• 1
  • 2
2023-09-28, 22:41
Medlem
Hejsan!

Har skrivit på för ett jobb i Sydamerika (treårskontrakt).

Problem, flyger nästa vecka och mitt körkort går ut om 2 år.

Med andra ord, när jag kommer tillbaka till Sverige så har mitt körkort gått ut och jag måste då ta om det. Även om jag skulle flyga hem bara för att förnya körkortet skulle det inte gå eftersom att jag när det går ut inte kan förnya det då jag kommer vara skriven i utomlands och utlandssvenskar inte kan förnya sina körkort..

Jag har några tankegångar om hur det ev skulle kunna lösas. Men tror väl innerst inne inte att det går. Vad tror ni?

1. Gå till trafikverket och säga som det är, böna och be om att dom gör ett undantag och att dom förnyar det för att vara schysta.

2. Förstöra körkortet, gå dit med det och visa dom att jag behöver ett nytt.

Någon som har en annan ide hur det skulle kunna gå att lösa?

Tackar på förhand
Senast redigerad av Putte22 2023-09-28 kl. 23:19.
Citera
2023-09-28, 22:53
Medlem
199702042s avatar
Förnya kortet nu direkt
Ta bild hos fotograf så det inte blir strul med att dom skickar tillbaks och ber om en ny bild. Hände mig, har utländskt nu istället för svenskt, europeiskt dock så funkar utmärkt.

Kan du inte vänta med folkbokföringen tills du får det nya kortet?
Citera
2023-09-28, 23:04
Medlem
lumss avatar
Gäller det körkort för bil/mc eller är det också med behörigheter för lastbil/buss, det senare kräver ett läkarintyg och giltighet förändras ej då om det förnyas genom förlust, av förklarliga skäl.

Hur länge ditt nya körkort sedan gäller beror på vilka behörigheter du har:
Har du lägre behörigheter gäller körkortet i tio år från datumet då det nya körkortet utfärdas.
Har du högre behörigheter gäller körkortet i fem år från den senaste medicinska prövningen, när du fick behörigheterna eller senast förlängde dem.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...nya-korkortet/

Du är hyfsat sent ute drullputte, se till att få det förnyat omgående.
Citera
2023-09-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Förnya kortet nu direkt
Ta bild hos fotograf så det inte blir strul med att dom skickar tillbaks och ber om en ny bild. Hände mig, har utländskt nu istället för svenskt, europeiskt dock så funkar utmärkt.

Kan du inte vänta med folkbokföringen tills du får det nya kortet?

Bra ide där med fotografen! (själv trodde jag dom gjorde det åt en på trafikverket)

Nej, jag kan givetvis inte vänta i två år med att byta adress, skulle troligen kunna skapa massa problem med skatt osv.

Tacksam för all input som jag kan få!
Senast redigerad av Putte22 2023-09-28 kl. 23:21.
Citera
2023-09-28, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lums
Gäller det körkort för bil/mc eller är det också med behörigheter för lastbil/buss, det senare kräver ett läkarintyg och giltighet förändras ej då om det förnyas genom förlust, av förklarliga skäl.

Hur länge ditt nya körkort sedan gäller beror på vilka behörigheter du har:
Har du lägre behörigheter gäller körkortet i tio år från datumet då det nya körkortet utfärdas.
Har du högre behörigheter gäller körkortet i fem år från den senaste medicinska prövningen, när du fick behörigheterna eller senast förlängde dem.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...nya-korkortet/

Du är hyfsat sent ute drullputte, se till att få det förnyat omgående.

Absolut! Är inte bäst på det som kallas framförhållning, hade heller ingen anning om att man som utlandssvesnk inte kunde förnya sitt körkort.. Hursomhelst! Tackar för input! Är bara vanligt B körkort det handlar om
Senast redigerad av Putte22 2023-09-29 kl. 00:07.
Citera
2023-09-28, 23:34
Medlem
Innerligt tacksam att folk tar sig tid att svara! Hursomhelst, dom två som hittills svarat säger båda att jag skall gå och förnya det nu!!

