Citat:
Ursprungligen postat av
tedshiro
Bara för att just den artikeln benämner hederskontexter så betyder det ju inte att det enbart gäller de.
Detta sker nog för tjejer med all möjlig bakgrund.
Jag vet ett fall där det handlade om en chilensk tjej.
När man säger "hederskontext" så betyder det inte automatiskt invandrare eller religiösa härkomster, utan det kan handla om kulturen... kan vara "manlig heder"/"Kvinnlig heder". Ute i förorterna så handlar mycket om att man ska vara "lejon" och ha stolthet och där ingår det en "bra kvinna" som flickvän, om hon bedrar en så är mannen en toffla/fjolla viceversa så finns det oändliga stämplar för en kvinna.
Här är citat från artikeln:
Citat:
Gängmedlemmarna har ofta ett stort våldskapital och unga tjejer som är uppväxta i en hederskontext där sexualitet är ett stort tabu är särskilt sårbara eftersom de har svårt att våga söka stöd och berätta om sin utsatthet.
Inom förorterna så har det tagits en kultur som sagt från religiösa inslag men även inslag från andra teman så som kultur, kontentan är "förortsheder/orten heder". T.ex en tjej som är muslim är det värre för i och med att muslimska familjer ofta har en strängare bakgrund med kultur från hemländer och släktband osv... sedan pratar man om "haram" och så vidare, jag menar precis som Svennebananer har deras "omg hon är en som jävla madrass och ligger med alla" så är det illa men att måla om en tjejs "heder" eller bild i förorten kan ha förödande konsekvenser och det har vi sett mer och mer av (jag har sett det på personligt plan med vänner och vänners bekanta). Sen säger vi om de utsätts för något, att sedan säga det vidare till någon är en enorm risk eftersom om tjejens familj eller bekanta får redan på det så är det rent av farligt eller annars bara en värld av isolering som väntas.