2023-09-30, 22:12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegendBenzema
Hur? Om jag köper en byggnad och säger ”endast hundklädda personer får komma in” hade det varit olagligt
Jag är lite osäker på din poäng här, men om du driver en skola så får du inte kräva att eleverna klär sig som hundar oavsett vem som äger byggnaden.
Citera
2023-09-30, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag är lite osäker på din poäng här, men om du driver en skola så får du inte kräva att eleverna klär sig som hundar oavsett vem som äger byggnaden.

Moskén är inte en skola.

På skolor kan du begära klädkod, exempelvis skoluniform… Finns på vissa skolor.
Citera
2023-09-30, 22:37
Moderator
Gordon Blixts avatar
Vad ni tycker borde vara tillåtet eller förbjudet i klädväg var någonstans får ni propagera för i något annat delforum.

/Mod
Citera
2023-09-30, 23:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Moskén är inte en skola.

På skolor kan du begära klädkod, exempelvis skoluniform… Finns på vissa skolor.
Nej, skoluniform är förbjudet i svenska skolor. Men som du påpekat är moskéer inte skolor, så där finns större frihet att bestämma klädkoder.
Citera
2023-10-01, 08:18
Medlem
Citat:
Hur? Om jag köper en byggnad och säger ”endast hundklädda personer får komma in” hade det varit olagligt

Ja, om du driver skola där och har obligatoriska moment i den byggnaden så är det olagligt att tvinga eleverna att klä ut sig till hundar.
Citera
2023-10-01, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, om du driver skola där och har obligatoriska moment i den byggnaden så är det olagligt att tvinga eleverna att klä ut sig till hundar.

Olagligt och olagligt. Utklädnanden kan ske om läraren har en grund att stå på, dvs en anledning som utgår från läroplanen, t.ex att man i drama skall rollspela.
Citera
2023-10-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Olagligt och olagligt. Utklädnanden kan ske om läraren har en grund att stå på, dvs en anledning som utgår från läroplanen, t.ex att man i drama skall rollspela.

Ja, men att fastighetsägaren bestämt att alla som befinner sig i byggnaden alltid ska ha hundklädsel är inte en grund. Då får de hitta en annan byggnad att bedriva undervisningen i.
Citera
2023-10-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men att fastighetsägaren bestämt att alla som befinner sig i byggnaden alltid ska ha hundklädsel är inte en grund. Då får de hitta en annan byggnad att bedriva undervisningen i.

Nu är det ju inte fastighetsägaren som stadgar ordningsregler i skolverksamheten utan rektorn allena. Så var fastighetsägaren tycker om en regel är inte relevant. Intet heller kan en skolhuvudman såsom en kommun stadga ordningsregler för skolan, vilket Sverigedemokraterna fick erfara när de försökte stadga slöjförbud genom kommunal ordningsstadga för skolan.
Citera
2023-10-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vad fan drar du in Rom för då? Ni är ingen kyrka kyrkor är byggnader ni är människor och en församling. Om nu är katoliker så är ni inte protestanter det kan jag räkna ut förstår du.
Något problem med Rom?

till saken i fråga så gäller det en minum av anständighet i kyrkorna som är full kommunion med biskopen av Rom. Kyrkor är heliga byggnader vigda åt Gud. Det är försåeligt att muslimer vill göra likadant med sina moskéer som vi gör med våra kyrka. Vi som inte är protestanter.
Citera
2023-10-01, 22:04
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Skillnad på skola och Moské!
Skillnad på polis och moské mm.

Moské är inget yrke.

Du kan inte gå till en svensk förening och förvänta dig att de ska tala arabiska där eller tvärtom.
Mosken är en arbetsplats. för städerskan och vaktmästaren. Dom tvingas också ha slöja i jobbet borde man ju kunna kräva slöja av som klädkod på andra arbetsplatser.
Uniformerad polis har en strikt klädkod. Klädkod som klädkod.
Citera
2023-10-01, 22:08
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Något problem med Rom?

till saken i fråga så gäller det en minum av anständighet i kyrkorna som är full kommunion med biskopen av Rom. Kyrkor är heliga byggnader vigda åt Gud. Det är försåeligt att muslimer vill göra likadant med sina moskéer som vi gör med våra kyrka. Vi som inte är protestanter.
Jag har inga problem med Rom jag skiter i hur dom gör där. Det är upp till dom. Jag bor i Sverige.

Men att kunna kräva slöja på borde man kunna kräva slöja av. Varför är det sistnämnda diskriminerande?
Citera
2023-10-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Mosken är en arbetsplats. för städerskan och vaktmästaren. Dom tvingas också ha slöja i jobbet borde man ju kunna kräva slöja av som klädkod på andra arbetsplatser.
Uniformerad polis har en strikt klädkod. Klädkod som klädkod.

Det är inte lagligt att kräva att en städerska eller vaktmästare för en moské bär slöja eller att de är muslimer.
Däremot är det sannolikt olagligt för arbetsgivaren att inte låta dem ha slöja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in