2023-10-04, 08:46
Medlem
Sök hjälp! Uppenbart mår du inte bra. Klart det finns jobb, även om "alla jobb på platsbanken är sökta".
Är du färdigutbildad 2024 har du åtminstone skrapat ihop en hel del högskolepoäng. Du kan exempelvis söka handläggar- eller administrationstjänster i en kommun eller myndighet.

Låter mer som du hittar på ursäkter till att du inte hittar något jobb, pga. bristande motivation och dåligt självförtroende med anledning av ditt mående, vilket lett dig in i fatalistiskt tänkade. Ge inte upp!
Citera
2023-10-04, 20:41
Medlem
kämpa vidare!
Citera
2023-10-05, 14:08
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Jag vet inte vad som har skrivits i tråden på sistone, men jag misstänker att det bara är upprepningar. Flytta för jobb, CSN, besök/ring jobb istället för att maila osv
Jag har redan svarat på allt detta och känner inte för att upprepa mig.

Något jag vill upprepa är dock att jag kommer ta livet av mig den 1 januari om inget har hänt.
Att du inte orkar läsa din egen tråd antyder att du är lat, kanske det är problemet?

Jag slenteriansökte tiotalet jobb på platsbanken i helgen, mest för att uppfylla kvoten om jag ska vara ärlig. Fick svar av samtliga, en del med uppföljning i form av valideringar och liknande, samt en bokad intervju hittills.

Så om tiotalet halvhjärtade ansökningar genererade en intervju (samt antagligen jobb) så borde en seriös ansats från din sida ge resultat, om det inte är något du förtiger här.
Senast redigerad av Psilosopher 2023-10-05 kl. 14:16.
Citera
2023-10-06, 14:18
Medlem
Du borde även låta någon läsa och se över dina ansökningshandlingar. Låter konstigt att du söker så mycket jobb och inte får någon respons.
Citera
2024-03-13, 23:04
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Hur går det? Hoppas du fortfarande är i livet och att saker och ting har blivit till det bättre för dig.

Valde du att lämna livet så får du vila i frid.
Citera
2024-03-16, 12:29
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Jag fyller snart 27 år.

Jag har tidigare i år varit timanställd som obehörig lärare (studerar till lärare samtidigt och förväntas vara klar till sommaren 2024). Tjänade inte guld direkt men det gick att betala hyra och leva på lönen åtminstone. Men min arbetsplats började gå back ekonomiskt, och de bad mig därmed att gå. Sagt och gjort.

Har sökt många nya jobb, men ingen vill anställa mig. Får hela tiden mail om att de har valt att gå vidare med andra sökare. Blir inte ens kallad på intervju. Har bett flera andra att läsa mitt CV och ge feedback. Alla har sagt att mitt CV ser bra ut.

Man hör hela tiden att det är lärarbrist och att det är så lätt att få det jobbet. Knappast för mig... jag har till och med ringt skolor och berättat om mina kvalifikationer, trodde de skulle bli glada av att nån visar intresse för ett bristyrke, men jag får bara höra "Våra lediga tjänster publiceras online, sök där", och så upprepas det som jag skrev ovan igen.

Arbetsförmedlingen kan inte hjälpa med särskilt mycket. A-kassan vill inte hjälpa mig då jag procentuellt har jobbat för lite. CSN kan jag inte få längre då jag tagit maximum.

Lever på mitt sparkapital just nu. Men när den är slut (vilket är rätt snart), vad ska jag göra då?

Som grädden på moset så går mitt hyreskontrakt ut i augusti nästa år. Då kan jag bli hemlös. Med 4 års köpoäng i Stockholm känns det hopplöst.

Jag har senaste tiden börjat känna av de första tecknen på depression. Alla jobb som finns på platsbanken är redan sökta, så det finns inte så mycket mer att göra i min vardag, än att gå runt och ha ångest över livet.

Jag kämpar verkligen för att komma ur min situation, men det är inte normalt att inte kunna få ett riktigt jobb när man är 27. Vad kan jag göra?

Ska jag begå självmord och joina 27 Club? För det är helt seriöst den enda vägen ut som jag känner just nu.

Visserligen sent svar. Men hade du bott i närheten av göteborg hade du fått jobb på ett kick. Jobbar som personlig assistent, inget drömjobb men på mina 12 timmars pass så har jag sex timmar där jag bara "behöver hålla mig i närheten OM något skulle hända", vilket det aldrig gör. Jobbar aktivt i sammanlagt 2,5 - 3 timmar, resten går jag promenader själv, solar solarium, fikar med någon/ensam, solar.. På betald arbetstid.
Inga problem att få ut runt 27 - 30.
Citera
2024-03-16, 12:32
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Om du inte har börjat knarka ännu, så är det dags nu..
Senast redigerad av Ulf-Knulldell 2024-03-16 kl. 12:34.
Citera
2024-03-16, 12:35
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurchie
Sök hjälp! Uppenbart mår du inte bra. Klart det finns jobb, även om "alla jobb på platsbanken är sökta".
Är du färdigutbildad 2024 har du åtminstone skrapat ihop en hel del högskolepoäng. Du kan exempelvis söka handläggar- eller administrationstjänster i en kommun eller myndighet.

Låter mer som du hittar på ursäkter till att du inte hittar något jobb, pga. bristande motivation och dåligt självförtroende med anledning av ditt mående, vilket lett dig in i fatalistiskt tänkade. Ge inte upp!

Tyvärr räcker det inte med en hop högskolepoäng. Du måste ha en examen för att kunna få statliga jobb, som man egentligen bör kunna lära sig ganska fort på plats. Just lärarpoängen är värdelösa om du inte kan ta ut en examen, det är bara ämnesstudierna som ger "ordentliga" poäng som du kan använda i en fil.kand. har jag för mig.
Citera
2024-03-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Tyvärr räcker det inte med en hop högskolepoäng. Du måste ha en examen för att kunna få statliga jobb, som man egentligen bör kunna lära sig ganska fort på plats. Just lärarpoängen är värdelösa om du inte kan ta ut en examen, det är bara ämnesstudierna som ger "ordentliga" poäng som du kan använda i en fil.kand. har jag för mig.

Många jobb inom stat och kommun där det krävs endast 180HP och ingen examen eller "erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga". Är han snart utexaminerad lärare bör han fått ihop det. Dessutom behövs det inga hp alls för många handläggar- och administratörsjänster inom Skatteverket och Försäkringskassan samt kommun. Men då kommer lönen också var lägre, men det är bättre än ingen lön alls.
Senast redigerad av Lurchie 2024-03-18 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in