2023-09-28, 10:15
Medlem
Hej!

För några dagar sedan, så begärde jag att få ut ungefär €2000 som återbetalning från en internationell hemsida. Avsändaren begärde IBAN-nummber och Bic-koden och jag skickade med uppgifterna i måndags.

Eftersom att jag har SEB, så kopierade jag ESSESESSXXX rakt av från deras hemsida när jag loggade in deras internetbank via SEB.

Det har gått några dagar sedan och jag funderade länge på varför pengarna inte har kommit. Jag kollade upp min Bic-kod på mobilen och upptäckte att SEB faktiskt har ESSESESS.

Jag blev helt förstörd när jag insåg mitt fatala misstag

Jag ringde upp till en av SEB's handläggare och dom svarade att det kommer nog förmodligen gå bra ändå även om man "XXX" på slutet av ens Bic-kod, men jag är mycket tveksam

Frågeställningar:

- Stämmer det verkligen att man får ändå pengar trots att man skrivit "XXX" på ens Bic-kod i slutet?
- Kan ens bank ställa till rätta även om Bic-koden har skrivits fel.
Citera
2023-09-28, 10:19
Medlem
Som regel inga problem. IBAN-koden är den viktigaste, och bokstäverna du angav är ju korrekt, förutom X. Annars lär du ju får ett meddelande om att överföringen inte kunde genomföras.
Citera
2023-09-28, 10:22
Medlem
Borde inte vara några problem då ingen finns med BIC: ESSESESSXXX

Dock kan det ta lite längre tid och möjligt att andra banken krånglar lite om den nu vill.
Citera
2023-09-28, 10:29
Medlem
GregerMedeltids avatar
IBAN är tillräckligt i sig, BIC behövs vanligtvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in