2023-09-29, 14:08
Medlem
Hur ska jag gå vidare?
Citera
2023-09-29, 14:13
Medlem
Kontakta advokat, antar du tänkt på det med tanke på vart tråden ligger? Polisanmäl kan ju också vara ett steg i sig.

Hade tråden legat annanstans hade du fått tips som benbrott mm.
Citera
2023-09-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannen33
Hur ska jag gå vidare?
Steg 1:
Glöm investeringen helt o hållet, låtsas som att pengarna aldrig funnits

Steg 2:
Börja spara pengar på nytt

Steg 3:
Låtsas som att allt bara var en dröm, egentligen har du ju inte ”förlorat” några pengar då du (förhoppningsvis) inte lagt din månadsinkomst i investeringen utan enbart sedan tidigare sparade pengar
Citera
2023-09-29, 14:17
Medlem
Citat:
Hur ska jag gå vidare?
Kan du berätta lite mer om vad du varit med om?

Hur?
När?
Volym?
Citera
2023-09-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Fått massor av erbjudanden från sk. Investerare.... aldrig fått det förut men när man har lite pengar då jävlar i mig kommer dom.... skulle aldrig investera med hjälp av någon annan om ja inte hade jobbat på Samhall... va lite taskig mot dom som jobbar där nu... men ni fattar nog va ja menar.... kolla runt goggla osv. På olika ekonomiska forum svårare än så e det inte...
Varför mumlar du. Tala i klartext!
Citera
2023-09-29, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kan du berätta lite mer om vad du varit med om?

Hur?
När?
Volym?
För tre år sedan ingick jag ett aktieägaravtal och anställningsavtal med två killar i en stad i södra Sverige. Enligt avtalet skulle jag ta fram en prototyp och göra en patentansökan på ett arbete som jag hade gjort. Under tiden som jag gjorde detta arbete fick jag även en lön. Jag var delägare i bolaget och anställd som chef tekniskt ansvarig. Lönen var 19 500 kronor, men enligt anställningsavtalet skulle den vara 25 000 kronor. Tänk på att jag nu deklarerat korrekt mina inkomster och att dem överfört pengar med avdragen skatt som de själva behållit.

Jag trodde att allt var bra och korrekt, och att de betalar alla avgifter och skatter. Men när jag skulle deklarera det året fick jag veta att jag borde noll deklarera, enligt en av killarna. Detta efter att jag hade frågat efter lönespecar, som de först sa att de hade, men som sedan visade sig inte finnas.

Det gick två månader utan att jag fick ut någon lön. Till slut satt vi på ett möte där de två killarna ville att jag skulle göra om min lön till ett privatlån som jag skulle betala tillbaka. I aktieägaravtalet stod det att de två killarna investerade i bolaget i form av ett lån. Men det här var en investering i bolaget, inte i mig. Varför skulle jag då behöva betala tillbaka lönen jag hade fått? Om de var missnöjda skulle de stå på bolaget, eller tänkte jag fel?

Efter ett år fick jag Kronofogdens ansökningar från de båda killarna. Jag meddelade dem att jag tänkte anmäla detta till Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket. Detta resulterade i att den ena av dem drog tillbaka sin anmälan. Han hade en massa shady stuff på sidan med den andra killen.

Nu vill den andra killen att jag ska betala tillbaka lönen jag fick för mitt arbete i bolaget. I samma veva vill han även ha mitt patentarbete som var grunden till lönen jag fick.
Citera
2023-09-29, 21:31
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Nu vill den andra killen att jag ska betala tillbaka lönen jag fick för mitt arbete i bolaget. I samma veva vill han även ha mitt patentarbete som var grunden till lönen jag fick.
Jag antar att det inte stod något att betala tillbaka lön i kontraktet du skrev under, och i så fall kan du ju bara be honom dra åt helvete. Om han fortsätter kan du ju anmäla honom för ofredande.

Vad gäller patentet så sade väl kontraktet att det ska tillfalla bolaget eller? Finns bolaget ens fortfarande? Det låter inte så om han kräver ditt patent till sig själv personligen?
Citera
2023-09-30, 12:46
Medlem
Citat:
Hur ska jag gå vidare?

Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Jag antar att det inte stod något att betala tillbaka lön i kontraktet du skrev under, och i så fall kan du ju bara be honom dra åt helvete. Om han fortsätter kan du ju anmäla honom för ofredande.

Vad gäller patentet så sade väl kontraktet att det ska tillfalla bolaget eller? Finns bolaget ens fortfarande? Det låter inte så om han kräver ditt patent till sig själv personligen?
han vill ha den själv.
Citera
2023-09-30, 13:39
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
han vill ha den själv.
Det lär ju inte stå i något kontrakt att han ska ha patentet personligen under några omständigheter. Vad hände med företaget? Finns det fortfarande och vem äger det i så fall?

Om det fortfarande finns på något sätt är det ju du som har ett krav på företaget att betala resten av din lön.
Citera
2023-09-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Det lär ju inte stå i något kontrakt att han ska ha patentet personligen under några omständigheter. Vad hände med företaget? Finns det fortfarande och vem äger det i så fall?

Om det fortfarande finns på något sätt är det ju du som har ett krav på företaget att betala resten av din lön.
problemet är att jag äger 50 % i det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in