2023-09-30, 18:31
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/svts-starka-kritik-mot-anders-thornberg-orimligt/

SVT efterlyser rikspolischef Anders Thornberg.

I över ett år har kanalen sökt honom för en intervju, utan resultat.

”Helt oacceptabelt”, skriver de ansvariga utgivarna Charlotta Friborg och Michael Kucera i en insändare i DN.

Redaktionen för intervjuprogrammet ”30 minuter” har exempelvis sökt Anders Thornberg i ett och ett halvt år, skriver Charlotta Friborg, ansvarig utgivare för SVT:s riksnyheter, och Michael Kucera, ansvarig utgivare för SVT:s samhällsprogram.

”Den eskalerande våldsvågen i Sverige tycks bortom kontroll. Rikspolischefen är ytterst ansvarig för Polismyndighetens dagliga och långsiktiga arbete. Det vill SVT intervjua honom om. Men han vägrar ställa upp på längre intervjuer. Det är helt orimligt”, skriver de i insändaren i DN.

Nu undrar jag vad det är för hålhake Thornberg har egentligen på Ulf Kristersson och Gunnar Strömmer?
Jag tror att ingen i Sverige hade blivit förvånade om de bytte ut hela ledningen.

I sviterna av Mats Löfving härvan och nepotism med Linda har även Leif GW Persson har suttit i Nyhetsmorgon i 2 års tid och ifrågasatt allting med Polisledningen.
Vi har världens sämsta polis just nu, inget menat till vanliga hyggliga poliser men ledningen behöver ju bytas ut och få in nytt syre i organisationen och bevisigen fungerar inte den taktik man valt att gör, något polisen blivit hårt kritiserade av många fler än bara Leif GW.
Även Sverigedemokraterna har varit enormt kritiska mot hela polisledningen - det verkar vara det enda partiet som tänker och resonerar förnuftigt nu för tiden ?! Jag tycker att det verkar helt obegripligt att man har ett sånt hårt fortsatt förtroende för ledningen?
Och nu det här, han ställer alltså inte upp och låter sig intervjuas?

Vad händer med ett samhälle där inget ansvars utkrävs för människor i ledande befattningar som gör uppenbara fel eller åtminstone inte levererar i år efter år? Jag tror det är början på ett förfall.

Vi har inget ansvarsutkrävande i någonstans känns det som? Vad händer med alla felaktiga beslut om kärnkraften, invandring, you name it - Morgan Johansson står fortfarande och slår sig för bröstet för socialdemokraternas straffskärpningar?
Tjänstemannaansvar måste sättas in igen annars tror jag att det land vi känner till som egalitära stormakten i norden kommer gå förlorad.

Men frågan i hela trådstarten är: Vad har polisledningen för hålhake på vår regering egentligen? Det är samma med Dan Eliasson, vad visste eller vet dom här människorna som gör att de inte kan sparkas och varför står den trötte Strömmer varje dag och försvarar det?
Citera
2023-09-30, 18:39
Avslutad
Han är en obehaglig typ, Thornberg. Kastar sin vän under bussen i media. Några dagar senare skjuter han skallen av sig med tjänstevapnet.

Hur kan en så värdelös ledare få sitta kvar?
Citera
2023-09-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliaKickers46
Han är en obehaglig typ, Thornberg. Kastar sin vän under bussen i media. Några dagar senare skjuter han skallen av sig med tjänstevapnet.

Hur kan en så värdelös ledare få sitta kvar?

Jag hade haft väldigt svårt att känna mig motiverad som polis med en sådan här ledning, tyvärr.
Citera
2023-09-30, 18:48
Medlem
Har han fått munkavel av regeringen då han har/haft andra åsikter, blir ju byte i februari så spelar egentligen inte vad han tycker idag då det är gamla tankar
Citera
2023-09-30, 19:01
Medlem
flytandelyckas avatar
Någon som vet om han är Socialdemokrat? Regeringen måste rensa ut alla myndighetspersoner som sossarna tillsatt. Vi behöver en hårdför och konsverativ Moderat/Sverigedemokrat på hans post som gör det som behövs. Tvättbjörnen vill hellre springa runt med regnbågsflaggan på Pride och diskutera hur svensk polis ska förbättra sina relationer med alla araber och somalier i förorten. Svensk polis ska inte vara "kompis" med folk, deras uppgift är att upprätthålla våldsmonopolet och skydda hederliga medborgare från kriminella.
Citera
2023-09-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Har han fått munkavel av regeringen då han har/haft andra åsikter, blir ju byte i februari så spelar egentligen inte vad han tycker idag då det är gamla tankar

Jo men Strömmer och Kristersson gör ju bort sig när de inte byter ut honom efter allting som skett. De förstör för sig själva. Ingen hade klandrat dom ifall de bytte ut ledningen under bevekelsegrunden att man behöver nytt syre i en ansträngd organisation och att den som är ytterst ansvarig är högsta cheferna.

