså.

Då det är närmare 400 kvadratmeter (boende och kontor) som skall värmas upp är jag därför nyfiken på alternativa värmekällor. Tilläggas kanske bör att jag har ved i princip gratis. Såg någon gång ett tv-program om en stor stålcylinder med inbyggd eldstad där cylindern var fylld vatten (som en ackumulatortank) som sedan kläddes med kakel, såg sedan på pricken ut som en kakelugn. Denna skulle enligt programmet själv kunna värma 350 kvadrat. Har också hittat det här http://www.gbglass.se/acctank.htm när jag surfat runt lite.

Jag skulle vilja ha en så automatiserad lösning som möjligt. Funderar på om man skulle kunna använda sig av en gammal oljetank som ackumulatortank och sedan koppla denna till en vedpanna och husets vattenburna värmesystem.

Några förslag eller idéer ni kan dela med er?
Citera
2006-08-03, 02:07
Medlem
Kör på du, men om det skall vara automatiserat får du nog köra på pellets, men det är ingen jättedyr historia.
Citera
2006-08-03, 06:17
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-O-Ny-man

Jag skulle vilja ha en så automatiserad lösning som möjligt. Funderar på om man skulle kunna använda sig av en gammal oljetank som ackumulatortank och sedan koppla denna till en vedpanna och husets vattenburna värmesystem.

Urusel verkningsgrad!

Vad du skall ha är en ny modern vedpanna kopplat till erfoderligt antal ack.tankar, då kanske det räcker att fylla pannan n gång per dygn.

Vill du ha automatiserat så är det pellets som gäller precis som Ziggesa......sigsagwu....zigas....ja inlägget före skrev
Citera
2006-08-03, 08:13
Medlem
Har du funderat på flis? Det går att automatisera och är bra mycket billigare än pellets, problemet är att det kan vara svårt att köra på låglast.
Kolla på www.www.mekano.nu
Citera
2006-08-03, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Urusel verkningsgrad!

Vad du skall ha är en ny modern vedpanna kopplat till erfoderligt antal ack.tankar, då kanske det räcker att fylla pannan n gång per dygn.

Vill du ha automatiserat så är det pellets som gäller precis som Ziggesa......sigsagwu....zigas....ja inlägget före skrev

Citat:
Ursprungligen postat av Palle_2
Har du funderat på flis? Det går att automatisera och är bra mycket billigare än pellets, problemet är att det kan vara svårt att köra på låglast.
Kolla på www.www.mekano.nu

Jo, visst har jag funderat på både flis och pellets. Saken samtidigt är att jag vill slippa hanteringen med att antingen behöva köpa flis eller pellets när jag ändå har veden gratis. Jag är också inne på att köpa en ny vedpanna kopplat till en stor jäkla acktank. En vedpanna helst så stor att man kan kasta in en hel banankartong med ved. Då är det bara att ha ett månadsbehov nere i källaren och kasta in en fylld kartong efter behov.

Vad det gäller olika lösningar för automatisering jag t.ex. hört finns det stockskruvar där man successivt skruvar in en hel stock vartefter den brinner upp.

Edit: jag hittade den här om vedpannor: http://www.vedsol.com/
Citera
2006-08-03, 10:28
Medlem
Megaforces avatar
Det finns ju vedpannor med pelletsbrännare som medger att man kan elda med ved och när veden brunnit ut så sätts pelletsbrännaren på automatiskt.

Det går bra att använda en oljetank som ackumulatortank, men den måste först rengöras. Dessutom måste den sitta till så att den går att isoleras på alla sidor, helst även botten (en oljetank får aldrig vara placerad direkt på golv utan står på någon sockel eller dyl med luftspalt och den kan man fylla med isolering.

På sommaren skulle jag dock råda att man använder en separat elektrisk varmvattenberedare om man inte har stort varmvattenbehov. Det är svårt att få bra verkningsgrad för tappvarmvatten om man eldar med ved eller pellets på sommaren.

Vad det gäller 1800-tals hus så är det väldigt olika hur energieffektiva de är. Större hus byggdes ofta med liggande stocktimmer och kan därför vara väldigt välisolerade på väggarna om de är tilläggsisolerade/tätade i efterhand. Det brukar vara fönstren som läcker mest..

