• 1
  • 2
2023-09-28, 16:16
Medlem
zooxxcyps avatar
Har nyss fyllt 20 år.
Flyttade utomlands med en kompis för att jobba och har nu varit här ca ett halvår. Känner att jag börjar ledsna på dehär jobbet nu, det är kul och jag trivs, men att sitta vid datorn på samma ställe dag ut och dag in känns uttjatat. Speciellt nu när dom flesta bra kollegorna har slutat och åkt till Sverige.

Flyttar jag hem till Sverige känns inte heller bra. Ska jag flytta hem till barndomshemmet tills jag har hittat jobb och bostad? Är rädd att jag blir kvar där då.
skulle vilja göra något annat än att skaffa jobb, utbilda mig vidare och sen skaffa barn och hus. Nej, det känns inte alls som nått jag vill. Svensson livet skrämmer mig!

Älskar musik, brukar sjunga och spela gitarr. I övrigt har jag inga speciella intressen. Har en kille hemma i Sverige, där han jobbar. Han tycker redan det är jobbigt att jag är borta såklart.

Har ni några råd och ideer på hur man vet vart man ska i livet? Man har ju bara ett, och det ska levas fullt ut. Men samtidigt känner jag att jag vill vara påväg nånstans, nån form av karriär. Vill hela tiden ha en boll i rullning.

Känner mig helt vilsen….
Citera
2023-09-28, 16:24
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Har du testat Marijuana kombinerat med mindfullness och yoga?
Citera
2023-09-28, 16:25
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tror att man kan säga att Man tröttnar på arbetet ganska ofta under livets gång. Man vill byta arbete efter två eller tre år. Har du inga kompisar på ditt nuvarande arbete och några kompisar i det landet du befinner dig i. Tjänar du bra kan det vara bra att plåga sig något år för att samla en budget. Efter när du har en bra budget kanske du kan dra till något annat land och hitta på något annat.
Jag tänker på att man kan bilda familj i alla länder på det verkar som att du inte är så speciellt glad för att åka till Sverige igen. Du måste försöka se möjligheterna även att man tröttnar på arbete oavsett vilket jobb man har. På i detta läge känns det väl som att inkomsten är betydelsefull.
Har du en bra lön och kan bygga upp en bra budget Har du bättre möjligheter.
Citera
2023-09-28, 16:30
Medlem
StudiumValors avatar
det är det som är livet.
Att ta reda på vad som är meningen.
För en del går det som blixten, medan andra bara lever i dimman.
Några kör stenhårt på livet de tror på och kommer senare på att det var helt fel.
Nä du kan inte söka utanför dig själv utan måste söka inne i dig. vad DU vill.
-----------------
Ta ett papper och en penna och lek lite. Eller datorn och skriv och ladda ner bilder i ett worddokument eller i en PP-presentation.
Dokumentet heter: Mitt Liv
Där börjar du att skriva ner hur du vill att ditt liv skall vara om tio år:
- vad gör du?
- var bor du?
- vad är du bra på?
- du har ett kul jobb - vilket då ungefär
- varför trivs du?
- hur ser fritiden ut?
- vad kan du?
- vad brinner du för?
- vad säger folk om dig?
- vad har du för vänner
- hur försörjer du dig?
- klarar du dig ekomomiskt?
- hur bor du?
För att ge några exempel
----------------------------
Spåna och lek med tankarna och dokumentera så att DIN BILD AV EN ÖNSKVÄRD FRAMTID blir allt tydligare. Om 10 år alltså. Inte i år eller nästa år, eller om tre år.
låt det ta några dagar till att börja med och se om det blir något. och fortsätt sedan.
Citera
2023-09-28, 16:31
Medlem
saltakissens avatar
Om du har en pojkvän i Sverige borde väl första tanken vara att flytta ihop med honom istället? Det hade jag gjort i ditt läge. Att vara rädd för Svenssonlivet och inbilla sig att ens jobb alltid kommer vara kul och spännande är något som kommer växa bort när du blir lite mognare, försök att ta det chill.
Citera
2023-09-28, 16:34
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltakissen
Om du har en pojkvän i Sverige borde väl första tanken vara att flytta ihop med honom istället? Det hade jag gjort i ditt läge. Att vara rädd för Svenssonlivet och inbilla sig att ens jobb alltid kommer vara kul och spännande är något som kommer växa bort när du blir lite mognare, försök att ta det chill.

