2023-09-27, 23:03
Medlem
SameOldStorys avatar
Hej,

Kanske helt fel ställe att lägga tråden men diskussioner om försäkringsbolag sker ju oftast här.

Jag är en bra (eller kanske dålig i deras ögon) kund hos mitt försäkringsbolag, länsförsäkringar, för att jag haft lite otur med kroppen och var jävligt klantig när jag var yngre så jag har haft mkt kontakt med dom. Jag skulle vilja se vilka personer hos dom som varit inne och tittat i min "journal". Jag mailade dom och bad om en lista med denna information men blev nekad då "det inte är deras policy att lämna ut det". Det är min akt så jag borde väl rimligtvis få se vilka som kollat upp mig? Har ni några tips/källor vad jag kan säga för att komma åt det?

Nyfikenhet, det är anledning till varför jag vill se. Får jag inte se det kommer jag inte ligga sömnlös heller.

Tack,
Citera
2023-09-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Hej,

Kanske helt fel ställe att lägga tråden men diskussioner om försäkringsbolag sker ju oftast här.

Jag är en bra (eller kanske dålig i deras ögon) kund hos mitt försäkringsbolag, länsförsäkringar, för att jag haft lite otur med kroppen och var jävligt klantig när jag var yngre så jag har haft mkt kontakt med dom. Jag skulle vilja se vilka personer hos dom som varit inne och tittat i min "journal". Jag mailade dom och bad om en lista med denna information men blev nekad då "det inte är deras policy att lämna ut det". Det är min akt så jag borde väl rimligtvis få se vilka som kollat upp mig? Har ni några tips/källor vad jag kan säga för att komma åt det?

Nyfikenhet, det är anledning till varför jag vill se. Får jag inte se det kommer jag inte ligga sömnlös heller.

Tack,
beror nog på vad det är för sekretess runt det , men datainspektionen
Citera
2023-09-28, 00:01
Medlem
Du har inte samma rättigheter hos ditt försäkringsbolag som hos din läkare/vårdcentral/sjukhus. Du har ingen journal där utan de har uppgifter om dig och dina försäkringar. Du kan se dina försäkringar och vilka ersättningar du fått. Sen såklart värderar de dig men det är deras material. Det använder de när du får en premie. De tittar såklart om de jobbar med dig men annars har de ingen anledning att läsa i dina akter. De har säkert regler att man inte får nöjesläsa bara på måfå.
Citera
2023-09-28, 03:40
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du har inte samma rättigheter hos ditt försäkringsbolag som hos din läkare/vårdcentral/sjukhus. Du har ingen journal där utan de har uppgifter om dig och dina försäkringar. Du kan se dina försäkringar och vilka ersättningar du fått. Sen såklart värderar de dig men det är deras material. Det använder de när du får en premie. De tittar såklart om de jobbar med dig men annars har de ingen anledning att läsa i dina akter. De har säkert regler att man inte får nöjesläsa bara på måfå.

Du har precis samma rättigheter.

ett företag är skyldig att lämna ut uppgifter.

edit: kamratblue måste leva i nordkorea
Citera
2023-09-28, 03:47
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ

Rättigheterna enligt GDPR gäller ju bara ens egna personuppgifter, som du förstås har rätt att begära ut. Handläggare eller administratörer på ett försäkringsbolag är inte myndighetsutövare som på tex Försäkringskassan och deras uppgifter är därför - såklart - inte offentliga och inte heller tillgängliga för dig.

KamratBlue har således helt rätt.
Citera
2023-10-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ

Det där lät lite konstigt, vilken lag har du hittat igen det i?
Citera
2023-10-02, 10:54
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det där lät lite konstigt, vilken lag har du hittat igen det i?
verkar som jag har blivit rättad.

det var vad jag trodde och jag är sorgsen att det inte ligger till på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in