Uppvärmningsbehovet kan därför variera stort mellan till synes likadana hus, men med olika uppbyggnad av väggar.

Till sist vill jag bara nämna att det är bekvämt med gasoltändning av veden så att man slipper fippla med tändstickor mm när det skall tändas.
Citera
2006-08-03, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns ju vedpannor med pelletsbrännare som medger att man kan elda med ved och när veden brunnit ut så sätts pelletsbrännaren på automatiskt.

Det går bra att använda en oljetank som ackumulatortank, men den måste först rengöras. Dessutom måste den sitta till så att den går att isoleras på alla sidor, helst även botten (en oljetank får aldrig vara placerad direkt på golv utan står på någon sockel eller dyl med luftspalt och den kan man fylla med isolering.

På sommaren skulle jag dock råda att man använder en separat elektrisk varmvattenberedare om man inte har stort varmvattenbehov. Det är svårt att få bra verkningsgrad för tappvarmvatten om man eldar med ved eller pellets på sommaren.

Vad det gäller 1800-tals hus så är det väldigt olika hur energieffektiva de är. Större hus byggdes ofta med liggande stocktimmer och kan därför vara väldigt välisolerade på väggarna om de är tilläggsisolerade/tätade i efterhand. Det brukar vara fönstren som läcker mest..

Uppvärmningsbehovet kan därför variera stort mellan till synes likadana hus, men med olika uppbyggnad av väggar.

Till sist vill jag bara nämna att det är bekvämt med gasoltändning av veden så att man slipper fippla med tändstickor mm när det skall tändas.

Tack för Ditt svar!

Jo, det är stocktimmerstomme. Jag är också inne på samma linje som du (sommartid), dvs. en värmeslinga i sjön nedanför och elburet varmvatten. Vad det gäller oljetanken tänkte jag denna skulle kunna stå på 10 cm markskivor i frigolit och sedan kläs med isolering runt om. Lite frågor kring detta, rostar inte dessa upp? de är ju inte direkt i rostfritt. För rengöring, räcker det inte att dessa är tömda och sedan fylls med vatten?, då olja är lättare än vattnet borde den sista kvarvarande oljan lägga sig överst och därför kunna skummas av på ett lätt sätt.

Har du några exempel på firmor som säljer vedpannor med gasoltändning? (bra idé att ha).
Citera
2006-08-03, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det går bra att använda en oljetank som ackumulatortank,

Nja, Kanske om man gör på rätt sätt! Min farfar använde sin oljetank till acctank. Det tog ca 10år sen fick han byta alla element, dom hade rostat sönder på grund av att vattnet hade syresats i den otäta olje tanken . Bäst att kolla upp ordentligt innan man väljer det som lösning.

För övrigt bor jag i ett gammalt timmrat hus som värms med en modern 35kw vedpanna med 3x750l (eller 3x1000l kommer ej ihåg) actank. pannan värmer 2 hus om ca totalt 300m2 (dåligt isolerade), Men jag upplever att det inte tar så mycket tid att elda sota etc, så det där med att automatisera är kanske inte så nödvändigt.
Fast det är klart, solpaneler på sommarn hade ju varit bra för varmvattnet
Citera
2006-08-03, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Palle_2
Nja, Kanske om man gör på rätt sätt! Min farfar använde sin oljetank till acctank. Det tog ca 10år sen fick han byta alla element, dom hade rostat sönder på grund av att vattnet hade syresats i den otäta olje tanken . Bäst att kolla upp ordentligt innan man väljer det som lösning.

För övrigt bor jag i ett gammalt timmrat hus som värms med en modern 35kw vedpanna med 3x750l (eller 3x1000l kommer ej ihåg) actank. pannan värmer 2 hus om ca totalt 300m2 (dåligt isolerade), Men jag upplever att det inte tar så mycket tid att elda sota etc, så det där med att automatisera är kanske inte så nödvändigt.
Fast det är klart, solpaneler på sommarn hade ju varit bra för varmvattnet

Tack för tipset om gamla oljetankar, jag hade också detta på känn, men kanske mest då att själva oljetanken skulle rosta sönder och därför sprida rost vidare i resten av vatten-/uppvärmningssystemet.