Ja eller så skaffar man sig ett jobb som är kul givande utmanande spännande osv, majoriteten går till sina äckliga jobb ständig söndagsångest osv osv men visst samhället skulle stanna om folk inte sprang omkring i sina slitna hamsterhjul men är man 20 år kan man iaf försöka att inte hamna där i.
Citera
2023-09-28, 16:35
Medlem
20 år är inte så mycket, det är normalt att tycka att det känns avlägset att leva som en typisk person närmare medelåldern.

Samtidigt skulle jag rekommendera att fortsätta vara tråkig och samla vuxenpoäng tills du vet vad du vill. Det är helt enkelt enklare att växla ner och bli hippie om 10 år, än att vara hippie i 10 år och sedan komma på att ”åh fan, det hade varit nice med utbildning, jobb och bostad nu”.

Svårt att ge specifika råd om utbildning och jobb utan att känna dig.
Citera
2023-09-28, 16:47
Medlem
TonyBergmans avatar
För det första.
Svensson livet är rätt nice.
Plugga, utbilda sig till något bra få bra lön, investera, gör vad du vill.

MEN det handlar inte ditt problem om.

Känns som du är stressad för du inte vet vad du vill göra och känner att du behöver veta det. Var lugn.
Jag är 30+ och vet inte. Men har bra utbildning, hus o barn. Jag är nöjd med livet ändå.

Något som är nyttigt är att ha ett "tråkigt" 7-16 jobb tidigt efter gymnasiet. Det gav mig iallafall motivation till att studera och nu kan jag jobba med rätt mycket olika saker inom några teknikområden. Under den tiden hinner man tänka lite också. Samt tjäna pengar kanske flytta hemifrån, då lär man känna sig själv lite mer med.

Du är 20år och behöver verkligen inte vara stressas över det. Ta det som kommer medan du funderar. Och medan du gör saker, provar olika jobb, kanske reser, träffar nya människor kommer du känna iaf kanske vilken riktning du vill åt?
När jag pluggade var snittåldern säkert ~30. Hade flera 50åringar i klassen så känn inte att du måste stressa o plugga direkt heller (omndu vill plugga).

TL;DR du är 20år. Var ej rädd för Svensson livet. Det kommer ordna sig. Stressa ej.
Citera
2023-09-28, 16:58
Medlem
Du är 20 år, att känna sig vilsen hör till. Man behöver våga testa för att kunna hitta rätt. Nu har du testat detta och kan bilda dig en uppfattning, är det här något för dig eller inte? Om du ändå trivs på arbetet skulle jag råda dig att stanna och fundera på vad du egentligen vill göra. Du behöver inte stressa, det viktiga är att det känns rätt när du väl bestämt dig för att testa. Det finns massor av olika jobb, och du kan även välja att utbilda dig. Jag själv är 25 år och valde att arbeta en kortare tid mellan gymnasiet och universitetet just för att hinna fundera. Det faktum att många pluggade vidare direkt stressade mig något enormt. Med facit i hand några år senare har många av dessa personer ännu inta tagit examen, eftersom dom ångrade sig. Det är ingen stress, ta din tid och fundera.
Citera
2023-09-28, 17:40
Medlem
godboys avatar
Är det ditt första varaktiga jobb? Ja då kan det bli lite av en chock. Du blir "danad", lär dig hur du ska uppföra dig i arbetslivet och vad som faktiskt förväntas av dig. Trivs du inte? Sök något annat då. Utbilda dig gärna men tänk efter vad som är fungerade på arbetsmarknaden.

Arbetet är för de flesta en stor del av vardagen, man tillbringar många timmar på och med jobbet och därför är det viktigt att man tycker det är relativt okej.
Citera
2023-09-28, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Har du testat Marijuana kombinerat med mindfullness och yoga?
Du föreslår alltså massa new agetrams och dessutom uppmanar du till olagliga substanser?
Citera
2023-09-28, 17:48
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Du föreslår alltså massa new agetrams och dessutom uppmanar du till olagliga substanser?
Vafan snackar du om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in