• 1
  • 2
2023-09-29, 13:34
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ja det stämmer att jag köpte ett hus där han bor. Hade jag bott där själv hade jag förlorat tålamodet för länge sedan. Har inte sagt upp honom än, men det kommer. Ville bara vara lite förutseende angående eventuella konflikter som kan komma.
Tveksamt om hans hemförsäkring täcker ten misskötsel men det var ett bra tips att kolla med min försäkring.
Det beror lite på. Om han råkade slå sönder handfatet eller något annat så borde hans försäkring täcka det. Om han slog sönder det med flit så lär den inte göra det, men det verkar ju osannolikt att han gjort. Samma sak med skador på väggarna.

Detta förutsätter ju dock tyvärr att han faktiskt har en försäkring. Men om din försäkring täcker det, fast det var hans fel, så betalar försäkringsbolaget till dig, och regressar sen till honom så hans försäkringsbolag får betala det (eller han själv om han inte har någon försäkring).
Citera
2023-09-29, 13:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Vem bestämmer egentligen när en lägenhet är tillräckligt bra flyttstädad och hur kan man gå vidare om lägenheten är uppenbart förstörd?
Jag hyr ut till en person som helt uppenbart har misskött bostaden grovt och jag inser att jag måste vräka honom, samtidigt så kommer det ju att kosta en rätt rejäl slant att få den beboelig igen för en normal människa.
Men hur sker bedömningen om man inte kommer överens, vilket vi av allt att döma inte kommer att göra då hyresgästen mest kommunicerar genom att skrika nedsättande kommentarer.

Trist läge och tyvärr kommer det säkert kosta mer pengar och tid att dra ärendet den långa vägen än att bara ta smällen.
Hur ser ert kontrakt ut när du hyrde ut lägenheten?
Är det en äkta uthyrning där du äger ett hyreshus eller har du lånat ut en del av ditt hus till en främling?

Äger du ett hyreshus så borde det finnas hjälp att tillgå via företaget som du då har som bostadsägare.
Citera
2023-11-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Trist läge och tyvärr kommer det säkert kosta mer pengar och tid att dra ärendet den långa vägen än att bara ta smällen.
Hur ser ert kontrakt ut när du hyrde ut lägenheten?
Är det en äkta uthyrning där du äger ett hyreshus eller har du lånat ut en del av ditt hus till en främling?

Äger du ett hyreshus så borde det finnas hjälp att tillgå via företaget som du då har som bostadsägare.
Det är äkta såtillvida att det är ett eget hus, inte mitt privata, men avtal finns givetvis och det är väldigt tydligt. Dock är ju en sån formulering som "väl rengjord" och "God skötsel" som gjorda för olika tolkningar.
Jag kunde inte riktigt förutse att en person som har ett jobb där man ändå tjänar något mer än medel och är aktiv i föreningar kunde ha en hemmiljö som man hade förväntat sig av en missbrukare. Jag fattar är ärligt talat inte hur det går att missa toaletten i typ 10 år, aldrig städa upp efter sig och sedan gå barfota i detta till och från duschen så att det blivit en gång från dörr till dusch, bara för att ge en bild..
Citera
2023-11-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det beror lite på. Om han råkade slå sönder handfatet eller något annat så borde hans försäkring täcka det. Om han slog sönder det med flit så lär den inte göra det, men det verkar ju osannolikt att han gjort. Samma sak med skador på väggarna.

Detta förutsätter ju dock tyvärr att han faktiskt har en försäkring. Men om din försäkring täcker det, fast det var hans fel, så betalar försäkringsbolaget till dig, och regressar sen till honom så hans försäkringsbolag får betala det (eller han själv om han inte har någon försäkring).
Jag har ju försäkring genom verksamheten och huset är inget privathus, så det skulle ju faktiskt kunna finnas en öppning där. Det positiva är att han har ett jobb där man ändå tjänar hyfsat så får jag bara rätt så finns det ju pengar att ta in till skillnad mot att försöka driva in en skuld från någon som ändå inte har några tillgångar.
Citera
2023-11-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Som andra sagt så är hyresgästen ansvarig både för städning och för skador han orsakat (så länge de går utöver vanligt slitage).

Hade du någon form av försäkring i egenskap av hyresvärd? Om du hade försäkring så kolla med försäkringsbolaget om de täcker något. Om jag tolkar hur du skrev i TS rätt så köpte du en lägenhet, d.v.s. han var inte inneboende in din privata bostad?

Be också (den tidigare) hyresgästen om hans försäkringsinformation. Hade han hemförsäkring så borde den täcka skadorna han orsakade, dock tyvärr inte städningskostnaderna som orsakats av att han var ett lortigt svin. De kostnaderna får du kräva honom på direkt. Vägrar han betala så måste du tyvärr vända dig till Kronofogden och/eller tingsrätten (vill minnas att hyresnämnden inte handlägger såna ärenden, men jag kan ha fel där - det var ett tag sen jag läste fastighetsrätten - så om någon vet bättre så påpeka det gärna ).

Städning verkar vara bokad på ett bolag i alla fall. Det verkar som det finns hopp! Snart är förhoppningsvis denna pärs över. Trots att jag bara sagt något till mina kompisar har dom tipsat sina bekanta och det finns redan tre intressenter som vill hyra Ska göra en noggrann kontroll nu när jag har chansen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in