Tjaaa, det är ju trotts allt två års gilltighetstid kvar på det nuvarande körkortet.. Kan jag ens förnya det nu?
Senast redigerad av Putte22 2023-09-28 kl. 23:42.
Citera
2023-09-29, 05:53
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putte22
Bra ide där med fotografen! (själv trodde jag dom gjorde det åt en på trafikverket)

Nej, jag kan givetvis inte vänta i två år med att byta adress, skulle troligen kunna skapa massa problem med skatt osv.

Tacksam för all input som jag kan få!
fördröj det med en vecka eller två, inte år🙂
Citera
2023-09-29, 10:38
Medlem
Det går att förnya körkortet på en svensk ambassad eller ett konsulat.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...fran-utlandet/
Om du tillfälligt är utomlands

Om du är folkbokförd i Sverige, men tillfälligt befinner dig utomlands för studier, arbete eller en längre resa kan du förnya ditt svenska körkort och hämta ut det på en svensk ambassad eller ett konsulat. Ansökningsblanketter finns på svenska ambassader och konsulat.
Citera
2023-09-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillared-Tarzan
Det går att förnya körkortet på en svensk ambassad eller ett konsulat.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...fran-utlandet/
Om du tillfälligt är utomlands

Om du är folkbokförd i Sverige, men tillfälligt befinner dig utomlands för studier, arbete eller en längre resa kan du förnya ditt svenska körkort och hämta ut det på en svensk ambassad eller ett konsulat. Ansökningsblanketter finns på svenska ambassader och konsulat.

Ja, men bara om man inte stadigvarande bor utomlands. Vid tillfällig vistelse (dvs man har inte skrivit ut sig och avser bo utomlands kortare än ett år) kan man förnya på ambassad.
Citera
2023-09-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men bara om man inte stadigvarande bor utomlands. Vid tillfällig vistelse (dvs man har inte skrivit ut sig och avser bo utomlands kortare än ett år) kan man förnya på ambassad.

Då har du missuppfattat vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida.

Jag har en släkting som flyttade till USA för drygt 20 år sedan och registrerade sig hos Skatteverket som utflyttad från Sverige. På grund av 11 september-attackerna så blev det svårare att få ett permanent uppehållstillstånd i USA. Släktingen har fortfarande inte fått sitt uppehållstillstånd beviljat, så han har flera gånger varit tvungen att förnya både pass & körkort hos den svenska ambassaden.
Citera
2023-09-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putte22
Hejsan!

Har skrivit på för ett jobb i Sydamerika (treårskontrakt).

Problem, flyger nästa vecka och mitt körkort går ut om 2 år.

Med andra ord, när jag kommer tillbaka till Sverige så har mitt körkort gått ut och jag måste då ta om det. Även om jag skulle flyga hem bara för att förnya körkortet skulle det inte gå eftersom att jag när det går ut inte kan förnya det då jag kommer vara skriven i utomlands och utlandssvenskar inte kan förnya sina körkort..

Jag har några tankegångar om hur det ev skulle kunna lösas. Men tror väl innerst inne inte att det går. Vad tror ni?

1. Gå till trafikverket och säga som det är, böna och be om att dom gör ett undantag och att dom förnyar det för att vara schysta.

2. Förstöra körkortet, gå dit med det och visa dom att jag behöver ett nytt.

Någon som har en annan ide hur det skulle kunna gå att lösa?

Tackar på förhand

Tror du får förnya ditt körkort när du vill, det är väl bara att det påminns om det ~6 månader innan det går ut. Bara att traska till trafikverket och och följa instruktionerna. Fotoautomaten där kostar 125kr. Sen får du väl resa tillbaka och hämta det ur din brevlåda när du har tid eller få det skickat utomlands. Alternativt flyga om 2 veckor.

Ditt svenska körkort är inte giltigt i Sydamerika dock, du måste skaffa ett internationellt körkort också.
Senast redigerad av Emphorn 2023-09-29 kl. 12:46.
Citera
2023-09-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillared-Tarzan
Då har du missuppfattat vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida.

Jag har en släkting som flyttade till USA för drygt 20 år sedan och registrerade sig hos Skatteverket som utflyttad från Sverige. På grund av 11 september-attackerna så blev det svårare att få ett permanent uppehållstillstånd i USA. Släktingen har fortfarande inte fått sitt uppehållstillstånd beviljat, så han har flera gånger varit tvungen att förnya både pass & körkort hos den svenska ambassaden.

Svårt att missuppfatta stycket du citerade från deras hemsida?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in