2023-09-28, 22:40
Medlem
ButterBots avatar
Hej!
Behöver hjälp, försöker få igång min gamla desktop.
Har formaterat om den och försöket installera drivrutiner till moderkort m.m från skivorna som kom med datorn, men när jag försöker så får jag ett konstant felmeddelande "Failed to load Hardware Monitor Driver! This program must be run as administrator".
Jag är admin på datorn det har jag kollat om och om igen men det vill ändå inte fungera. Datorn är från 2015 eller 16, kom med Windows 8 men blev ju uppgraderad till 10.

Tack på förhand!
Citera
2023-09-28, 22:49
Medlem
vemsfels avatar
Sök bara, finns massvis som haft detta problem. Återkom gärna med vad som fungerade så kanske det hjälper någon annan som hittar den här tråden i framtiden.

https://youtu.be/1XjkbHJuVjQ?si=jO5yFJvKJ10aSdj2
Citera
2023-09-28, 22:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButterBot
Hej!
Behöver hjälp, försöker få igång min gamla desktop.
Har formaterat om den och försöket installera drivrutiner till moderkort m.m från skivorna som kom med datorn, men när jag försöker så får jag ett konstant felmeddelande "Failed to load Hardware Monitor Driver! This program must be run as administrator".
Jag är admin på datorn det har jag kollat om och om igen men det vill ändå inte fungera. Datorn är från 2015 eller 16, kom med Windows 8 men blev ju uppgraderad till 10.

Tack på förhand!
Om datorn kom med Windows8 och sedan blivit uppgraderad till 10 så kan det vara så att drivrutinerna på skivan är till Windows 8 och att du måste ladda hem nya drivrutiner som passar till Windows 10.
Citera
2023-09-29, 05:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om datorn kom med Windows8 och sedan blivit uppgraderad till 10 så kan det vara så att drivrutinerna på skivan är till Windows 8 och att du måste ladda hem nya drivrutiner som passar till Windows 10.
Instämmer.

Man bör också installera grejerna i rätt ordning.
Åtminstone förr behövdes drivers för moderkortet finnas innan man fick in drivers för grafiken, och sedan hjälpprogrammen.
Men med Windows 10 kanske man ska strunta i det och bara nöja sig med att det funkar?
Citera
2023-09-29, 09:29
Medlem
Vissa installationsprogram nöjer sej inte med att ditt användarkonto faktiskt har admin-rättigheter. Då måste du logga in med kontot Administrator för att få adminrättigheter.
Citera
2023-09-29, 14:58
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Vissa installationsprogram nöjer sej inte med att ditt användarkonto faktiskt har admin-rättigheter. Då måste du logga in med kontot Administrator för att få adminrättigheter.

Ehhh... NÄE! I 99,9% av alla fallen så räcker det med att du väljer "Kör som administratör" för att t.ex. en installation skall gå att utföra..

Det är i stort sett endast Microsoft Media Creator som ber dig att logga in med ditt administratörskonto för att kunna exekveras.. Men det är också det enda som jag stött på!
Citera
2023-09-29, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ehhh... NÄE! I 99,9% av alla fallen så räcker det med att du väljer "Kör som administratör" för att t.ex. en installation skall gå att utföra..

Det är i stort sett endast Microsoft Media Creator som ber dig att logga in med ditt administratörskonto för att kunna exekveras.. Men det är också det enda som jag stött på!

Taskigt skrivna installationsprogram lider också av detta. Tro mej, jag har sett skitprogram som dessa "installers" sen början av 90-talet.

Edit: sen handlar ju inte topic om vem av oss som har mest rätt. Jag flaggade bara för möjligheten att det kunde vara på det viset jag nämnde.
Senast redigerad av FZappa 2023-09-29 kl. 16:27.
Citera
2023-09-29, 22:12
Medlem
ButterBots avatar
Fick bli att ladda ner drivers och installera via usb istället, så nu funkar den som den ska!
Tack för alls tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in