2024-03-18, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Jag vet ett fall där det handlade om en chilensk tjej.
När man säger "hederskontext" så betyder det inte automatiskt invandrare eller religiösa härkomster, utan det kan handla om kulturen... kan vara "manlig heder"/"Kvinnlig heder". Ute i förorterna så handlar mycket om att man ska vara "lejon" och ha stolthet och där ingår det en "bra kvinna" som flickvän, om hon bedrar en så är mannen en toffla/fjolla viceversa så finns det oändliga stämplar för en kvinna.
Absolut. Men tvivlar på att det är det artikeln åsyftar och det vet varken du eller jag ändå.
Citera
2024-03-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Absolut. Men tvivlar på att det är det artikeln åsyftar och det vet varken du eller jag ändå.

Precis, därav min kommentar som säger i princip att jag håller med om att det kan vara båda fallen och inte nödvändigtvis bara människor från en viss bakgrund. Svenska tjejer har präglats av kulturer från andra länder även om man vill stå och gapa att det inte är så.
Förortssvenskan har t.om blivit så populär att människor börjar bryta på svenska även om de kan de korrekta orden... allt för att passa in bland i förorterna, och just inslag från religiösa kulturer kommer med. Om man bor i Stockholm så är chansen att dina ungar präglats av förortsfasoner varav allt handlar om våld/vem hade sex med vem/Rappande/Kriminella idoler.

Jag anser att det är sjukt synd och hemskt att höra hur alla ungar försöker vara med i "gänget" och prata med en förortssvenska som i princip är försämrad svenska och blandar in ord från andra språk, förut kunde man tycka att det hade sin charm men nu är det mera vardagsspråk för unga, även tonerna hur unga tjejer pratar är ett tonläge som "basar" upp tonläget som om de vore pojkar.

Tjejer säger till varandra "ei bror wallah hon mäk på den där shunon",
Gäller inte alla men i Stockholm om man nu inte är avskärmad från förorterna så är det "normalt" numera.
Citera
2024-03-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Jag anser att det är sjukt synd och hemskt att höra hur alla ungar försöker vara med i "gänget" och prata med en förortssvenska som i princip är försämrad svenska och blandar in ord från andra språk, förut kunde man tycka att det hade sin charm men nu är det mera vardagsspråk för unga, även tonerna hur unga tjejer pratar är ett tonläge som "basar" upp tonläget som om de vore pojkar.

Tjejer säger till varandra "ei bror wallah hon mäk på den där shunon",
Gäller inte alla men i Stockholm om man nu inte är avskärmad från förorterna så är det "normalt" numera.
Håller med dig till fullo.
Jag stör mig nåt fruktansvärt på att man har vänt på meningsuppbyggnader exempelvis.
"Vi ska hem till mig sen" har ersatts av "sen, vi ska hem till mig" som ett simpelt exempel.
Har ändå bott en hel del i miljonprogram och hängt bland olika kulturer men det har ju skenat till nåt helt annat nu med språket och kulturen som gangstermusiken medförde.
Citera
2024-03-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Håller med dig till fullo.
Jag stör mig nåt fruktansvärt på att man har vänt på meningsuppbyggnader exempelvis.
"Vi ska hem till mig sen" har ersatts av "sen, vi ska hem till mig" som ett simpelt exempel.
Har ändå bott en hel del i miljonprogram och hängt bland olika kulturer men det har ju skenat till nåt helt annat nu med språket och kulturen som gangstermusiken medförde.

Våldsglorifierande texter och sexism i dagens rapp. Tror Ken ring och Petter blir de enda 'stora' svenskar inom rap enligt mig för nu kan man inte vara svensk rappare utan att man mordhotas och om du inte har våldskapital så har du "inget" att göra där och det är också dagens kultur bland dessa miljöer.

Tänker bara på någon stackars svensk/alban som gillade att rappa men han fick inte av förortsrapparna för han "kan inte backa upp sina ord med en erfarenhet", han var duktig men sedan gick han ut på sociala medier och grät eftersom han blivit hotad och slagen... Även om det var dålig text i låtarna så hade han ju potential... synd.

Sen har vi einar som blev mördad, som också blev ett exempel på att rappare ska leva som riktiga gangsters eller så dör dem, en till kultur-faktor som blivit större OCH ACCEPTERAT av väldigt många unga.

I vilket fall, jag tänker också lite på hur mentaliteten hos killarna som behöver sälja deras flickvänner... måste ju slå sig rätt hårt psykiskt om de också är unga.
Citera
2024-03-19, 06:17
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flenzenstock
Jag undrar om dom får knulla med tjejerna utan kondom och spruta i dom?

Får? Enligt svt (som verkar köra en drive nu) kan det gå till så här.....

Citat:
Unga tjejer mellan 15 och 25 år lockas in i kärleksrelationer eller bjuds in till fester där de blir drogade, gruppvåldtagna och filmade i utpressningssyfte. Sedan används de som handelsvaror och tvingas in i prostitution av gängkriminella män.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...uldsatt-kompis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in