2023-09-28, 12:56
Medlem
Vad vet ni om de nya området som går under namnet "Norra Luthagen" i Uppsala?
Citera
2023-09-28, 13:24
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vad vet ni om de nya området som går under namnet "Norra Luthagen" i Uppsala?

Luthagen borde det inte kallas. Luthagen är ett välmående, väluppväxt, svenskt bostadsområde. ”Norra Luthagen” ser ut som DDR med en extra färgklick. Fult som stryk.

Och man vet ju vilka som kommer flytta dit. Rotlösa och rastlösa hjon som tycker det är trevligt med helt nybyggt för att de inte själva förmår underhålla sina fastigheter då de är födda med tummen rätt i handen. Grannsämja och historia är obefintliga.

Gör det till övningsfält för artilleriet!
Citera
2023-09-28, 13:35
Medlem
Norra Luthagen är ju egentligen bara en del av Luthagen som funnits sedan några år tillbaka. Det enda egentligen utmärkande är väl att man satsar på nyproduktion som ska komplettera dom äldre bostadshusen i Luthagen. Centralt läge, fina byggnader, ett av dom lugnare områdena i Uppsala.
Citera
2023-09-28, 14:30
Medlem
mrsluggans avatar
Är ett område med lite för mycket studenter, bodde där för några år sedan.
De blir kaos vid start och slut på terminer, annars är det ganska fint

sen är "norra luthagen" ganska stort, så det är vad jag fick uppleva av den delen
Citera
2023-09-28, 15:23
Medlem
Ska kanske förklara läget.

Jag ska separera från min fru och då vi kommer behålla villan där barnen fortsatt kommer bo permanent så letar vi en mindre lägenhet inne i stan där hon och jag växelvis ska bo en vecka i taget.

Vi har två huvudlinjer.

1. Fålhagen. Det är där vi egentligen vill bo. Men det kostar om lägenheten är fin/attraktiv.
2. Svartbäcken. Lugnt och stabilt. Som Fålhagen fast lite längre bort och billigare. Lätt att ta sig ut på Bärbyleden för vidare pendling osv.

Sen kommer jag inte ifrån att jag gillar nybyggda lägenheter bättre.

+ Mindre lyhörda.
+ Större balkonger.
+ Ofta tvättmaskin även i mindre lägenheter.
+ Modernare kök med inbyggd micro, diskmaskin, nya vitvaror.
+ I regel bättre planlösning.

Vi kan tänka oss Industristaden men just nu finns det inget intressant till salu där. Vi tror inte på Gränby, Salabacke, Råbyvägen, området bort mot moskén osv.

Vi är dock lite osäkra på just området borta vid Nelins. Det ligger också helt ok, nära Börjetull och den påfarten på Bärbyleden. Men vi vet väldigt lite om området. Har åkt förbi många ggr men aldrig reflekterat riktigt.

Det som oroar är väl främst babbar. Skjutningar och sprängningar.
Citera
2023-09-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Norra Luthagen är ju egentligen bara en del av Luthagen som funnits sedan några år tillbaka. Det enda egentligen utmärkande är väl att man satsar på nyproduktion som ska komplettera dom äldre bostadshusen i Luthagen. Centralt läge, fina byggnader, ett av dom lugnare områdena i Uppsala.

Låter ju ändå ok. Finns en hel del service vid "Mimmi Ekholms plats". Men det är klart att det är lite själlöst. Det gör dock inte mig så mycket. Jag betraktar det som en övernattningslägenhet och inte mitt primära boende.
Citera
2023-09-28, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Låter ju ändå ok. Finns en hel del service vid "Mimmi Ekholms plats". Men det är klart att det är lite själlöst. Det gör dock inte mig så mycket. Jag betraktar det som en övernattningslägenhet och inte mitt primära boende.
Mimmi Ekholms plats har jag personligen inget negativt att säga om. Det omliggande området är kanske inte det finaste, men centrum i sig är helt okej fint. Otroligt smidigt att ha Ica, gym, frisör och restauranger inom ett stenkast. Både buss 1 och 9 går i området, och med 1 kan man i princip ta sig runt hela Uppsala. Vet att det funnits någon enstaka rapport om ungdomskriminalitet, men det är inget jag någonsin märkt av, så jag gissar på att det avser mer harmlösa brott. Hittills är Luthagen dessutom besparat från våldsvågen. Är det hyreslägenheterna via Uppsala bostadsförmedling du avser så är dom både fina och välplanerade.
Citera
2023-10-06, 11:31
Medlem
Sillberts avatar
Har väl varit en del problem med mångkulturella ungdomsgäng på Mimmi Ekholms plats:

(FB) Situationen i Uppsala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in