2023-09-29, 00:20
Medlem
megamics avatar
Min varmkompost har inte riktigt kommit igång, men vi kämpar på. Den har funnits sen i somras. Härom veckan var det kräftkalas och jag tänkte att resterna borde kunna komposteras. Det blev ett kilo kräftskal, ett halvt kilo räkskal och 50 hela räkor som inte åts upp och blev för gamla.

De första dagarna luktade det, sen kom lite flugor och nu kryllar det av larver, kryllar på riktigt, det ser ut som materialet i komposten rör på sig.

Gjorde jag rätt som la resterna i varmkomposten?

Vad kommer hända härnäst i min kompost, vad bör jag förbereda mig på mentalt?

Hur kan jag och min kompost gå vidare från detta?
Citera
2023-09-29, 01:46
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Förr fiskade man kräftor enbart för att slänga på åkrarna som gödsel, då man hade vett nog att inte äta insekter från vare sig ovan eller under vatten.
Så din potatis kommer nog växa bra nästa år.
Citera
2023-09-29, 03:40
Medlem
Haajibs avatar
Spontant kommer du få extra mycket flugor inomhus till hösten, men på lång sikt ser jag inga problem, mer att man kanske skadar händerna på ett hårt kräftskal om man använder händerna för att gräva i jorden.
Citera
2023-09-29, 06:37
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Spontant kommer du få extra mycket flugor inomhus till hösten, men på lång sikt ser jag inga problem, mer att man kanske skadar händerna på ett hårt kräftskal om man använder händerna för att gräva i jorden.

Varför skulle TS få extra flugor inomhus?
Citera
2023-09-29, 07:42
Medlem
Under min uppväxt eldade vi alltid upp räkskal i pannan typ.. Nu vill min sambo kompostera det och det funkar bra. Men kan ju bli en del maggots säkert om man slänger typ hela räkor.
Citera
2023-09-29, 23:39
Medlem
megamics avatar
Jag har en halv påse mamma scans köttbullar som skall landa i komposten imorgon. Kanske tycker larverna om det också. Som tur är står kompsen en bra bit från huset.

Det är nog de hela räkorna som är största boven. Jag skall studera mer i detalj imorgon.

Känns bra att det kan vara övergående med myllret av larver. Borde ju bara vara att släppa ut dem när de blivit flugor, eller vad de nu skall bli av dem.
Citera
2023-10-02, 23:59
Medlem
megamics avatar
Det har lugnat sig i komposten nu. Larverna ”bubblar” inte längre. Det kanske inte var så farligt med animaliskt avfall i komposten, trots allt.
Citera
2023-10-03, 01:00
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megamic
Det har lugnat sig i komposten nu. Larverna ”bubblar” inte längre. Det kanske inte var så farligt med animaliskt avfall i komposten, trots allt.

Dom har hittat en ny värd. Gissningsvist hemma hos dig.
Citera
2024-02-05, 19:30
Medlem
TarmeBaisses avatar
Jag slänger hela kräftor i rabatten. Har även använt kött som gödsel. Man får gräva ner det lite så att inte fåglarna kan få tag på skiten.

Glömde gräva ner några köttslamsor en gång och märkte att vindrutan på bilen var täckt med rutten köttsaft.
En fågel hade tydligen använt bilen som köksbord.

Fick stora fina jordgubbar förra sommaren efter räk- och kräftgödsel.
Citera
2024-11-02, 13:41
Medlem
megamics avatar
Senast idag tittade jag till komposten och den verkar må bra. Det ska bli spännande att se om den klarar vintern genom att behålla värmen, eller om den går i ide och fryser till. Egentligen har jag inte tillräckligt med kompostmaterial i den ännu, men det växer sakta.

Jag har köpt en tempmätare så att jag kan kontrollera tempen i mitten på komposeten, den bör berätta om komposten är vid liv även under vintern.

Numer har jag inga bekymmer att slänga både räk- och kräftskal i komposten, oavsett årstid. Det tar en vecka och sen är doften och de värsta flugorna borta.

Däremot kanske jag fungerar två gånger innan jag slänger större mängder av räkor/kräftor/kött i komposten. Men det verkar helt klart fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in