2023-09-29, 16:01
Medlem
Är det någon här som vet med säkerhet om jag får lov att använda windows server 2022 (evaluation version) och vmware vmplayer 17 (gratisversionen) i utbildningssyfte, dvs använda det för att sätta upp en windowsserver i en Vm, med hjälp av de två, köra screen record, och skapa en kurs på www.udemy.com? Eller bryter jag mot någon användningsrätt då? Det är hopplöst att få kontakt med microsoft och vmplayer med. Företag nuförtiden tycks inte ha någon jävla kontaktmöjlighet längre, särskilt inte via telefon.
Citera
2023-09-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Är det någon här som vet med säkerhet om jag får lov att använda windows server 2022 (evaluation version) och vmware vmplayer 17 (gratisversionen) i utbildningssyfte, dvs använda det för att sätta upp en windowsserver i en Vm, med hjälp av de två, köra screen record, och skapa en kurs på www.udemy.com? Eller bryter jag mot någon användningsrätt då? Det är hopplöst att få kontakt med microsoft och vmplayer med. Företag nuförtiden tycks inte ha någon jävla kontaktmöjlighet längre, särskilt inte via telefon.

https://www.microsoft.com/en-us/UseT...ls_English.htm

3.l:
Limited rights versions. If the software version you acquired is marked or otherwise intended for a specific or limited use, then you may only use it as specified. You may not use such versions of the software for commercial, non-profit, or revenue-generating activities.

3.l.ii:
Evaluation. For evaluation (or test or demonstration) use, you may not sell the software, use it in a live operating environment, or use it after the evaluation period. Notwithstanding anything to the contrary in this agreement, evaluation software is provided “AS IS” and no warranty, implied or express (including the Limited Warranty), applies to these versions.

Visserligen vissa förväntade garderingar, men av det du har beskrivit och dessa punkter så hade jag antagit att det är OK, med liten notis om "live operating environment", men eftersom du med all sannolikhet inte kommer ha servern rullandes så känns även det OK.

VMWare var lite mer diffust:
https://kb.vmware.com/s/article/90059
https://www.vmware.com/download/eula...rsal_eula.html

Uttryckligen för Player står det:
https://www.vmware.com/se/products/w...valuation.html
"The free version is available for non-commercial, personal and home use. We also encourage students and non-profit organizations to benefit from this offering."

I EULA står det följande, och detta verkar gälla evaluation för Workstation Pro:
EVALUATION LICENSE. If you license the Software for evaluation purposes (an “Evaluation License”), your use of the Software is only permitted for a period of thirty (30) days (unless we specify otherwise), and you may not use the Software with production data. Notwithstanding any other provision in this EULA, an Evaluation License of the Software is provided “AS IS” without indemnification, support or warranty of any kind, express or implied.

Så, om du inte tänkt använda den mer än än vid detta tillfälle hade jag i ditt fall valt Workstation Pro istället Player och utnyttjat deras 30 dagars evaluation, då det verkar vara OK i kommersiellt syfte:
https://www.vmware.com/se/products/w...valuation.html

---

Med det sagt, kan jag även lekmannamässigt, till 100%, utan några risker över huvud taget, garantera att ingenting kommer hända även om det uttryckligen inte vore tillåtet. Inte i den skalan du nämner. Men det var iofs inte din fråga.
Senast redigerad av poopybutthole 2023-09-30 kl. 00:07.
Citera
2023-09-30, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poopybutthole
https://www.microsoft.com/en-us/UseT...ls_English.htm

3.l:
Limited rights versions. If the software version you acquired is marked or otherwise intended for a specific or limited use, then you may only use it as specified. You may not use such versions of the software for commercial, non-profit, or revenue-generating activities.

3.l.ii:
Evaluation. For evaluation (or test or demonstration) use, you may not sell the software, use it in a live operating environment, or use it after the evaluation period. Notwithstanding anything to the contrary in this agreement, evaluation software is provided “AS IS” and no warranty, implied or express (including the Limited Warranty), applies to these versions.

Visserligen vissa förväntade garderingar, men av det du har beskrivit och dessa punkter så hade jag antagit att det är OK, med liten notis om "live operating environment", men eftersom du med all sannolikhet inte kommer ha servern rullandes så känns även det OK.

Om TS får in pengar för sina kurser är det inte ok. Notera förbudet mot "inkomstdrivande aktiviteter".
Citera
2023-09-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om TS får in pengar för sina kurser är det inte ok. Notera förbudet mot "inkomstdrivande aktiviteter".
Edit: Tror nog du har rätt, eval verkar vara en limited use only och kommer nog begränsas av profit-generation.
Senast redigerad av poopybutthole 2023-09-30 kl. 21:12.
Citera
2023-09-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poopybutthole
Yes, jag reagerade på det men det föregås med "marked or otherwise intended for a specific or limited use, then you may only use it as specified" dvs att de olika varianter av mjukvaran kan ha dessa begränsningar, men att evaluation av mjukvaran fortfarande går under reglerna för den riktiga programvaran, dock under endast 30 dagar.

Exempelvis:
"Student edition": Inte OK, för den varianten går under sina regler
"Pro edition": OK, för det är en licensierad Pro-version
"Pro edition evaluation": OK, för det är en licensierad Pro-version, dock under endast 30 dagar.

Därav underpunkten .ii för specifikt eval-versioner.

Min uppfattning, åtminstone.

Min tolkning är att alla varianter som räknas upp i den sektionen är "limited use" och då finns evaluation med.
Senast redigerad av Engineer 2023-09-30 kl. 21:23.
Citera
2023-09-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Min tolkning är att alla varianter som räknas upp i den sektionen är "limited use" och då finns evaulation med.
Yes, redigerade precis inlägget. Du har nog rätt.

Edit: Windows Server Essentials verkar vara undantaget reglerna. Nu är detta inte heller något du efterfrågade, och jag har heller inte använt det, men om du ska följa deras användarvillkor är det antingen det eller en retail-version.

Essentials verkar dock endast vara möjligt till köp via Windows Server 2022, och har således inte egen trial. Tough luck, tror jag.
Senast redigerad av poopybutthole 2023-09-30 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in