2023-09-29, 15:52
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
jo. om du tex går till den protestantiska kyrkan west minuster abbey i london så är t ex shorts flrbjudna.därför kan du låna ryp husvagnsfolks träningsbyxor vid ingången. olika kyrkor har olika regler. samma med moskeer,katolska kyrkor, pingstkyrkor, synagogor. bara ring och fråga.
Det är lite av respekt. du går inte till en synagoga med nazistuniform eller till ett miljöpartimöte med en ja till kärnkraft t shirt om du inte har en politisk agenda.Eller till Rinkeby/ rosengård med t-shirt med texten- döda invandrarna,ut ur sverige.Då får lan liksom skylla sig själv ifall de hoppar på dig
Då skulle man kunna ha klädkoden ingen slöja i alla möjliga sammanhang utan att det är diskriminerande.
Man skulle kunna porta alla med slöja och hänvisa till klädkod.
Citera
2023-09-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Om kyrkan har den klädkoden ingen slöja så är det fel.
Olika yrkesgrupper har klädkod. Ingen slöja om du jobbar som polis skulle kunna tillämpas då. En krog skulle kunna ha klädkoden ingen slöja. En privat skola skulle kunna ha klädkoden ingen slöja. För klädkod är inte diskriminerande.

En Kyrka kommer aldrig ha en sådan klädkod då det då skulle bryta mot deras egna trosuppfattning. En krog skulle direkt åka dit för diskriminering om de förbjöd slöja. En friskola eller en privat skola kan heller inte ha en sådan klädkod då de måste följa de allmänna bestämmelser som Skolverket har satt upp.
Citera
2023-09-29, 16:00
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
En Kyrka kommer aldrig ha en sådan klädkod då det då skulle bryta mot deras egna trosuppfattning. En krog skulle direkt åka dit för diskriminering om de förbjöd slöja. En friskola eller en privat skola kan heller inte ha en sådan klädkod då de måste följa de allmänna bestämmelser som Skolverket har satt upp.
Vadå "kommer aldrig" det bestämmer väl kyrkan om vilken tolkning den församlingen ska ha.
Varför får inte krögare sätta sin klädkod som dom vill? Varför är den klädkoden diskriminerande?
Friskolor kan ju tvinga på elever slöja. Då borde man också kunna göra tvärt om.
Citera
2023-09-29, 16:01
Medlem
Jag är inte muslim, jag tycker religion är idiotiskt och jag tycker väldigt många muslimer är väldigt konstiga människor med en helt annan syn på livet än jag. Jag har dock ett par kompisar som är muslimer, en är super SD någon är sosse men de som jag är polare med är i alla fall enligt mig reko människor. En av dem drog med mig till Moskén när det var Ramadan, tydligen så är alla välkomna att komma och äta där tillsammans (män och kvinnor skilda ifrån varandra). De bjöd på ganska god mat och dricka (läsk) sedan kunde man snacka lite med varandra och vissa livsöden var ganska intressanta, man kan förstå vissa lite bättre och att alla inte är bidragsfuskare och våldtäcksmän eller ens framtida gängkriminella. Sen var det valfritt att stanna och hänga på bönestund efter, men varken jag eller min muslimske vän var speciellt intresserad av det.

Allt som allt intressant kväll och ville man kunde man gå dit var kväll hela veckan och få gratis mat. Min polare gjorde det med hela sin familj. Med detta vill jag ha sagt att man kan i alla fall i vissa moskéer besöka.
Citera
2023-09-29, 16:04
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Detta har ju inget med klädkod att göra så du får göra en ny tråd i passande forumsdel för att prata om de sakerna (som tydligen är din vilja med tråden ändå). För jag anser att det nästan är fastslaget vid detta lag att det inte är något olagligt att kräva klädkod och därav är annan diskussion om islam osv OT i denna forumdel (tänk på att vi är i jurudikforat, en del som har rätt låg ribba på hur OT man får gå).
Ok.
Så här. Klädkod kan man ha det har många kyrkor mosker och företag.
Kan man även ha klädkoden ingen slöja i dessa sammanhang. Då klädkod inte räknas som diskriminerande?
Om mosken kan kräva huckle på borde man kunna kräva huckle av.
Citera
2023-09-29, 16:06
Medlem
Citat:
Friskolor kan ju tvinga på elever slöja. Då borde man också kunna göra tvärt om.

Nej, inga friskolor kan tvinga på elever slöja eller skoluniform, ty detta stider mot yttrandefriheten (enligt Skolverket). Det du tänker på är de fria stunder där religiösa skolor har religiös undervisning, som då kan kräva viss uppförandekod. Men dessa religiösa aktiviteteter ska vara frivilliga.
Citera
2023-09-29, 16:12
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, inga friskolor kan tvinga på elever slöja eller skoluniform, ty detta stider mot yttrandefriheten (enligt Skolverket). Det du tänker på är de fria stunder där religiösa skolor har religiös undervisning, som då kan kräva viss uppförandekod. Men dessa religiösa aktiviteteter ska vara frivilliga.
Tror du på fullaste allvar att slöjan är frivillig på muslim skolor? Tror du en flicka kan komma till skolan i linne och kortbyxor.
Citera
2023-09-29, 16:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tror du på fullaste allvar att slöjan är frivillig på muslim skolor? Tror du en flicka kan komma till skolan i linne och kortbyxor.
Ingen aning, men om de har slöjtvång så är det olagligt.
Citera
2023-09-29, 20:04
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Som Kalle skriver är slöjtvång, eller någon annan tvång på klädkod olagligt. Dock kan religiösa friskolor ha klädkod på de frivilliga religiösa aktiviteterna. DOCK räknas även dessa frivilliga religiösa aktiviteter som undervisning, men ej som undervisning enligt timplan och ej under skolplikt. Så en del av Skollagens och Skolverkets bestämmelser gäller även under de frivilliga aktiivteterna.

Citera
2023-09-30, 15:21
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ja det är ju sant såklart. Men vad är "respekt" i en moske?

Samma svar där, olika moskéer har olika tolkningar. På samma sätt att det är skillnad på Svenska Kyrkan och någon kristen frikyrka.
Citera
2023-09-30, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Hur? Om jag köper en byggnad och säger ”endast hundklädda personer får komma in” hade det varit olagligt
Citera
2023-09-30, 21:20
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Om kyrkan har den klädkoden ingen slöja så är det fel.
Olika yrkesgrupper har klädkod. Ingen slöja om du jobbar som polis skulle kunna tillämpas då. En krog skulle kunna ha klädkoden ingen slöja. En privat skola skulle kunna ha klädkoden ingen slöja. För klädkod är inte diskriminerande.
Skillnad på skola och Moské!
Skillnad på polis och moské mm.

Moské är inget yrke.

Du kan inte gå till en svensk förening och förvänta dig att de ska tala arabiska där eller tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in