Skälet till automatisering var inte att jag inte orkar gå ned i källaren och slänga in en banankartong ved en gång per kväll, utan att man ibland (även vintertid) behöver åka iväg några dagar och då gärna utan att få en sönderfruset ledningssystem.
Citera
2006-08-04, 09:00
Medlem
Citat:
Skälet till automatisering var inte att jag inte orkar gå ned i källaren och slänga in en banankartong ved en gång per kväll, utan att man ibland (även vintertid) behöver åka iväg några dagar och då gärna utan att få en sönderfruset ledningssystem.

Det borde väl gå att lösa med en elpatron i en av actankarna, sammtidigt som man ställer shunt regulatorn i sparläge.
Jag köpte en
http://varme.danfoss.se/PCM/Presenta...0-658f0b811631

Med den kan man ställa in exakt hur varmt man vil ha det och den tar även hänsyn till yttertemp och aktuell rumstemp.
Den kan jag varmt rekomendera, jag har sparat många kubikmeter ved tack vare den!
Citera
2006-08-04, 09:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Tack för Ditt svar!

Jo, det är stocktimmerstomme. Jag är också inne på samma linje som du (sommartid), dvs. en värmeslinga i sjön nedanför och elburet varmvatten. Vad det gäller oljetanken tänkte jag denna skulle kunna stå på 10 cm markskivor i frigolit och sedan kläs med isolering runt om. Lite frågor kring detta, rostar inte dessa upp? de är ju inte direkt i rostfritt. För rengöring, räcker det inte att dessa är tömda och sedan fylls med vatten?, då olja är lättare än vattnet borde den sista kvarvarande oljan lägga sig överst och därför kunna skummas av på ett lätt sätt.

Har du några exempel på firmor som säljer vedpannor med gasoltändning? (bra idé att ha).

Så länge en oljetank är varmare än omgivningen så bildas ingen kondens eller fukt på den. En inomhusoljetank som är placerad hyfsad nära en oljepanna värms ju indirekt av den och håller därför högre temperatur än väggarna runtom. Därför rostar inte den. Insidan av tanken brukar vara beckad av oljeföroreningarna och har därför hyfsad rostskydd.

Oljerester är knappast farligt för pannan, pumpar mm. Så rengör så gott det går och kör på. Du kan ju om du vill montera in ett kolfilter och låta vattnet i systemet cirkulera i nån vecka eller så innan du tar bort filtret.

Att systemet skall vara luftfritt är självklart. Det är inget svårt att täta oljetanken så att den blir trycktät och den bör tåla 1.5 bars tryck utan problem. Se dock till att tanken går att avlufta ordentligt och placera rören så att tryckexpansionskärlet hamnar ovanför såväl pannan och ackumulatortanken så att luftbubblor hamnar så att de lätt kan avluftas med säkerhetsventilen.

Använd alltid avstängningsventiler mellan ackumulatortankar och panna så att man kan koppla ur ackumulatortanken när den inte behövs eller om man skall serva något. Glöm inte ventil även på ev avluftningsrör.

När du monterar på isoleringen, glöm inte att innan dess montera på ev temperaturgivare som du vill ha på tanken. Det är lite jobbigt att fixa i
efterhand..

Exempel på vedpanna med gasoltändning hittar du t.ex hos http://www.varmebaronen.se/. De flesta använder dock en vanlig gasolflaska med långt munstycke som man trycker in i ett "tändningshål".
Citera
2006-08-04, 10:05
Medlem
quakers avatar
Om du har en sjö nära huset (som du nämner..) tycker jag att du ska fundera på värmepump och slangen i sjön.Borde kostnadsmässigt bli jämnt skägg som ett inköp av en större automatiserad ved/flispanna.
Vid installation av bergvärme är ungefär halva kostnaden borrningen, den slipper du iom att du lägger slangen i din sjö.

Iom att det är en 1800-tals kåk av större modell har du garanterat minst 2 skorstenstockar och ett antal kakelugnar + vedspis. Där kan du använda din ved och på så sätt hålla värmekostnaden lägre.

Jag var i samma sits som dig för 7 år sedan. Skulle bygga egen panncentral med kulvert in i min stora timrade och dåligt isolerade kåk. Valde dock bergvärme och det är min bästa investering hitills. Min ena granne har i 10 års tid använt 2 veckor varje sommar till att fixa med veden....
Förra sommaren investerade han i jordvärme, denna sommar ser han ut så här:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in