Men för mig handlar detta inte bara om rikspolischefen utan samhället som helhet. Jag förstår inte varför vi inte har mer ansvarsutkrävande från våra politiker, chefer osv.

Man sänkte hela Sveriges el system och ingen får stå till svars till exempel.

Nu när vi har extrem brottslighet måste vi börja inse att vi inte kan ha ett ramlöst samhälle utan regler där vi kräver ansvar av människor?
Citera
2023-09-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Jo men Strömmer och Kristersson gör ju bort sig när de inte byter ut honom efter allting som skett. De förstör för sig själva. Ingen hade klandrat dom ifall de bytte ut ledningen under bevekelsegrunden att man behöver nytt syre i en ansträngd organisation och att den som är ytterst ansvarig är högsta cheferna.

Men för mig handlar detta inte bara om rikspolischefen utan samhället som helhet. Jag förstår inte varför vi inte har mer ansvarsutkrävande från våra politiker, chefer osv.

Man sänkte hela Sveriges el system och ingen får stå till svars till exempel.

Nu när vi har extrem brottslighet måste vi börja inse att vi inte kan ha ett ramlöst samhälle utan regler där vi kräver ansvar av människor?
Pågår säkert rekrytering i bakgrunden Strömmer sa häromdan vid presskonferens, typ, nuvarande rikspolischef, känns som liten miss.
Dom har annat i fokus och låter halvåret gå.
Citera
2023-09-30, 19:22
Medlem
bongiovis avatar
Polisen med Thornberg högst upp kan inte rädda det sjunkande skeppet helt själva. Det säger ju sig självt.
Nu är det dags att betala för urdålig politik som har skapat detta samhälle som vi nu får leva i. Jag ser mig själv som en spåman när jag varnade om detta för 20 år sen.
Thornberg har jag dock högt förtroende för. Han är kunnig.
Citera
2023-09-30, 19:34
Medlem
Citat:
Pågår säkert rekrytering i bakgrunden Strömmer sa häromdan vid presskonferens, typ, nuvarande rikspolischef, känns som liten miss.
Dom har annat i fokus och låter halvåret gå.

Så kan det vara och att byta ut hela ledningen kanske uppfattas som ett svaghetstecken och där kriminella skulle jubla...men jag tycker ändå något borde skett när hela soppan med Mats Löfving kom. Redan där och då hade man mycket befogat kunna byta ut positioner och gett näring till organisationen men man undvek och därför undrar jag om inte Thornberg, som tidigare var på SÄPO, besitter något material som gör att han inte kan sparkas..
Citera
2023-09-30, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi
Polisen med Thornberg högst upp kan inte rädda det sjunkande skeppet helt själva. Det säger ju sig självt.
Nu är det dags att betala för urdålig politik som har skapat detta samhälle som vi nu får leva i. Jag ser mig själv som en spåman när jag varnade om detta för 20 år sen.
Thornberg har jag dock högt förtroende för. Han är kunnig.

Ja men även om han är kunnig, så är det en organisation med tusentals personer som ska ha förtroende för honom och det är samtidigt ett politiskt spel där man som regering måste visa sig handlingskraftiga särskilt när SD eldar i röven på dom vid varje tillfälle om att de vill se hela ledningen utbytt.
Citera
2023-09-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Så kan det vara och att byta ut hela ledningen kanske uppfattas som ett svaghetstecken och där kriminella skulle jubla...men jag tycker ändå något borde skett när hela soppan med Mats Löfving kom. Redan där och då hade man mycket befogat kunna byta ut positioner och gett näring till organisationen men man undvek och därför undrar jag om inte Thornberg, som tidigare var på SÄPO, besitter något material som gör att han inte kan sparkas..
Lyssna på klippet vid ca 30:30, är lite mumlande, jag tolkar nuvarande (backa lite)
https://www.youtube.com/live/wJXdWUQrGnw?feature=shared
Senast redigerad av tjanska 2023-09-30 kl. 19:40.
Citera
2023-09-30, 19:42
Medlem
Citat:
Lyssna på klippet vid ca 30:30, är lite mumlande, jag tolkar nuvarande (backa lite)
https://www.youtube.com/live/wJXdWUQrGnw?feature=shared

han var tydlig med ordet "stöd" - justitieministern.

kolla 33:21 där statsminister tittar på grobianen
Senast redigerad av Whistlehead 2023-09-30 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in